mariannemulders.reismee.nl

2e dag Lissabon

Tegels en Belem Tower 29 september 2022

We ontbijten steeds in het hotel. Prima ontbijt. En in de directe omgeving van het hotel geen restaurantjes om even te ontbijten.

Verwachting was dat het zou gaan regenen en dat gebeurde ook tussen 12.00 en 15.00 uur.

We moesten gezien ons korte verblijf een keuze maken welk museum we zouden bezoeken. Het Azulejo museum is het geworden. Kunst, schilderijen is overal te bewonderen maar een heel museum alleen gevuld met oude en moderne tegel tableaus is uniek voor Lissabon en specifiek voor Portugal.

Het museum is gehuisvest in een oud klooster. Op zich al prachtig.

Het is gebouwd in Manuelijnse stijl. Nog nooit van gehoord. Terwijl ik toch wel iets weet over kunststromingen.

Maar Google helpt altijd: “manuel I is de stuwende kracht achter de ontdekkingsreizen, die heel veel geld opleveren. De rijkdom van dát Portugal is te zien aan de kerken en kathedralen die toen gebouwd zijn. Veel buitenlandse kunstenaars kwamen naar Portugal om deze imposante gebouwen van ornamenten en andere verfraaiing te voorzien. Door deze meltingpot van kunstenaars ontstaat de Manuelijnse stijl, een mix van late gotiek met mediterrane, Indische en Moorse kenmerken. Deze bouwstijl – vernoemd naar Emanuel I – is uitermate belangrijk voor de Portugese kunstgeschiedenis.”

Blijkt dat de Belemtoren waar we ‘s middags naar toe gaaan ook in die stijl gebouwd is tussen 1500-1600.

Maar nu even terug naar het museum.

Indrukwekkend omdat vele meters aan lengte in tegels langs de wanden zijn geplaatst. Op sommige plaatsen zie je dat het echt de oude tegels zijn met veel barsten etc. En soms ziet het er puntgaaf uit???

Nagemaakt? Gerestaureerd? Ik begrijp uit een film die vertoond werd dat er wel een achttal vrouwen bezig zijn met het Restauratiewerk. Voortdurend repareren.

Ook het restaurant had mooie versieringen oud? En bij binnenkomst een QR code van blauwe tegels door te scannen kwam je op de app van het museum terecht.

Van een van de moderne kunstenaars hing er een tableau met daarnaast foto’s van een tunnel die door hem bekleed is met tegels.

Uiteindelijk hebben we lang geluncht in het restaurant om de regenbui voorbij te laten gaan. Geen regenjas en geen paraplu bij ons. Thuis gelaten!

Het was inmiddels 15.00 uur. Toch nog naar de Belem tower.

Eerst met de bus, stukje lopen en kwamen nu beneden langs de ijzeren lift waar we gisteren boven hadden gestaan en konden nu mooi zien hoe deze hoog en laag Lissabon verbindt.

Na de bus de tram. De chauffeuse moest met een metalen stok de tramrails nog even omzetten voordat we konden instappen. De tram zou er 25 minuten over doen om er te komen. Veel mensen. Geen kaartjes kopen bij de tram bestuurder maar een automaat in de tram. Oké wij hadden geen muntgeld maar er kon ook een briefje in. En er zou dan wisselgeld terug komen. Maar wat we ook deden meer dan 4 varianten om een briefje van 5 euro er in te stappen zijn er toch niet, het apparaat bleef dat briefje steeds weer uitspugen. Dan maar zwart rijden.

Geen controle geweest. In die propvolle tram.

De route liep oa langs de enorme hangbrug over de Taag. Je rijdt er onderdoor. Indrukwekkend . Uitstappen even bij die halte? Nee niet gedaan.

Deze brug is 2 kilometer lang en geïnspireerd op de golden gate in San Francisca en is uit 1960.

Uit de tram moesten we, om bij de toren te komen, een weg oversteken via een fly-over.

Trappen op en weer naar beneden. Mijn kuiten doen de hele dag al pijn, spierpijn van gisteren. En dan is er aan de andere kant een park met de bekende toren uit de 15e eeuw. Wapenopslagplaats en gevangenis destijds. Mooi gelegen en de zon scheen weer volop. Het heet daar nog de Taag maar de weidsheid van de zee erachter maakt het imposanter.

En rechts er naast zie ik nog iets bijzonders . Een modern monument met 2 wachters ervoor. Het staat in het water en erachter een enorme muur met de namen van alle Portugezen omgekomen in koloniale oorlogen.

Ik wist dat er ook nog het monument was van de ontdekkingsreizigers. Dus toch even gaan kijken maar bleek dat van de kant waar ik vandaan kwam er een doorvaart zat naar de Taag voor zeilschepen. Omlopen zat er even niet meer in. Maar de telelens helpt en ik had over dit monument had ik al gelezen op de social media.

Het monument heet het Padrao dos Descobrimentos en met Vasco Da Gama (1460-1524) vooraan symboliseert het Portugal als land van de ontdekkingsreizigers. Hij was de eerste die om Kaap de goede hoop voer naar India. Aan het water in het zonnetje iets lichts gegeten en met de taxi naar huis. Afstand schatting 10 km, half uurtje, 15 euro.

Het was een chauffeuse die van pittig rijden hield.

Nou dat was dan Lissabon. Morgen worden we opgehaald en gaan we 3 nachten op bezoek bij onze zoon en schoondochter en de kleinkinderen die op 1,5 uur rijden een huis gehuurd hebben . Verheug me erop. De kleintjes al ruim 4 weken niet gezien.

Ernst

Klinkt ook weer als een mooie dag! Tot morgen, wij hebben er ook zin in!

Jetty

Wat een uitgebreide beschrijving! Heel leuk! Wat hebben jullie weer bijzondere dingen gezien! De komende dagen wordt het genieten met de kids! Veel plezier ?‍♀️?

Lia

Veel plezier nog bij de familie.
Bedankt voor de portugese geschiedenisles. Heel leerzaam.

Trudi

Een mooie stad en volop genoten weer! En nu dan bij de kinderen. Heerlijk! Geniet en liefs!