mariannemulders.reismee.nl

Zeedag en bezoek Juneau

Dag 2 en 3

10 en 11 september

Wakker wordend in een heerlijk bed en dan : “Oei misselijk en het schip gaat op en neer.

Hevige wind, regen en golfslag”.

In bed gebleven. Ank en Leonie hebben een banaan meegebracht. Ik had nog enkele reisziekte pillen thuis en die heb ik nog op het laatste moment in mijn tas gestopt.

Maar later op de dag ook pillen op de boot gekregen. In de loop van de dag ging het beter en gewoon avond gegeten.

Daarna ons maar eens in het cruise gebeuren gestort . Te.: om 19.00 een show 45 minuten 3 heren en 1 dame zongen bekende nummers en dansten daarbij . Daarna is Leonie naar een film gegaan over een sledehond . Die werd groot vertoond in het zwembad en wij waren bij de rolling stone cover band en later bij 2 mensen die tegenover elkaar op vleugels bekende liedjes zongen en het publiek zit er om heen.

In deze omgeving is iedereen dan chique gekleed. En bij het eten in de specialiteiten restaurants ook.

Opvallend veel gehandicapte mensen zijn er op de boot .

Aan het einde van de dag kwamen we blijkbaar in open zee en ging het opeens te keer. Griezelig vond ik! Toch uiteindelijk wel goed geslapen maar vanochtend wederom misselijk. Pas tegen de middag toen we aangelegd waren in Juneau ging het beter.

En nu moet ik kwijt dat alle vooroordelen die ik had om met een cruise te reizen zijn bewaarheid.

Het was regenachtig in Juneau en al snel zag je overal de oranje paraplu’s lopen. 2boten van de Holland Amerika line.

Er zijn 3 enorme cruiseschepen aangelegd in deze haven en veel mensen, heeeel veel gingen aan land. In zo’n betrekkelijk klein smal plaatsje aan de kust die steil omhoog loopt.

Veel winkeltjes met sieraden, goud etc.

Er was overal drukte en rijen. Je kon nergens terecht voor koffie of een drankje. Er is een kabel bahn die omhoog gaat in Juneau. Maar een mega rij nog los van het gegeven dat er veel mist en regen was. Ik dacht ik ga even kijken hoe lang de rij is! Minimaal 5-8 cabines voordat je aan de beurt was ! Dat maar gelaten. En dan te bedenken dat Juneau de hoofdstad van Alaska is. Niet over de weg te bereiken door de hoge bergen en gletsjers. Er wonen rond de 30.000 mensen. Het was in het verleden een goudzoekers plaatsje .

Leonie heeft nog een museum bezocht met de geschiedenis van de omgeving en eigentijdse kunst. En de 3 kerken gefotografeerd: protestants, katholiek en Russisch-orthodox.

We realiseren ons oa door het dikke boek over de geschiedenis van Alaska dat Rusland hier heel dichtbij is. Alaska is lange tijd onderdeel van Rusland geweest.

Vanavond Shushi eten . We varen rond 22.00 uur weer weg naar Skagway . Morgen heel vroeg op om 8.00 uur vertrekt de bus voor een excursie. De enige die we via de boot geboekt hebben.

P.s. het sushi restaurant was top! Heerlijk gegeten

Foto’s oploaden is bij dit zwakke internet moeilijk

Robert Nijssen

Bij zeeziekte vooral geen banaan eten maar een groene appel.

Trees

Het heerlijke van jouw verhalen lezen is dat het lijkt of je het zelf meemaakt althans zo werkt het voor mij
Weer een bijzondere reis

Aly

Wat vervelend dat jullie zulk slecht weer hebben en je er zelfs zeeziek van bent.
En dan je bevestiging van je vooroordelen over cruisen Marianne.
Het lijkt er op dat deze reis zeer gewild is en de stad geen limiet stelt aan het aantal cruiseboten die mogen aanmeren. En ja dan wordt zo'n stadje overspoeld me toeristen.
Het zal voor de stad wel een grote bron van inkomsten zijn.
Hoop dat jullie nog een paar mooie zonsondergangen meemaken en orka's en andere grote vissen kan spotten.

Lidy

Jullie maken in ieder geval van alles mee. Never a dull moment! De massaliteit lijkt me ook verschrikkelijk, zeker als je er zo mee geconfronteerd wordt ( oranje paraplu’s) ;)
Geniet van de uitzichten die zeker gaan komen. X