mariannemulders.reismee.nl

Moose en beren alles opgezet dat wel

6 en 7 september

Van little bear naar Seward en van Seward naar Anchorage’s luchthaven


Ik was in mijn vorige verhaal een beetje kort van stof. Maar vandaag 7 september gaat het beter en ik ga wat uitgebreider schrijven.

De little bear lodge ligt in een prachtig natuur gebied. In de lodge, helemaal van hout, is er van alles: bedden met 3 dubbel dekens, gelukkig een kachel waar we met de buren overlegden over hoe die aan moest. Zij hebben de eigenaar gemaild die iets verderop woont en binnen 5 minuten stonden twee jonge mensen op blote voeten aan de deur. Die hebben geholpen. Leonie vertelde later dat dit gezin heel veel gereisd heeft met de kinderen all over the world en toen besloten hebben definitief in Alaska te gaan wonen en een stuk grond hebben gekocht. De eigenaresse is in de healingsfeer. Er stond een spray om goed te kunnen slapen! En zij verzorgt diverse behandelingen. Oa ook Rheiki. Verder was er in de hut een fluit om beren te verjagen. En een heel mooie zaklamp om de weg naar het toilet te vinden.

Ongeveer 2 Miles verder op de weg was Sheep Mountain lodge met een restaurant waar we s avonds aten en s morgens ontbeten hebben . ‘S avonds at ik zalm met aardappeltjes gebakken en geroosterde groenten en s ochtends havermout met rozijnen. Erg veel jongelui die er werkten. En heel vriendelijk. Om avond te eten moesten we wachten 45 minuten, we werden buiten om naar een kas gestuurd waar het lekker warm was en we werden overrompeld door een enorme opgezette moose (eland) tussen de bloembakken. (Foto)

Even terug naar de nacht. Tja buiten naar het toilet. Vond dat stukje lopen met die beren een beetje eng. Maar het is niet anders.

En s ochtends tijdens het ontbijt landde naast ons de helicopter . Overal staan er heli’s die gebruikt worden om afstanden te overbruggen en voor tourvluchten bv naar gletsjers.

Ook veel watervliegtuigen.

Toen op weg langs een route met gletsjers naar Seward. Maar jammer genoeg veel mist.

Uiteindelijk zagen we in de verte de enorm lange Matanuska gletsjer liggen maar niet gekozen om er naar toe te rijden vanwege het slechte zicht.

We hebben al een aantal dagen problemen met de linker achterband. Onderweg bij een klein benzine station gevraagd naar lucht. Hadden ze niet. Toen ik in de bar binnenkwam schrok ik me dood. Zat daar op de barkruk een enorme bruine beer. (Zie foto’s). Moest ook lachen .

Doorgereden en wel naar de Hatcher pass gegaan. 25 km landinwaarts klimmen naar 1100 meter met een mooi landschap en het laatste stukje off the road!

Tweede poging om de achterband lucht te geven. Er was lucht maar een simpel apparaat dat niet kon meten hoe hoog de druk werd. Leonie kreeg er een apparaatje bij dat de in het ventiel van de band moest stoppen en je kon de druk aflezen. Werkte prachtig! Bijzonder, had ik nog nooit gezien.

Na Anchorage ging de zon schijnen en reden we baai in richting Seward. Een prachtige route. Er is daar een Beluga baai waar tot en met augustus Beluga’s rondzwemmen maar nee nu geen Beluga meer. De overnachting locatie ligt buiten Seward . We besloten toch te gaan eten bij het hotel. Onderweg alvast gereserveerd 19.30 Maar eerst inchecken.

Ik kon niet inchecken lang verhaal kort . Ik heb een 0 in mijn paspoort nummer of is het een o of een O. Dus cijfer of een letter, die laatste groot of klein? Inmiddels weet ik dat in de nl paspoorten geen O voorkomt maar dat het altijd de nul is. Nou ja dan maar inchecken op het vliegveld . Daarover later meer.

Ipv een uurtje rust is de tijd vergaan aan steeds opnieuw proberen. Het meisje aan de balie van het hotel heeft ons geholpen om mijn paspoort nummer in de ETA aanvraag ( visum voor Canada ) te veranderen , want wat bleek ipv een nul heb ik bij die aanvraag een kleine o ingetypt dus geen match en ze heeft de approval (bevestiging) geprint.

Lekker even eten. Het was overvol in het restaurant en het geheel een enorme klankkast . Vreselijk herrie ! Na 45 min gingen de meeste mensen weg. Geluid stukken beter.

Het eten was oké Ank had een bowl met sla en hummes. Leonie heilbot en ik fish en chips. De menu’s zijn eigenlijk overal een beetje hetzelfde. Het was een prachtig hotel met diverse gebouwen in het bos waar veel eekhoorns rondliepen. Kamers begane grond en eerste verdieping.

Het ontbijt is heel sober. We hebben een keer brood gehad en er was alleen boter voor erop en vaak is er Griekse yogurt altijd gezoet met meloen.

De prijzen zijn pittig . Een hoofd warme maaltijd vaak tussen 30 en 40

Amerikaanse dollar. Dus ongeveer ook euro’s.

Donderdag 7 september

Op tijd aan het ontbijt 08.00 uur. We willen voordat we naar Anchorage rijden nog even in Seward aan de baai gaan kijken .

Er liggen daar cruiseschepen. Vanaf deze plaats varen ze ook naar de inside passage en komen dan aan in Vancouver. Wij vliegen naar Vancouver en varen omhoog heen en weer.

Prachtige fjordenachtige omgeving.

Maar verder hebben we niets meer gedaan en zijn we naar Anchorage’s gereden.

Ook prachtige tocht.

Het inleveren van de auto ging zeer soepel. We waren vroeg en ik probeerde nog even digitaal in te checken en zowaar gelukt.

Waarom nu wel ????

Even geluncht .

We kregen vrij snel bericht dat onze vlucht 3 uur vertraagd is . GvD. Maar ja het wordt dus na middernacht voor we in het hotel zijn. Kregen een bon van 15 dollars om te eten alleen geldig op het vliegveld bij Humphrey’s.


Toen de koffers inchecken en daar begon het gelazer. Ik werd niet toegelaten mijn paspoort en het ETA formulier matchten niet.

Ik probeerde uit leggen waar het in zat.

De jongen achter de balie zei heb je geen visum?? Nee ik heb alleen een ETA nodig. Hij ging bellen. Ze konden niets doen voor hem want het systeem lag eruit. Mijn koffer bleef staan bij de balie en ik moest wachten. Hij zei een uur! Na 45 minuten werd ik geroepen en hij probeerde weer 2, 3 keer het paspoort te scannen. Nog steeds niet goed, hij weer bellen en na weer 20 minuten ging opeens mijn paspoort er wel doorheen. Er kwam een enorme lach op zijn gezicht. Hij blij maar ik ook, vergat hij nog bijna mijn koffer op de band te zetten . Hoop dat dit goed gaat !!!??

Zitten nu te wachten op het vertrek!

Volgens planning 19.45 Precies 3 uur vertraging . Met meer dan 3 uur heb je recht op vergoeding, restitutie. Wordt vervolgd!

Reacties

Reacties

Anneke Schroevers

Jeetje dames, het gaat ook allemaal niet vanzelf he. Als ik het zo lees een boeiende reis met strubbelingen. Vooral genieten en hopelijk gaat de rest van een leien dakje. Groetjes van Anneke vanaf een camping aan de Cote d’Azur voor een luie vakantie. ??

Hanneke S

Tjonge, ben benieuwd of jullie vliegtuig wel binnen die drie uur vertrokken is.
En ik hoop dat je weer bent opgeknapt na het ziek zijn, Marianne.
De eenzijdige menu's zijn jullie nu vanaf....op naar het luxe eten van een cruiseschip!
Veel plezier nog voor alle drie
H2x

Lidy

Vanaf nu geen gedoe meer met banden, beren of paspoorten. Alles wordt voor jullie geregeld. Heel veel plezier op de grote boot x

Lia

Nog veel plezier bij de voortzetting van de rest van jullie reis.

Truus Kerkhoven

Wat een tegenslagen en zeker erg spannend allemaal maar ook mooie belevenissen. En nu genieten van de heerlijke cruise ???

Jet Baars

Het is wel een reis met hindernissen maar de aanhouder wint?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!