mariannemulders.reismee.nl

Een nieuwe reis

Nog 7 dagen en we gaan weer reizen. Deze keer in Europa. Maar het zal wel een bijzondere reis worden denken we. De eerste week gaan we naar Bosnië-Herzegovina. We zijn daar uitgenodigd bij Samka en Uzeir die denk ik al wel 15 jaar ons helpen met allerlei huishoudelijk werk maar ook verf klussen etc. Zij zijn gevlucht in 1992 toen een burgeroorlog uitbrak in hun land, samen met hun 2 zonen, maar hun huis is overeind gebleven. Zij roepen al jaren: “ Kom ons daar eens bezoeken!” en dat gaat nu gebeuren. We vliegen naar Sarajevo en na een week brengen zij ons weer naar de luchthaven en vliegen we van Sarajevo naar Tirana in Albanië .

Daar zullen we een rondreis met huurauto gaan maken. De auto is gereserveerd, enkele hotels al besproken en de rest zien we daar wel. Natuurlijk ligt er een kaart op tafel waar de route op uitgestippeld is. Planning erbij, 1260 Km en volgens google maps 25 uur rijden. Nou dat is dus in 12 dagen gemiddeld ongeveer 100 km.Maar wat opvalt is dat bij sommige stukken staat dat je bv. over 180 km 5 uur doet! Het is niet te hopen dat het alleen maar van die wegen zijn zoals in het reisprogramma van Waes waarin hij alle heftige binnenwegen heeft gekozen. Nou wij nemen toch maar de hoofdroute!

Albanië was communistisch tot 1991 toen het regiem ten val kwam. De daaraan voorafgaande jaren was godsdienst verboden en werden alle banden met het buitenland verbroken. Het land is van 1976-1991 geïsoleerd geweest en er waren nagenoeg geen verbindingen met andere landen ook niet met China of Rusland. En er was nog geen internet. Dus geïsoleerd was echt geïsoleerd

Heb ook geen idee hoe het is met Wi-Fi, bij veel hotels zie ik staan Wi-Fi gratis maar hoe snel en hoeveel? Hoop dat jullie als lezers en volgers ook weer mee kunnen genieten en zoals mijn buurman zegt: “Ik blij dat ik jou niet als vrouw heb, want dan zou ik dit ook moeten.” Gelukkig heb ik een vrouw die opknapt en vrolijker wordt als we reizen.

Tot het eerste reisverslag vanuit Bosnië Herzegovina.

Reacties

Reacties

irma.drowniak@upcmail.nl

leuk weer, ben benieuwd naar de verhalen......

Ineke den Hartog

Dag Ank en Marianne, dank voor jullie bericht dat jullie weer gaan reizen en ik mag mee genieten met jullie avonturen en gezellige momenten. Ik verheug me erop! Lieve groet en alvast goede reis, Ineke

José Jenner

Blij dat ik op jullie maillijst sta, kan ik weer mee genieten met jullie avontuurlijke reizen.

Goede reis. José.

matty en gerry dooren

We waren je een poosje kwijt.Goede reis we gaan je volgen.Doei G&M

Hans & Jacqueline

Goede reis en we zullen jullie met veel belangstelling volgen

Ineke en Jan Wijnveld

Hartstikke leuk dat jullie weer op reis gaan. Geniet ervan en wij verheugen ons weer op de reisverslagen.

Hanneke v.d.S

Hoi Ank en Marianne,
Ik ben heel benieuwd hoe jullie deze landen ervaren als toerist
Ik ga jullie verhalen zeker volgen.
Veel reisplezier

Jan Jongenelen

Veel plezier!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!