mariannemulders.reismee.nl

Overvaren en eerste dagen Marokko tot en met 24 oktober

Wat een drukte bij de boot . Het bijzondere was dat er in de rij heel veel wel 100 fiat panda’s stonden met veel reclame teksten en met reclame erop. Blijkbaar is er jaarlijks een 10 daagse race de Sahara in. Bijna allemaal Spanjaarden .

Op de boot de hut! Kleiner dan ons camperbusje en er was gelijk fikse deining.

Dus maar gelijk een prima toer genomen.

De kraan lekte en de vloer van de couche/wc was drijfnat.

Het stonk er voortdurend naar motorolie. Maar ja ik weet dat klagen vaak niet helpt. We hadden een pakket waar het eten bij zat. We hebben bij de bar eerst een witte wijn genomen en even gesproken met een duo van een panda.

Het eten was redelijk maar gaarkeuken kwaliteit. S ochtends was het droevig, broodje met chocolade of een hard koffiebroodje plus koffie . Verder niets.

Onze tijd op de boot is gevuld met briefings over de tocht, allerlei formulieren invullen en langsgaan bij politie en douane. Check check dubbel check. Heel vervelend. Maar alles is zo wel voor ons geregeld.

Intekenen van route op de kaart, bespreken van gewoontes over op tijd komen bij briefings. Telefoonnummers uitwisselen etc.

Dit is groepsreizen!

23 oktober 2021

Vanaf de boot in konvooi naar de pinautomaat en telefoon kaarten halen

Staan we dan in Nador in een rij langs de weg met zijn allen 12 campers. Halen in de buurt brood en groenten en maar wachten.

In de telefoonwinkel krijgen we 2 Marokkaanse simkaarten. Maar vanaf het begin heb ik problemen. Te weinig bereik gedoe dus.

De temperatuur is heerlijk tussen 22-25 graden.

Na lang daar staan rijden we rond 15.00 uit weg. Wij voor het eerst op de Garmin met coördinatie Punten. Omdat de Garmin op Noord staat moeten we voor mijn gevoel tegen de richting in rijden. Oei, oei, verkeerd gereden dan maar paar honderd meter een u turn en jawel nu op de goede route 65 km rijden, wild kamperen aan zee. Op een grote parkeerplaats waar niemand was.

Prachtig woeste golven, een promenade vervallen, vergane glorie. Sommige van onze groepsgenoten hebben gezwommen. Wij niet .

De volgende dag 24 oktober 173 km naar het plateau du Rekkam.

Mooie rustige wegen door dorpen, bergachtig gebied, pass op 1000 meter en daarna een hoogvlakte.

Omdat we volledig zijn aangewezen op ons eigen toilet in de bus, is ons het volgende geadviseerd. Zorg dat je een SOG hebt. Dat is een filteringssysteem. Wij hebben dat ook laten aanbrengen. Dat maakt dat je geen chemicaliën hoeft te gebruiken. Dus kun je je toilet overal lozen. En om het schoon te spoelen gebruik je het grijze water uit de vuilwatertank. Vandaag eerste oefening. We stopten bij een gebouwtje dat ongebruikt was er km heen asfalt, reden naar achteren daar hebben we geluncht en toilet geledigd. Onder de vuilwatertank een afwasteiltje. Het soppige water weer in het geledigde toilet spoelen en schoon.

Advies is om dagelijks dit te doen. De grote campers hebben natuurlijk ook allemaal douches. Wij ook maar te nauw om echt te gebruiken, dus zijn aangewezen op kattewasjes.

Na de 173 km stond er rechts van de weg de reisbegeleider te zwaaien dat we rechtsaf moesten. Een zandweg op. En nu staan we op een plateau in the middel of nowhere. Prachtig midden in de woestijn op het terrein van een schapenboer.

Hadden een welkomstborrel. De politie kom controleren. De organisatie moet papieren laten zien. En hebben een prachtige zonsondergang. Gezellige mensen ruimte zat en we staan dus ver uit elkaar.

Nu nog even over internet.

Het internet is hier heel zwak. Uploaden van foto’s gaat nauwelijks. Oh mijn blog???

Maar nu reist er een echtpaar mee met 4 kinderen die digitaal school volgen en dus een goede verbinding nodig hebben. En ik ben nu aansloten op hun hub. Dus kan nu toch mijn blog plaatsen. Maar hoe dit volgende tijd gaat ???

Jetty

Haha! Ik had dus ook mee kunnen gaan met mijn Fiat Panda! Hoe gaat het met je teen?
Spannende avonturen hoor! Veel plezier en geniet! ?

Agnes

Hallo buurvrouwen, mooie foto's en verhalen! Maar we zijn ook heel verbaasd dat alles doorgaat, als ditzelfde weekend vliegtuigen vol Nederlanders teruggehaald zijn uit Marokko. Misschien niets van meegekregen? Veel plezier en geniet. Groetjes Kees en Agnes

Lidy

Goed zo! Het echte reizen is begonnen. We genieten met jullie mee.

Hugo

Wat een mooi verhaal weer Ank en Marianne,
Hier op de Overkamp is alles ok

Mathilde

Echt zo anders dan hoe we het hier gewend zijn. En wat een geregel joh ??‍♀️
Geniet van alle nieuwe ervaringen. X