mariannemulders.reismee.nl

Shanghai einde van de reis

Woensdag 3 juni is het als ik weer schrijf.

Vanaf het moment van de show in het open lucht theater tot heden geen tijd gehad. Vaak schreef ik in de bus maar de weg was extreem hobbelig en slecht. Men sprak van tevoren over een massage van 2 uur over 60 km.
En in Shanghai gelijk een mudvol programma.
Nou de show. Een enorm buiten theater met een water partij/ vijver als podium en daarachter 7 Karstbergen. Die zag je eerst nog niet maar toen deze in de floodlight werden gezet ging er een oahhhh door de ruimte. En dan het is moeilijk zo'n voorstelling te beschrijven: 600 figuranten deden mee, in het water kwamen stukken toneel naar boven. Het was vooral een show met licht, muziek en mensen die pakken met lichtjes aanhadden. 5 thema's die ieder een kleur hadden en het eindigde met alleen maar mensen met zilveren lichtjes aan. You tube of Google opzoeken. De plaats heet Yangshou en dan de regisseur van de olympische spelen.
De volgende ochtend 1 juni vroeg op, rijden naar het vliegveld en 2 uur vliegen naar Shanghai. Deze keer geen vertraging. De gids had al contact gehad met de gids in Shanghai en op grond van de weersvoorspelling werd besloten om de Tour Shanghai bij night op de dag van aankomst te doen. Op 2 juni zou het slecht weer worden en dan zie je niets.
Dus vlug eten, was geregeld en gelijk naar de boot die een uur vaart in de avond om de verlichte skyline van Shanghai te bekijken. Prachtig gelijk er midden in.
Dinsdag 2 juni
Voorspelling is vandaag veel regen en dat klopt. De 2e regendag in 26 dagen dus we mogen niet klagen, alleen maar goed weer gehad. Vandaag met de bus verschillende highlights van Shanghai. Te beginnen bij een Boedha tempel met 2 Boedha's uit jade.
Na zoveel tempels gezien te hebben, dacht ik: " moet dat nu in Shanghai? Maar het was toch heel bijzonder. Een liggende boedha en een zittende. Toch midden in zo'n stad oud naast nieuw ook bijzonder. De volgende stap was de Chinese wijk met een heel oud theehuis. Vooral veel winkeltjes.
Toen de zijdefabriek en raadt eens we hebben een dekbed met aan de binnenkant zijde gekocht. Het hele procedé van rups tot en met zijde werd getoond. Had ik nog nooit gezien .
Ten slot naar de Franse wijk in Shanghai. Helemaal opgeknapt, terrasjes, restaurantjes heel gezellig maar het goot. Dus met het wijntje naar binnen gevlucht.
'S avonds naar de acrobatenshow in het ERA theater. Bijzonder echt circus op hoog niveau en tot slot reden er 8 motoren rond in een kooi. Je zou denken: levensgevaarlijk en brandgevaarlijk. Met hoge snelheid en door elkaar heen. Ongelooflijk zoiets heb ik nog nooit gezien. Schatting doorsnede kooi 12 meter denken Ank en ik. Ik kon er bijna niet naar kijken!
Vandaag 3 juni laatste dag
Weer en temperatuur waren vandaag heerlijk, Rond de 23 graden.
"Vrije dag" om 9.30 gaan lopen en op anderhalf uur na tot 15.00 gelopen. Van het hotel naar de rivier daar de skyline gefotografeerd. Toen via een ondergronds vervoermiddel onder de rivier door naar de overkant waar al die wolkenkrabbers staan. De nieuwste Shanghai centre is bijna klaar 624 meter hoog.
Er staan er daar dichtbij verschillenden 400 en 500 meter hoog. Tussen de gebouwen door hebben ze boven de wegen waar de auto's rijden een wandelpromenade gemaakt. Rustig lopen, althans tussen de vele Chinese toeristen door, maar geen brommers en geen auto's.
Winkelcentra, koffie tenten, etc. En ja hoor de Apple store. Even onder de grond kijken dezelfde als in New York staat. En de I watch in handen gehad.
En in een gezellige pizza keten geluncht naast het financial centrum. De zaak zit dan vol met jonge Chinese mensen, goed gekleed, allemaal I phone 6+ in de aanslag en de heren strak in het zwarte pak. Daar zitten wij dan oud, in een t shirt met een I phone 5. Ik heb dan wel sterk het gevoel dat het niet meer uitmaakt in de wereld waar je ook woont als je geld hebt, doet iedereen dezelfde dingen.
Maar dan hoor ik onze gids die vertelt over Mister briljant, de man met geld, een goede baan, en die er mooi uitzitn. Er is in China een vrouwen tekort. Dus deze mannen krijgen wel een vrouw. Maar de budgetman zoals die genoemd wordt zo omdat hij minder geld heeft daar stellen vrouwen weer andere eisen aan, niet roken en goed kunnen koken. De Chinese huwelijksmarkt schijnt vooral voor de huidige generatie heel lastig te zijn.
Uiteindelijk nog aan de oude kant gewandeld. Daar zie je armoede en is het contrast met de lunchplek weer heel groot.
In het hotel was er kas controle daar had ik me voor opgegeven samen met Joost. Het betreft dan de fooien die we vooraf hebben betaald en waar Fox in de persoon van de reisleider dan verantwoording over af legt.
Samen een glaasje drinken, speech voor de reisleider en fooi. En dan op naar de laatste excursie. Omhoog naar 474 meter in het Shanghai financial centre, de opener, omdat er vanwege de wind een gat bovenin gemaakt is.
We gingen naar boven met daglicht en hebben het donker zien worden en alle lichten in Shanghai zien aangaan. Een indrukwekkende ervaring. En griezelig want op de grond deels glazen blokken waardoor je 400 meter de diepte in naar beneden keek.
Aansluitend met de bus naast eten nog op 2 plaatsen gestopt voor floodlight foto's.
26 dagen Reis der draken is geëindigd. Heel veel indrukken en veel geleerd over China en het standaard beeld dat we van China hadden is veranderd en voor jullie als medereizigers misschien ook.
Omdat ik steeds foto's gedownload heb van de kleine camera houden jullie nog een mooie serie te goed. Wanneer? Het kan even duren want er is in hoofd, in fotomateriaal etc. veel te verwerken. Morgenvroeg om 05.00 op om naar de luchthaven te gaan en hopen veilig te landen op Schiphol rond 19.30.
Iedereen bedankt voor de leuke reacties.

Reacties

Reacties

Riki

Prachtig allemaal ! Goeie reis terug en tot gauw !

Lidy

Een spetterend einde van een prachtige tocht. Ik wens jullie een veilige reis thuiswedstrijd toe. Happy flight :). X

Lidy

Ik bedoel natuurlijk thuisreis

Arjan

Bedankt voor het reisverslag en de foto's.
Ik heb genoten virtueel samen met m' n tantes.
Chapeau

Hans Bloemen

Goede thuisreis gewenst. We zijn benieuwd naar de overige foto's en verhalen.

Irma

Mooie verhalen, prachtige foto's....ik heb er weer van genoten! Goede reis en veilig weer thuis!

grady

buitengewoon genoten van je verhalen en foto's, goede thuisreis en tot ziens!

Lucia

Ja, dat wordt een hoop herkauwen. Zoveel gezien. Ik heb weer genoten van jouw verhalen. Net of ik over je schouder heb meegekeken. Maar wat zullen jullie ook blij zijn straks thuis even niets meer te moeten! Hoop je binnen niet te lange tijd te zien. Goeie reis naar huis.

arie

Leuke verhalen Marianne. Goede reis terug, Wij zorgen hier voor mooi weer!

Mieke (zus van Trees)

Zo, dat is jammer dat jullie reis over is! Ik heb van de verhalen en fotos genoten! Safe trip back home!

Lydia

Te laat "aangehaakt" zag ik, ik ga t allemaal inhalen, erg leuk wat ik tot nu toe las, vlieg veilig naar huis en tot ziens op de komende Sorren bijeenkomst!

Helen

Bedankt voor het mogen meereizen en ik wens jullie een goede reis terug!

Addy

Welkom thuis in het zonnige Nederland.Lekker weer in jullie eigen bed en weer genieten van het uitzicht zeedijk.
Groetjes !liefs Addy.

Marijke

Bedankt voor de leuke beschrijving van jullie tocht.
Goede reis terug en welkom thuis.

Henny van der Gaag

Ank en Marianne, wat een super mooie reis hebben jullie gemaakt. En wat een mooie verhalen en foto,s
Nu thuis nagenieten en alle indrukken verwerken.

Hilda Offerhaus

Lieve meisjes,

dat ik nu pas weer een reactie stuur n.a.v. al jullie verhalen en foto's, is niet omdat ik ze niet gevolgd heb en/of niet interessant (genoeg) vond. Integendeel!! Maar het was gewoon een poos heel erg "druk" of we waren in Friesland (zonder mijn eigen PC)
Er was meer herkenning dan ik verwacht had, maar ook heel veel nieuwe informatie en (vooral) beelden! Het lijkt me dat jullie behoorlijk moe zullen zijn na deze reis en nog een paar weken "vakantie" nodig ehebben om bij te komen.....
Ik verheug me er op jullie weer te zien en alle verhalen "in het echt" te horen. Hele goede terugreis en veel plezier met nagenieten!
Veel liefs, Hilda (en JW)

Truus en Han

Welkom thuis en we hebben zeker genoten van jullie mooie indrukwekkende geweldige reis .
Bedankt dat we ervan mee mogen genieten .

Lieve groetjes Han en Truus ????????

Ria den Ouden

Hoi Marianne. Net je blognaam gekregen van Joke. Heb een uur zitten lezen, maar ga morgen verder. Ben mijn foto's aan het benoemen, maar wat hebben we veel meegemaakt! Ik vind het wel erg leuk jouw verhaal te lezen. Ik zal jullie foto's sturen via Wetransfer, als ik ze allemaal gezien heb. Fijn weekend, groet van Ria

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!