mariannemulders.reismee.nl

De Lofoten met de auto

Zondag 21 februari en maandag 22 februari

Tot nu toe geen noorderlicht!! Maar daarentegen prachtige luchten en vergezichten, maar daarover straks. Dit huisje een Rorbuer zonder h staat in een soort parkje met veel huisjes en daar tussen woningen. Het eindpunt van het eiland dat we bereiken via een brug daar ligt de vis fabriek. Tussen de Rorbuers staan de stokken in A vorm meer dan mans hoog om de vis te gaan drogen. De kabeljauw wordt er vanaf eind februari opgehangen om uit te drogen tot Stokvis. Ik hoopte dat we dit zouden gaan meemaken, maar misschien ook beter van niet, gezien de stank die dit zal voortbrengen. Ga morgen wellicht even bij de fabriek kijken of er opgeslagen stokvis is in het pakhuis. In de huisjes die nu ingericht zijn als vakantiehuisjes sliepen de vissers vroeger.

Nou vandaag de auto ophalen.In de papieren stond bij het vliegveld van Svolvaer. Wij met taxi daar naar toe 9.30. Wachten in de kou, er verschijnt niemand. Het nummer dat wij bellen van Avis wordt niet opgenomen? Wat nu? Maar weer een taxi bellen want het kantoor van de luchthaven gaat pas open om 12.00 uur op zondag. Veel te koud om daar 2 uur in the middle of nowhere te staan blauwbekken. De chauffeur helpt ons! Hij belt het lokale nummer van Avis.

Blijkt dat er een misverstand was, de man van Avis had zitten wachten op het kantoor in het dorp. Dus tweemaal taxikosten en niet weinig. Nou daar gaat een brief naar de reisorganisatie. Uiteindelijk om half elf weggereden. Het weer was grijs maar wat er vandaag gebeurd is , gebeurt op de Lofoten en hebben wij ook op IJsland meegemaakt.

Grijze luchten met aan de horizon strepen licht in kleuren, dan opeens sneeuwt het en zie je de bergen in de mist verdwijnen. Delen van de fjorden zijn bevroren maar kleuren op in het wisselende licht. Prachtig en aan het einde van de dag klaart het opeens weer op en zien we de horizon met alle kleuren van de regenboog.

Grappig is dan het verschil van visie tussen Leonie, die meereist en ons. Terwijl ik zit te genieten en denk: “oh wat jammer eigenlijk dat we niet langer op de Lofoten zijn, ook ivm de weersverschijnselen”. Zegt zij vanachter uit de auto. “ wat een geluk dat we maar 3 dagen hier zijn en geen hele week.” Zo zie je dat ieder mens anders is en ik natuurlijk ook door het fotograferen hier mijn hart ophaal en Ank kent dit allemaal en zit te genieten met eigen ogen ipv de camera.

En straks genieten we thuis na met een mooi fotoalbum.

Maandag 22 februari

Vandaag werden we wakker met een strak blauwe lucht en een mooie zonsopkomst. Lekker ontbijten in het restaurant wat hoort bij de huisjes. Heel goed verzorgd. Toen op weg, ik wilde heel graag Reine zien want dat heeft 14 jaar geleden een enorme indruk gemaakt. Ongeveer 125 km rijden.

Onderweg was het prachtig; stoppen fotootje maken en weer rijden. De navigatie gaf een kortere weg aan en die zag er ook goed uit. Doen we dat maar, wat bleek, op maandag rijden er weer veel meer vrachtwagens en het was een smalle weg. Oei er kwam een grote bak aan, even uitwijken naar rechts en jawel daar was de sneeuw iets dieper, zakten weg en kregen de auto niet voor en niet achteruit. Wat nu? Voordat we het wisten stapte de chauffeuse uit de vrachtwagen en samen met 2 mannen uit de auto die achter ons reed werd dit karwei aangepakt. In 5 minuten waren we eruit. Ze vertelden dat ze dit bijna dagelijks deden. Dus wij weer opgelucht.

En verder. Opmerkelijk is dat nergens iets open is. Nu om 12.30 geplast en geluncht bij een aangekleed benzinestation. Wij vonden het te vergelijken met Nieuw-Zeeland waar ook iedereen ver uit elkaar woont en er een accommodatie is die multifunctioneel. We zijn ook nog langs gegaan in de Nuss fjord, heel klein en de haven bestaat helemaal uit de bekende rode huisjes en houten vlonders. Er lag een grote Franse zeilboot op het punt weg te varen met ik denk wel 10 man en vrouw aan boord, baarden smerige haren, kortom je moet om hygiene je niet bekommeren. Ook daar niets open.

Dus overdag raken we geen geld kwijt. ‘S avonds wel, uit eten is duur om van wijn maar niet te spreken! Dus of je drinkt bier, overigens ook prijzig, rond de 10.00 euro een halve liter. Maar ik mis mijn wijntjes wel alhoewel we gisteren gewoon een fles bij het eten genomen hebben! Het is per slot van rekening vakantie.

Maar de uitzichten waren prachtig, onvoorstelbaar wat een mooie natuur en lichtval! De lucht is helder, dus misschien, maar we gaan weer lekker uit eten.....

Matty Dooren

Wel leuk al die verhalen van jullie.
Wat een pech even met de auto ophalen
Wij wensen jullie nog veel vakantieplezier,
En dames niet te veel drinken hoor!!! Veel te duur!!!

Groetjes
Matty en Gerry