mariannemulders.reismee.nl

Zuid-Frankrijk Vic la Gladiole 13-15 oktober

Donderdag 14 oktober 2021


Straks over de 13e.

Maar even over vanochtend. Als we wakker worden (8.30) is het in de bus rond de 13 graden.

Te koud voor mij. Maar er zijn twijfels over het gas. De kachel is heerlijk en brandt op gas.

Maar in Frankrijk vullen ze geen gasflessen meer.

In Marokko weer wel.

En uit ervaring, laatste week van april in Zeeland, waar we ruimhartig gestookt hebben, vloog de tank leeg. We hebben er weliswaar 2 maar ja.

Even kachel aan, de temperatuur naar 16, weer uit.

Koffie water koken helpt ook om de temperatuur te verhogen.

We koken, bakken voornamelijk buiten op een extra gasstelletje kleine tankjes.

En in de nachten in Marokko is het ook koud, we hebben wel goede dekbedden. Ieder zijn eigen dekbed met dons. En dat is heerlijk. Deze slaapzakken komen uit 1980, destijds gekregen van mijn ouders voor de langere reis die wij toen, met een Volkswagen bus Amescador met hefdak, maakten.

Nu in het zonnetje 11.30 is het heerlijk.

En dan douchen: voor diegenen die mij kennen weten dat ik van luxe houd, maar in zo’n nauw oud Frans douchehok zonder verwarming s ochtends douchen brrr. En dan het gedoe met kleding! Natte vloer! Maar is dit al de voorbereiding op avontuurlijk! ?

Ik wil altijd graag, maar moet over een paar dingen heen stappen, zeker in het begin. Mijn vriendin is daar veel makkelijker in.


Dan gisteren:

We zijn naar het centrum van het dorp gelopen. Vic la Gadiole.

Even de noodzakelijke boodschappen want 12.30 sluit alles en dan aan de koffie .

Naar de apotheek last van een teen!

Was ik al voor bij de huisarts, pedicure, diabetes verpleegkundige etc. Iedereen zei het is niks!

Maar ja met al 40 jaar diabetes type 1 ben ik gefocust op geeeeen ontstekingen krijgen.

In mijn beste Frans aanwijzen en inflammator kwam ik een heel eind.

Ik kreeg een potje met desinfecteer en een zalfje voor de nacht. Foto bijgesloten van dat potje en daar moet mijn grote teen in! Maar mijn lieftallige assistente weet er wel raad mee!


Op het pleintje staat een kaasboer, heerlijke Franse schapen kaasjes. En droge harde worst . Zo’n echt Frans pleintje met mooie bomen in de beginnende herfsttinten.

Heel rustig . Nagenoeg geen toeristen.

We belanden rond de lunchpauze in een cafeetje, zo eentje die vooral nu in hoog tempo lunches verkoopt. Tja dan ook maar een lunch genomen en vanavond een croissantje met stukjes Franse kaas.

We zitten en al snel blijkt dat naast ons ook Nederlands wordt gesproken maar geen toeristen volgens ons een werklunch met een Fransman. De 2 Nederlanders hebben kleedij aan met het BASF teken op. Het grootste chemiebedrijf multi national ter wereld.

Dus overal moet je op je tellen passen als je Nederlands spreekt !!!!


Terug naar vandaag 14 oktober.

Zojuist alle resterende groenten fijn gesneden en die gaan samen met soervleisch, veldertjes in een prutje. Dat is dan weer voor 2 dagen.

Het smaakte heerlijk. Thuis natuurlijk het soervleisch nog klaargemaakt.


Iedere keer zie ik op mijn horloge kans op regen 0%. Nou dat merk je hier ook. Stof, stof en als een auto te snel, harder dan 10 km per uur langs rijdt daalt het stof neer. Maar ook dat zal alleen maar erger worden. Vlak voor ons vertrek gingen we tanken bij Skippy aan de provinciale weg. En jawel hoor bietencampagne. De hele onderkant van de bus onder de modder.

Met de personen auto die we ook vol tankten direct door gereden naar de wasstraat.

Maar bij de bus dachten we dit heeft geen zin en de bus past ook niet in de reguliere wasstraat.

We hebben een vast adresje waar we de bus voor hij de winterstalling ingaat altijd laten reinigen.

En in de was zetten. Heb ze geappt dat het dit jaar wel januari zal worden.


Vrijdag 15 oktober

We hadden weer water nodig. Een kleine supermarkt is op ongeveer 800 meter. Op 4 keer 1,5 liter water mag een fles rood! De tas tussen ons in en elke 200 meter van arm wisselen . Oh oh oude vrouwen, maar toch we laten ons niet kisten!

Vanmiddag toch maar via de camping een afspraak gemaakt bij de pedicure. Ik ben benieuwd. Het spul van de apotheek heeft geholpen om de scherpe pijn terug te dringen.

Wacht liever niet tot Marokko.

En nu echt aan de koffie normaal drink ik zwart maar op terrassen ook cappuccino. Zie voor het resultaat de foto.

Vic de Gladiole heeft een oud gedeelte dat ze volop aan het restaureren zijn.

Ik kijk momenteel op Netflix de serie Cathedral de la Mer . Ongeveer 10 jaar geleden, schat ik, las ik het boek kathedraal van de Zee.

Destijds was ik onder de indruk en nu ook prachtig verfilmd in een serie. De foto’s van het centrum zijn enigszins geïnspireerd door de serie.

(Nb: deze delen heb ik thuis al offline gedownload en slapen hier betekent rond 21.00 uur op bed.

Maar om 01.00 klaar wakker en dan 2 series kijken en slapen van 03.00 to 09,00 genoeg uren dus. Ank maakt overuren.


Reacties

Reacties

Ineke.

Ik vind jullie top. Hopelijk helpt de zalf voor je teen.
Succes bij de pedicure.hopelijk is jullie Frans beter dan het onze zo’n 45 jaar geleden was.Karin onze dochter had oorontsteking en we gingen op zoek naar een huisarts.kwamen we bij een vrouwelijke tandarts met een grote baard.hilariteit was dat.groetjes en bedankt weer voor het smeuïge verhaal.groetjes aan mijn nicht.

Trudi

Ja, ik heb ook genoten van die reeks!
Geniet. Beterschap met je teen!

Lia

Ja ja. Als oudere valt het reizen niet altijd mee. Haha. Succes met het volgende stuk.

Truus Kerkhoven

Wat een geweldig verhaal en we lezen het met plezier.
We hopen dat het met je teen snel wat beter gaat .
Kanjers en avonturiers.
Schitterend we volgen jullie met plezier en genieten ook van de mooie en leuke foto’s.
Lieve groeten van Han en Truus ?

Jetty

Wat vervelend van die teen! Natuurlijk weten die Franse pedicures alles van Hollandse voeten!
Dubbel: het feit dat jullie daar aan het eind van het seizoen zijn: weinig toeristen en een aantal bezienswaardigheden die al gesloten zijn. Er blijft vast genoeg moois over! Geniet!

Helen

Heb even wat ‘binge reading’ gedaan en ben weer helemaal bij. Wat een bijzondere reis. Niks voor mij maar heerlijk om over te lezen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!