mariannemulders.reismee.nl

Prachtig weer en mount Denali gezien

Bij het opstaan was het strakblauw en heerlijk frisse schone lucht. Voelde buiten aan als wintersport weer. Maar was nog wel rond de 10 graden .Overleg wat doen we vandaag . Rijafstand ongeveer 250 km. Hier trouwens alles natuurlijk in Miles.Gisteren hadden we natuurlijk gezien dat de eerste 21 km

O

het Denalipark in een asfaltweg was en dat je dat zelf ook mocht rijden. En de gids had verteld waar we ongeveer de Denali berg konden zien .

Dus gaan we dat opnieuw doen

En in Fairbanks wil ik graag de bus zien die in de wilderness heeft gestaan en nu in een museum. We moeten in ieder geval tanken!

1 gallon is 3,7 liter en kost ongeveer 55 euro.

Afrekenen rond de 60 dollar. Prijs is dus ongeveer 1,50 per liter benzine.

Maar we verlieten de mooie locatie aan de hard stromende rivier . Denali Park Village.

Wij hadden het nogal druk en ik had nog niet in de winkel gekeken die er was. Dus nog vlug even doorheen gelopen. S Avond ben ik op en meestal liggen we rond 21.00 uur op bed.

Dus op naar de Denali park road. Je mag er maximaal 40 km rijden. En jawel hoor, onmiskenbaar het profiel van de berg.

Helemaal wit en natuurlijk heel ver weg, zij ligt heel diep in het park .

Nog even een weetje : dit nationaal park is groter in vierkante kilometers dan alle nationaal parken in Amerika bij elkaar opgeteld . De Mount Denali wordt wel beklommen maar dat is heel moeilijk en er zijn strikte regels . Elke klimmer moet zijn eigen troep, eten en afval vooraf en nadien zelf meenemen . De tocht is sowieso om er te komen al heel zwaar . Alles bij elkaar minimaal 3 weken. En er zijn hier geen sherpa’s zoals in Nepal. Ga thuis eens op YouTube kijken. Of er films te vinden zijn. De term wildernis is hier heel erg van toepassing. Je ziet vanaf de weg de berg met je blote oog en mijn telelens heeft hem nog iets meer dichterbij gehaald .

Later in het museum dat we zijn gaan bezoeken was de berg in profiel op het platte vlak te zien met diverse kleuren lampjes en routes van de geslaagde pogingen om boven te komen door de jaren heen.

Tussen de middag zochten een plek voor koffie en lunch . Tja nog niet zo eenvoudig in een land zo dun bevolkt. Op de kaart stond een klein dorpje aangegeven Nenana. Even van de weg af. Alles lijkt hier oud en vervallen. Huizen met alleen een frontje. Ik zag een wand met schilderingen en daarop stond museum . Nou dan even kijken en wat was er binnen te zien . Een supermarkt , annex bakker, annex winkel van sinkel om je ogen uit te kijken .

Achterin de winkel stond een tafel met 4 stoelen . Ze hadden heerlijke koffie en een koek erbij . Dus koffie met …. Geen lunch!

De bakker, een vriendelijke vrouw was blij met onze klandizie. Praatje in het platte Amerikaans. Soms bijna niet te verstaan.

Daarna op naar het museum van het noorden in Mooi modern gebouw op het terrein van de universiteit van Alaska.

In het museum in Fairbanks de geschiedenis van Alaska vanaf ongeveer 1800. Van alles was er te zien.

En boven 3e verdieping een mooie kunstexpositie met allerlei soorten kunst.

En mijn vraag waar is de bus dat werd beantwoord met : “hij staat elders om gerestaureerd te worden en in het weekend kun je er niet bij “. Heftig teleurgesteld.

Dan op naar het hotel in Fairbanks.

Nou Pikes waterfront lodge is iets bijzonders.

Inrichting over de top. Voor mij kitsch maar echt Amerikaans begrijp ik .

We dronken een wijntje op een balcon/terras in de zon aan de rivier . Heerlijk en daarna eten bij pikes landing.

Grote porties uitgeserveerd door een vrolijke spontane ober. Voor ons zo anders. Zo over de top. Maar wel gelachen.

Nou en nu komt het, Fairbanks is een van de plaatsen met de meeste nachten het noorderlicht . Ze spreken over ruim 200 dagen van het jaar . En het was helder dus … we hebben ons aangemeld om gebeld te worden .

Sliepen rond 22.00 uur en om 23.50 ging de telefoon : ‘Beautifull Aurora !”

Snel snel in de kleren maar toen we buitenkwamen wad het al gebeurd . Er waren wolken inmiddels in de lucht . Tja dat is de tweede keer. Misschien komt het er toch nog een keer van ??

We moesten bijtijds op .

Vandaag zondag 3 september hebben we het grootste traject te rijden 600 km van Fairbanks naar Valdez.

Daarover later meer.

Ineke

O wat jammer van het Noorderlicht. Bedankt weer voor het kunnen meebeleven. Goede 600 km. Gewenst.groetjes aan Ank .

Lis

Mooie natuur te zien daar. Blijft genieten voor jullie.

Jetty

Toch nog de Denali berg gezien! Wat fijn! Tja… het Noorderlicht… jammer, maar wie weet… moed houden! Wat is het toch leuk om mee te lezen! Dankjewel! Groetjes aan Ank! ???

Lucia

Alweer flink wat gezien in een paar dagen tijd. ? vrolijke voortzetting.

Lidy

Heerlijk dat mooie weer, toch veel beter! Prachtige berg. Succes met de 600 km.

Hanneke S

Hè jammer van het Noorderlicht, maar wel mooi weer nu?

Jet Baars

Weer een gezien volgens mij. Geweldig allemaal maar jammer van de bus..

Leonie

Het is dat ik er bij was, anders zou ik al die avonturen niet geloven!

Aly

Wederom prachtige foto's. Zeker van de berg en jullie 'lunch'' in het winkeltje.
Jammer dat je de bus niet kon bezichtigen. Maar helaas is niet anders.
En nu op naar het Noorderlicht. Wie weet gaan jullie het als nog zien.