mariannemulders.reismee.nl

Van Sidi Ifni naar Essaouira via Agadir 21, 22 en 23 nov 2021

?21 november vanaf het prachtige wild camp aan zee naar een camping hoog boven de zee.

Ten zuiden van Tiznit naar 10 km boven Agadir.

Na 45 km bezochten we in Tiznit de ommuurde binnenstad waar ook de bazaar is met specifieke bebouwing. Tiznit staat bekend om het grovere zilversmid werk. Hier wonen voornamelijk Berbers. Blijkt bij binnenlopen van de ommuring dat er heel veel kleine winkeltje zijn waar zilveren sieraden verkocht worden, hooguit 2 vierkante meter per winkeltje, De etalage is opgebouwd uit lagen waar de diverse sieraden aan draden opgehangen zijn. Jammer geen foto van gemaakt . Maar je kunt het sieraad aanwijzen. Ik heb verschillende oorbellen gekocht. In de veronderstelling dat het in Marrakech wel duurder zal zijn !?

In de bazaar zitten ook mannen in hokjes van een vierkante meter hun beroep uit te oefenen, schoenen maken, leer verwerken etc.

Het was een bijzondere soekh.

Daarna moesten we 90 km richting Agadir rijden. 4 baans maar ja wat betekent dat hier.

Brommers, fietsers maar ook kleine 3 wieler vrachtautootjes verplaatsen zich op die weg. En brommers rijden 80 km per uur

En voor ieder dorp of stad ga je van 80 km per uur naar 60 en soms naar 40. En iedere 5 km was er wel zo’n dorp. Hoe dichter bij Agadir hoe dichter bevolkt. Heel druk op de weg. En dan een jongen met een brommer slingert tussen alles door en die heeft een baby, 1,5 jarige voor zich op die brommer. Zagen ook nog een ongeluk gebeuren 2 mensen op een brommer die uitgleden en omvielen.

Waanzinnig hoe er hier op die brommers gereden wordt.

We gingen daar naar de Carre- four . En drank in de kelder.

Ze hadden ananassen, die vind ik heerlijk maar ja schoonmaken in deze omstandigheden. Oh kom maar en ze deden het voor ons!

Overal wordt er trouwens gebedeld om geld, snoep, alcohol. Zelfs hier in de stad bij zo’n supermarkt. Tja zielige kinderen die geen goede schoenen hebben maar ja. Het is ons afgeraden iets te geven. Bedelen moet niet lonen maar gaandeweg ga ik me er steeds vervelender onder voelen hoe wij door het land reizen. Wel proberen we zoveel mogelijk lokaal groenten, fruit en brood te kopen. Op het platteland in kleine winkeltjes met een loket en daar achter honderden producten. Ook vooral veel zoet, snoeperijen , chips etc.

Na Agadir nog 10 km naar de camping. Terre d’Ocean.

Deze keer een grote camping met goed sanitair gelijk de was ingeleverd inclusief beddengoed, die na 1,5 uur klaar was.

En nu aan de lijn te drogen hangt. De lijnen zijn gespannen naast het toilet gebouw. Kosten 2 machines 10 euro.

Prachtige zonsondergang . We zaten eerste rang. Nu is het 20.15 en we zitten weliswaar met vestje aan nog steeds buiten. Zo laat eigenlijk voor het eerst.

Morgen blijven we hier nog! Heerlijk even rust.

22 november

Nou ja rust!!! Bed verschonen, toilet legen, dweilen en poetsen. En dan even wandelen naar beneden tot aan de grens van de camping. Want om aan zee uit te komen moesten we een drukke weg over steken , nog een stukje lopen etc. Terug weer bergopwaarts.

En op de camping staat er een man met bestelbusje die vis verkoopt. Verse tonijn, garnalen en dorade. Wij deelden met 2 anderen een tonijn. De stukken waren zo groot dat een deel in de vriezer bij reisgenoten terecht is gekomen. En dus voor 2 maaltijden tonijn voor 2 personen 4 euro betaald PP 1 euro per maaltijd.

Heerlijke middag rustig gezeten en geborreld pro secco met de buren.

En uiteindelijk bij zonsondergang tonijn met vers gedopte erwten gegeten.

Het was echt vakantie opeens ipv reizen.

Morgen gaan we naar Essaouira.

23 november

De dag begon met een bezoek aan een coöperatie die Arganolie maakt.

Er zijn uiteindelijk 2 soorten olie een voor de huid tegen rimpels en een voor de sla een andere soort. Het is een bijzonder proces waarbij in een grote ruimte vrouwen zittend op de grond met een steen de bast van de Argan noot verwijderen, en deze noot heeft 2 lagen , dus 2 keer werk.

Daarna checkt iemand of er nog vliesjes inzitten en dan gaan de witte nootjes de machines in. Ze worden verpulverd, geperst.

We moeten in die fase van het proces beschermende kleding aan, haarnetje op en sloffen over de schoenen.

En uiteindelijk komen we natuurlijk in de winkel uit. Daar verkopen ze naast de diverse oliën ook een soort pindakaas met daarin arganolie, argannoten en honing. Geproefd bijzondere smaak. In ieder geval een pot gekocht. Schijnt heeeeel gezond te zijn vol antioxidanten.

Daarna op naar Essaouira. (4 klinkers achter elkaar) het is een ommuurde stad. Boven op de stadsmuur staat een hele rij kanonnen. Sommigen komen uit Nederland staat een leeuw op.

Hier was al in de 7e eeuw een nederzetting maar de eigenlijke huidige stad dateert uit 1760.

In tegenstelling tot Marrakech (misschien geschiedvervalsing uit 2013) zijn het hier allemaal mooie winkeltjes. Met prachtige producten, mooi aardewerk, rieten platte manden en lampen. Ohhh om van te kwijlen! Maar ja ik heb geen plaats meer.

Zag in het korte bezoek al mooie galerijen met kunst . Etc etc .

Hebben in een authentiek tentje, sfeervol ingericht gegeten en toen naar de bus.

Deze staat geparkeerd aan een straat, blauwe zone,

De huidige camping is op 18 km waarvan de laatste 5 km wasbord rijden. Voor wie niet weet wat dat is : heel veel harde ribbels kort achter elkaar. Vreselijk.

Tja dit is een alternatief. Veel camperaars doen dit, ook uit onze groep. Natuurlijk geen toezicht dus de deur is nu op slot.

Maar ja meer dan 2 nachten kan ons toilet niet aan. We weten nog niet wat we doen en hoe het gaat!? Nu 19.50 Klifhanger jullie moeten nog 3 dagen wachten voor je het vervolg en onze keuzes leest.

Robert

Heerlijk om jullie avonturen te lezen en te volgen. Mooie foto’s hier en op Facebook om ze luister bij te zetten.
Blijven schrijven en posten hoor!

P.S. inmiddels is de parkeergarage tussen toren 2 en 3 dichtgemaakt dus thuis is er een heel nieuw uitzicht voor jullie ontstaan.

Lia

Prachtig allemaal.

Truus Kerkhoven

Wat een spannend verhaal, kan niet stoppen om het helemaal te lezen.
Geweldige vakantie.

Groetjes van Han en Truus

Lucia

Leuk weer om jullie zo te volgen. Een memorabele reis.

Lidy

Mooi verhaal!