mariannemulders.reismee.nl

Gorges Du Dades 3,4 en 5 november

3, 4 en 5 november 2021


Gorges du Dades

Vanochtend op 3 november zijn we teruggereden naar Tinerhir.

Er komt al routine in: hebben we voldoende benzine? Voldoende flessen water? Maar ook water

voorbij in de tank, wc spoelen en afwassen. Groenten en fruit? Geld pinnen?

Nou in Tinerhir kwamen we op de bazaar een Marokkaanse man tegen die bleek 3 jaar in Nederland

gewoond te hebben en sprak aardig woordje Nederlands. Woont nu in Parijs en is op vakantie in

Tinerhir, zijn vrouw woont hier!

Hij heeft ons door de bazaar heen geloosd naar de diverse winkeltjes. Maar bv yoghurt zonder suiker

is hier niet te krijgen overal zit smaakjes en suiker in.

We vroegen ook om een desinfecteermiddel voor in de watertank. We gebruiken vaak steradent

maar dat kunnen we hier niet vinden. Vergeten mee te nemen. Ik probeerde uit te leggen dat het

een spoelmiddel voor de mond was. Toen nam hij ons mee naar de tandarts.

Nou we gingen een trap op en daar was een wachtkamertje en een behandelkamer. De “tandarts”

wilde in mijn mond kijken en stond al klaar met een spiegeltje (denk niet gedesinfecteerd) en ik ben

vlug naar beneden gevlucht.

Tja als je je niet verstaanbaar kunt maken en Ank denkt maar dat het woord steradent internationaal

is!

En we hebben onze bus laten wassen. Kosten 5 euro en dan moet je zien wat iemand met de hand

doet. Eerst alles afspuiten, dan met sop dan weer afspuiten dan drogen. Ramen worden met een

natte doek drooggewreven en daarna met een stuk krant. Bijzonder!

Volgende opdracht de drankwinkel. Chez Michel. Bij binnenkomst dacht ik dat ik verkeerd was. Er

stonden allerlei toiletartikelen uitgestald en ik vroeg vin?

Toen werd ik via een achterdeur naar een klein hok geleid waar allerlei drank stond.

De prijzen zijn duur, duurder dan bij ons. Maar een ruim assortiment

Nu een uur rijden naar de volgende bestemming waar we 3 dagen op een soort camping bij een hotel

gaan verblijven. Op 1650 meter hoogte.

Maar wat een uitzicht op de monkey fingers, zo noemen ze de bergen hier.

Bijzondere vormen en bij het donker worden kreeg het landschap steeds een ander perspectief, grilliger.


Donderdag 4 november

Vandaag 85 km rijden de Gorges Du Dades op en neer. Heen achter elkaar.

Berber lunch rond het middaguur en dan terug eigen tempo. Ank heeft heen gereden en ik terug

Na 10 km komen de haarspeldbochten , stijl naar boven, aan het einde van de bochten een cafeetje met prachtig uitzicht op de bochten. We kregen thee of koffie en een taartje want een van de kinderen is jarig vandaag!

Verder vlak voor de doorgang in de kloof ook een stop. De doorgang is smal en op een enkele plek kan er maar een auto door. De weg kronkelt naar boven van 1600 meter naar 2000 meter en de bergen links en rechts worden steeds hoger en de formaties spectaculairder.

De bergen zijn hier in de route rondom op de kaart gekeken , rond de 3000 meter.

Ik kan voor deze tocht geen woorden vinden zo mooi. De foto’s spreken voor zich.

Aangekomen terug op de camping worden er door diverse personen pannenkoeken gebakken want een van de kinderen uit het gezelschap werd vandaan 10 jaar. Er reist een gezin mee met 4 kinderen. Zij zijn op wereldreis. Wij hadden meel bij ons van de molen KyckoverdenDyck te Dordrecht.

En groep pannenkoeken gegeten.

Wat hebben we allemaal al meegemaakt . Vandaag was dag 15 van de 48.

Ik kom echt in the mood. Laat maar komen de verrassingen.


5 november

Geen verplichtingen althans… wc moet leeg. Altijd een smerig karwei dat Ank voor haar rekening neemt.

Dan douchen want als er een kans is gelijk gebruik van maken. Bij deze camping staat een hotel. Binnen een enorme ruimte/restaurant en we werden door de eigenaar naar de douche geleid.

Hij heeft 2 kamers opengesteld en bij die kamers is er een douche en een wc.

Maar heel primitief. Op de kamer 3 bedden en daarnaast de “badkamer”. De douche hangt los. De vloer is drijfnat, het water loopt niet weg. De wc werkt niet.

Nou het is behelpen. Ik heb een jurk die ik aantrek om te gaan douchen en verder een handdoek en zeepspullen/shampoo mee. Geen gehannes met veel kleren.

Want alles wordt nat. Het plafond in het hotel heeft een bijzondere structuur. De eigenaar legt uit dat het de constructie is van de oude kasba’s. Ik kijk of ik nog een foto kan maken.

En dan nog een eindje gewandeld.

Langs de straatweg. Een klein deel van de groep heeft vanochtend (8 uur verzamelen) een wandeling van 3,5 uur gemaakt. Tja dat lukt mij niet meer zulke afstanden. Jammer! Maar wij kunnen nog 80% genieten van alles wat er aangeboden wordt. Morgen gaan we weer verder. Wordt vervolgd!



Reacties

Reacties

Lia

Heerlijk om je gewoon te laten leiden door alles wat je meemaakt. Laat al je zintuigen het werk doen.
Natuurlijk is thuis anders en luxe.
Destemeer wadeer je weer alles wanneer je thuis bent. Ik tenminste wel hoor. Zeker nu in mijn nieuwe woning

Jetty

Wat een avonturen! Wilde je niet naar de tandarts? Ook flauw! ?
En heb je weer sterke drank kunnen kopen? Of een wijntje? Is wel afzien hè! Wat zullen jullie eenmaal thuis genieten van alle luxe… een douche waarbij het water gewoon wegspoelt … om maar een voorbeeld te noemen…
Veel plezier nog! ?‍♀️?

Lidy

Deze reis geeft jullie hopelijk hetzelfde gevoel als toentertijd naar Nepal. Op avontuur. Heerlijk om dat samen mee te maken.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!