mariannemulders.reismee.nl

Merville-Franceville plage, Bayeux en Omaha beach

10-13 september

3 nachten camping Oasis

Omdat het goed weer zou zijn en dat was het ook. Even relaxen aan zee.

En dat is ook gelukt. Behalve getob met een bril!

Maar ook dat went.

Over deze dagen valt niet veel te vertellen.

Over het strand lopen naar het dorp en daar koffie gedronken.

Ank heeft getwijfeld of ze zou zwemmen in zee maar uiteindelijk niet gedaan.

Veel gelezen. Had nog het fysieke boek van Cognetti : Het geluk van de wolf liggen. Dat in een ruk uitgelezen. Heerlijk.

Verder gesprekken gevoerd over al of niet verkopen van onze camperbus. En de conclusie is verkopen. Waarom tja …

Het begint met aannames: “zo’n bus is om mee te trekken “

En dat trekken begint ons zwaarder te vallen. Ank heeft veel last van vermoeidheid post covid en ik ben niet zo van dichtbij rond reizen.

Kleine zaken vragen kracht: last van handen en rug.

Om zaken te pakken onder het bed op de knieën. Zijn wel goede oefeningen.

En na de camperperiode komt er een periode van huisjes huren desnoods ver weg.

Verder wil ik hier niet in detail treden.

Mocht iemand belangstelling hebben? De planning is om hem eind oktober op marktplaats te koop aan te bieden. En we zien dan wel.

Op de ochtend van vertrek 13 september doet zich al iets voor dat met het voorafgaande te maken heeft.

We hebben een heel fijn fietsenrek en dat moet s ochtends aangeschoven worden . Kost kracht en dan gaat een pin er in. Echter wat gebeurde er door een verkeerde beweging kwam het rek met fietsen en al mijn kant op en gelukkig de achterbuurman die het zag gebeuren snelde toe.

Dit soort kwesties. Het wordt enigszins onverantwoord.

13 september

We gaan naar Bayeux waar het 70 meter lange tapijt borduurwerk uit de 11e eeuw na Christus gemaakt in een museum hangt. Hoe?

Maar eerst daar naar een opticien.

Die heeft de bril enigszins recht gebogen. Maar of hij het houdt??

Daarna op een bussen parkeerplaats onze bus geparkeerd. Het was niet druk.

Langs een oude watermolen lopen we naar het museum.

Entree prijzen liggen hier rond de 10 euro p.p.

Bij binnenkomst krijgen we een audio toer in het Nederlands en in een donkere omgeving lopen we 70 meter rond. De hoogte van het tapijt is 50 cm.

Deze constructie in een groot gebouw is er sinds 1945. Op internet kan ik niet veel vinden wat er allemaal met het kleed is gebeurd. Het is blijkbaar wel tweemaal in het Louvre geëxposeerd.

Het tapijt vertelt het verhaal van de slag bij Hastings en uiteindelijk overwint Willem de veroveraar en wordt hertog van Normandië maar ook koning van Engeland.

We lopen terug naar de watermolen en in het restaurant hebben we geluncht. Later nog de kathedraal van Bayeux bezocht.

(Terwijl ik typ 14 september 20.20 komt er een enorme stortbui naar beneden en niet zo’n kleintje met zwaar onweer.)

Er is aan de kathedraal gebouwd van de 12e tot de 15e eeuw. Er hing op het moment dat wij er waren, een enorme Drone boven de kathedraal. Waarvoor?

Van binnen was hij/zij erg donker en heel anders dan de Italiaanse kathedralen.

Na het bezoek aan Bayeux op naar het gedeelte aan de kust waar een van de 5 landingen van de geallieerden hebben plaats gevonden in 1944. Ohama beach.

Op de betreffende plek een oud monument en daarnaast in zee een prachtig kunstwerk van Annilore Bannon. De zee was woest en de golven spatten tegen het kunstwerk op. Ik heb deze landing in een film gezien. Blijken 10 films in de loop der jaren gemaakt te zijn.

De musea over de landingen hebben we overgeslagen. Onderweg en langs de weg staan oude tanks, bruggen, etc. Etc.

Hierna nog 30 km landinwaarts gereden kwamen op een kleine camping.

Afgelopen nacht heel veel regen gehad en het bleef broeierig warm.

Slecht geslapen. Mede ook omdat er nachtvlinders binnen kwamen. Fladderen en ik brr zijn geen goede combi. Dus zwaaien , dood slaan. Ze overal voelen.

Nou het verslag van vandaag komt bij het volgende bericht.

Mieke

De drukte wordt minder begrijp ik, fijn! En tja.... De bus verkopen, jammer maar begrijpelijk. Geniet er nog van.

Jetty

Weer leuk om jullie avonturen te lezen! Overstappen naar vakanties in huisjes/ appartementen is ook niet verkeerd toch? Lastig om een fijne periode weer te moeten afsluiten…
Fijne dagen nog ?‍♀️???

Lia

Mooie afsluiting van camperbus in Frankrijk.

Anneke Schroevers

Lijkt mij ook heel moeilijk om te bedlissen de camper of in ons geval de caravan te moeten opgeven ivm leeftijd en krachtsverlies. Toch een stukje vrijheid opgeven om te gaan en staan waar je wil. Maar verstandig om deze beslissing nu te nemen en niet te wachten tot er echt e ongelukken gebeuren.

Jan en Ineke Wijnveld

Geen makkelijke beslissing om de camper van de hand te doen, maar als de ongemakken groter worden lijkt het een weloverwogen besluit. Inderdaad is de kathedraal en het tapijt prachtig, wij zijn er ook geweest en hebben er van genoten. Bayeux is een leuke plaats om te winkelen en bezienswaardigheden te bezoeken. Geniet verder en tot horens.

Trudi

Groot gelijk - de camper te verkopen. We moeten genieten en niet zwichten met onze vacanties. Geniet er nu in Frankrijk nog lekker van! Veel sukses!!XX

Lidy

Prima om de bus te verkopen. Nu kun je het geld dat je anders kwijt was aan onderhoud spenderen aan een ander soort reizen. Alaska?!

Hennie

Lastige beslissing om de camper weg te doen. Maar huisjes geven meer comfort en dat is ook wat waard. Er valt nog genoeg te zien en te beleven.
Veel plezier verder op jullie laatste Camperduin.