mariannemulders.reismee.nl

Stof, zand en stenen 31 oktober, 1en 2 november 2021

Stof, zand en stenen

In de ochtend weer in konvooi van de rode zandduinen naar de weg.

Vandaag niet veel kilometers. We gaan in Merzouga eten inslaan.

Merzouga is een soort toeristische plaats. Veel cafeetjes en eethuisjes allemaal in een straat.

Ook een slager en zoal velen wel weten hangen ook hier de schapen buiten aan de gevel ontdaan van hun vel. Er zijn medecamperaars die daar gehakt gekocht hebben. Ik zou dat niet gauw doen bang een voedselvergiftiging te krijgen.

Na 50 km gaan we opnieuw in konvooi naar de stenen woestijn. Dit ging niet vlekkeloos. Al snel raakte de camper voor ons vast in het zand. Die werd door de 4 wheel drive van de begeleiding er uit getrokken . Toch een andere route .

En na 7 km kwamen we op de bestemming. Een prachtige rotsformatie en veel stenen.

Een deel van de de groep ging een wandeling maken naar de top. Wij niet ! Onverantwoord wat mij betreft. Omdat de helling allemaal rulle stenen waren en bovendien was het 30 plus in graden! Maar ja je bent jong en ….. Gelukkig iedereen na twee uur weer heel terug op wat schaafwonden na. Het eten begint eenzijdig te worden. Diverse groenten klein gesneden en gekookt met extra water en bouillonblokje en brood erbij. De dag erna een pot bruine bonen in het restant.

S Avonds een ongelooflijke sterrenhemel. Zo heftig en mooi dat ik zelfs met mijn IPhone er een foto van heb kunnen maken!

De volgende ochtend maandag 1 november vroeg op want om 8.30 vertrokken we weer, 7 km terug off the road in konvooi. Deze keer geen problemen!

Wel veel stukken wasbord. En wat moet die auto en Ank werken want die rijdt zulke trajecten. Alles zit onder het stof. Niesbuien en veel snuiten !

Nu op naar de Gorge Du Todra. Eindbestemming.

Onderweg foto’s gemaakt van een prachtige plek met veel palmen. Volgende stop was een plaats waarbij er onder de grond een stelsel is van watergangen uit het verleden. Een oude vrouw bracht ons met kaarslicht naar beneden! Het werd steeds donkerder, hoge treden, en op afstand gaten waarin je helemaal naar boven kon kijken.

Boven de grond zie je in dat gebied allemaal kleine heuveltjes. Het was een irrigatie kanaal onder de grond . Bijzonder maar beneden voor mij ook claustrofobisch. Er is overigens geen water meer te zien. Dat water werd door de gaten in manden naar boven gehesen.

Dan komen we door kleine dorpen en stadjes.

Ik ga een poging doen voor jullie te beschrijven wat we zien:

De hoofdstraat heeft links en rechts huizen. Meestal 3 hoog. Begane grond vaak een werkplaats, garagedeuren met pilaren ervoor., vaak winkeltjes. daarboven op een blok vierkant 2 verdiepingen met kleine ramen die altijd roosters ervoor hebben. Soms met een mooi patroon. Altijd een minaret/moskee vaak meerdere in een dorp.

De kleuren beige, bruin, licht roze oranje aardetinten. Veel kinderen op straat. Jongens vaak met fietsen. Meisjes in groepjes, al jong gesluierd. Overal zand en stof.

Gaandeweg doemt aan de horizon het Atlasgebergte op. Prachtig en we komen uit op een plateau met een fenomenaal uitzicht op het begin van de gorge.

De volgende way point ingegeven! En toen werd het landschap heftiger, hogere rotsachtige bergen. Met prachtige uitzichten en in het dal de rode dorpen. We slapen nu op 1570 meter op een parkeerplaats met uitzicht op het smalle deel van de gorge. Zo bijzonder. Indrukwekkend, geen woorden voor!

Nu is het 19.26 en pikdonker. Op dit plateau staan 11 campers wild gekampeerd.

En ik heb al 3 dagen niet gedoucht en Ank staat hier naast me in het donker de wasbak te vullen om af te wassen. Eigenlijk houd ik hier niet van. Maar de natuur is hier overweldigend.

Morgenvroeg rijden we nog verder de kloof in. Heen en weer 40 km en dan naar een camping. In de hoop dat we onszelf en kleding, misschien beddengoed kunnen wassen.

We hebben overigens nog een schoon stel bij ons. Zal ook wel stoffig zijn. Op deze plek ook weer geen bereik. Dus kan niets posten.

Dinsdag 2 november dag 13 van de 48 dagen.

Vandaag de Gorge de Tohdra heen en terug gereden. Terwijl de zon langzaam uitkwam over de bergen. Heen en terug 32 km. Prachtig, soms was de weg smal en slecht op stukken. Dus wachten om elkaar te kunnen passeren.

Van 1500 naar 1800 meter naar boven.

Boven aangekomen is er een dorp. Daar heeft de tijd stil gestaan. Veelal nog vervoer met ezeltjes, baby’s op de rug. Je kon er nog verder een extra ronde maken van 200 km. De bergen daar gaan naar 3000 meter maar zijn maar gewoon de kloof terug gereden. Aan het einde wachtte een prachtig camping op ons.

Inmiddels heeft de machine 2 wassen gedraaid samen 8.00 euro. Het beddengoed oa gewassen en het schone ligt al op. Tot thuiskomst is het 6 weken. Dus 3 weken en dan nog het schone vandaag gewassen de 2e 3 weken.

Klopten de ondermolton even uit.

Er kwam veel stof en zand uit. Nou ja!! Marokko Puur.

Dadelijk zelf douchen, wat een genot en vanavond uit eten hier op de camping .

Morgen weer verder !

Ineke

Ik wilde zeggen heb mijn ogen dicht gedaan om te zien wat je beschreef,maar dan kan ik niet verder lezen. Wel goed tot me door laten dringen,wat beleven en zien jullie een prachtige natuur. Blijf het, zal wel afgezaagd worden, stoer vinden van jullie,wat een avontuur. Prachtig.wat een genot om na drie dagen te douchen, met al die stof. Geniet van de camping en het eten vanavond.tot de volgende maar weer.

Trudi

Petje af Marianne en Ank!! En dan nog zooooo lang voor jullie weer tuis zijn! Prachtig. Maar dat eten en de stof/niet douchen...... Niet mijn pakje aan.

Sterkte!

Jetty

Wat een verhaal weer! Jullie zien prachtige dingen onderweg! De foto’s zijn zeer indrukwekkend! Iedere dag lijkt me weer spannend!
Geniet! ??‍♀️

Lidy

Goed hoor dat jullie die reis maken. Wie mooie dingen wil zien, moet er toch wat voor over hebben. Wat douchen betreft, heb ik wel een tip; we legden in the outback altijd flessen water in de zon en dan was het buiten ‘s avonds douchen op een stukje plastic onder die prachtige koepel van een sterrenhemel. Enjoy!