mariannemulders.reismee.nl

Skagway and Glacier bay

12 en 13 september

Skagway is het hoogste punt van de cruise waar we komen. En dit is de enige plaats die ook via een weg bereikbaar is.

Er rijdt daar een trein naar het hoogste punt White Pass aangelegd al eind 19e eeuw. De trein rijdt tot 880 meter hoog Hij werd gebruikt door de goudzoekers. Bovenaan rijdt de trein een rondje en rijdt weer terug naar beneden.

Nergens wordt er uitgestapt. Duur totaal ongeveer 3 uur.

Bijna boven gaan we de grens over van Canada naar Amerika en vice versa. Er staan daar 4 vlaggen. Natuurlijk van beide landen maar ook van Yukon (provincie) en van Alaska.

De trein rijdt stijl naar boven en sommige bruggen waarover hij rijdt zijn heel smal. Ook de afgrond soms links, soms rechts is stijl en diep. Jammer er is veel laaghangende bewolking dus mist. Foto’s voornamelijk door de ramen met veel reflectie. Even op balkonnetje buiten gestaan . Maar door de kou en regen ook weer niet te doen . Jammer.

De locomotief zijn begonnen als stoommachines later werden het dieseltreinen. Achter iedere loc 15 wagens. Allemaal nog gebouwd in de oude stijl. Met overstap balkonnetjes en handmatig uitklapbare trappen. En grappig terug in Skagway klappen ze de banken allemaal om naar de andere kant zodat iedereen weer vooruit rijdt. De locomotieven zijn groen geel of rood zwart.

Na deze actie zijn wij niet meer het dorp ingegaan en Leonie wel. Die is nog jonger en fitter! Nou ja wij zijn bijna even oud maar ja ik heb vooral na een aantal uren die verdomde rugklachten. Wordt echt wel iets waar ik onder lijd. Vooral omdat het me beperkt in mijn bewegingsvrijheid.

Grappig is hoe we de boot redelijk goed kennen nu maar toch merk je dat je gewoontes ontwikkelt waar je wel en niet komt.

Vandaag de 13e hoogtepunt van de cruise. Bezoek aan nationaal park Glacier bay.

Even tussendoor. Elke avond ligt er bij onze ‘voordeur’ een en meestal 2 folders. Een van het dagprogramma ongeveer per half uur en een van de plaats waar we naar toe gaan met plattegrond en informatie. We hoeven niet meer te denken.

Nou om. 7.45 begon het programma vandaag met een inleiding van de rangers van het park.

Zij waren met een klein bootje en een touwladder binnen gekomen in het schip.

Dus vroeg op , kopje koffie halen en later ontbijten. We hadden de dag ervoor al gehoord dat dit het tweede schip was deze zomer dat ging binnenvaren in het park.

Dit omdat in de zomermaanden er jongen worden geboren en ze de rust niet willen verstoren. Dus we hebben geluk. En in de loop van de ochtend knapte het weer ook op dus mooi zicht. De eerste gletsjer was de Jaw Point. Daarna volgen er gletsjers hogerop die niet (meer?) in de zee uitmonden.

Ik heb voornamelijk van ons balkon alles gevolgd en Ank is om 10.00 uur nog naar dek 5 gegaan voor erwtensoep!

Er werd ook warme chocolademelk met rum geserveerd begreep ik. Later ben ik ook nog op dek 5 gaan kijken omdat dat de voorkant van het schip is en je daar rondom vrij uitzicht hebt. Maar ik moest ellebogen gebruiken om een foto te maken zonder mensen erop. Want iedereen blijft gewoon staan!

Maar wat bijzonder is de boot draait heel zachtjes in een uur helemaal rond. Dat betekent dat je vanaf je balkon de complete gletsjer goed kunt zien. Leonie is nog naar de 14e verdieping gegaan . Meer zicht van boven af.

De hoogte van de tong van deze gletsjer van water niveau tot rand is rond de 100 meter.

En hij is 19 km lang. Dus gaat diep het land in. Breedte bij de monding in zee kan ik door het zwakker internet niet vinden . Er wachter kwam even een van de hoge bergen te voorschijn 3100 meter .

Het geheel is indrukwekkend en we zijn ook dichterbij gevaren dan bij de Columbia gletsjer . En daar waren de bergen lager.

Prachtig gebied. Verder weinig wild gezien.

De orka’s schijnen er niet te komen vanwege het vele geluid van het ijs.

Nou daarna rond 13.00 nog een lezing over geluidsvervuiling in de wereld en hoe dit in parken vooral vermeden moet worden.

Nou daar hebben wij vandaag dan weer een negatieve bijdrage aangeleverd.

Nou het volgende: om 16.00 uur was er iets over rugpijn en oefeningen. Ik er naar toe. En wat blijkt niets van oefeningen maar ‘Good feet’. Een klein zooltje voor ondersteuning van de 4 bogen onder je voet.

Ik zal jullie de details besparen! Resultaat 199 dollar armer en Leonie die mij gestuurd heeft uiteindelijk ook. We zullen zien !!! Er weer ingetrapt…? Of niet.

We horen net dat er storm komt. Golven 6 meter. Dus maar alvast een pil erin. En morgen gaan we naar Ketchikan. En … de kapitein spreekt net . Ze hebben geen plaats om gewoon aan te leggen dat betekent tenderen . Kleine bootjes 2600 mensen. We zullen zien hoe dat gaat. We hebben om 13.00 uur een excursie! Avontuur!

Jetty

Wat je beschrijft is weer heel spectaculair! Fantastische ervaringen! Jammer van de bewolking! Tja… de zooltjes… hopelijk een goede aankoop! De tijd zal het leren… veel plezier! ?‍♀️?

Lia

Weer mooie ervaringen erbij.

Aly

Ziet er indrukwekkend uit Marianne.
Onze ervaring is ook dat het op de hoogste dekken heel rustig is en je kunt genieten van de prachtige uitzichten.
Hoop dat de zooltjes gaan helpen!!
En dan alweer een storm in het vooruitzicht.
Ze maken er voor jullie wel een een avontuurlijke vakantie van :-)

Truus

Schitterend verhaal

Irma

Is ook wel eens lekker om niet te hoeven denken :)
Tja, die zooltjes.......ben benieuwd!
Heerlijk die verhalen van jou!