mariannemulders.reismee.nl

Liijang, Naxi dorp en tijgersprongkloof

Zondag 24 mei tijgersprongkloof

Twee uur in de bus, dus tijd om eens wat andere dingen te vertellen dan de dagelijkse reisverhalen.
Het eten is heerlijk, alleen bij het ontbijt al mie eten etc, is mij te heftig. Ank is al helemaal over, eet s ochtends soep met mie erin.
Wat eet ik dan: vanochtend een vierkant zoet deeg broodje, bijna cake met een beetje boter erop, 2 springrolls (Vietnamese loempia) en thee.
Wat drinken we? Voornamelijk bier, het Chinese bier is prima en zelfs ik die thuis nooit bier drink, ben naast de thee die je altijd en overal krijgt, over op bier. Reden is dat wijn lang niet altijd te krijgen is en ook duur is. Af en toe scoren we een flesje in een supermarkt. Maar op niet elke kamer is een koelkast en dan is witte wijn ook geen optie. Tapbier kennen ze nauwelijks. Behalve die grote pullen waar ik eerder over gesproken heb en een foto gestuurd heb, daar blijkt een ijsstang aan de binnenkant te zitten.
China staat bekend om zijn smerige toiletten en ik was psychisch voorbereid. Het is inderdaad erg, bijna overal stinkt het naar urine, mede veroorzaakt door het gegeven dat toiletpapier niet in de wc mag maar in bakjes er naast moet. Gelukkig is dat in de hotels niet zo. We hebben prima hotels. En dan allemaal hurktoiletten, als er een zittoilet soms is staan de dames van onze reis in de rij. Toiletpapier is er ook lang niet overal. Dat spugen en gorgelen op straat gebeurt nog wel maar incidenteel. Het beeld dat ik/wij van China hebben klopt totaal niet,
Liijang waar we nu zitten ligt in de provincie Yunnan. Deze provincie is 10 keer groter dan Nederland. In China wonen 52 verschillende bevolkingsgroepen en de helft van deze groepen woont in Yunnan. De provincie Yunnan grenst aan veel Aziatische landen: Vietnam, Cambodja, Myamar, Laos,
Liijang is de hoofdstad van een van de minderheidsgroepen namelijk de Naxis spreek uit Nasi. 65% van de inwoners is Naxi. De hele stadskern is gerestaureerd en is prachtig. Pittoresk, foto's van dit stadje komen in het volgende blog. Morgen 2e pinksterdag voor jullie hebben we overdag vrij en gaan rondslenteren met de hand op de knip, want ze hebben er de leukste en mooiste veelal handgemaakte spullen.
We bezochten naast de tijgersprong kloof een authentiek Naxidorp en deze keer geen toeristisch iets. De gids is zelf half Naxi. De huizen zijn gebouwd in het vierkant met een binnenplaats. Een Naxi familie woont bij elkaar met diverse generaties. De vrouwen werken er hard en de mannen schijnen veel te luieren. Er is sprake van een matriarchaat. De huizen hebben middenvoor op het dak een kat zitten, dat moet geluk en gezondheid brengen voor de familie. In de Naxi families is sprake van wandelhuwelijken, mannen wandelen in en uit en komen in diverse families en hebben dus in die families ook meerdere kinderen. Voor deze en andere minderheden gold in China niet de een kind politiek.
Een jonge Naxi vrouw toonde ons haar huis van binnen. De scholen kwamen ter sprake. In China betaalt de staat de school 9 j lang van 6-16. Ervoor en erna moet je zelf betalen. Vanaf 60 jaar krijgen de boeren ongeveer 300 euro per maand van de staat (onze AOW).
Dan de kloof. De echte trekker loopt de kloof boven over. 22 km waar je ongeveer 3 dagen over doet. Onderin de kloof is een wandelpad gemaakt. Het blijkt een uur heen en een uur terug te zijn. Een mooie tocht, maar na al veel natuur gezien te hebben in Nieuw-Zeeland en IJsland was het wel een prachtige wandeling maar niet spectaculair.
Deze kloof heet tijgersprong omdat middenin de kloof een jager achter een tijger aan zat en de tijger ontsnapte in een smal stuk waar middenin een grote kei lag en hij zo naar de overkant sprong. Onderin de kloof loopt wederom de Yangtze rivier, bruin water, en ook over deze kloof zegt men dat het diepste ter wereld is. In China lijkt en is alles het grootste van de wereld.
Morgenvroeg uitslapen. Vroeg naar bed 21.00.
inmiddels is het ochtend en ben ik gewoon om 06.00 uur wakker geworden

Jetty

Weer een interessant verslag! Geweldig om een authentiek Naxidorp te mogen bekijken. Dat is wellicht over 10 jaar niet meer mogelijk! Dan is het een toeristische attractie geworden! Geniet van jullie "rustdag"! Liefs!

Truus

Wat een mooi verslag , heerlijk om te lezen wat jullie allemaal zien en beleven . Mooie foto's . Genieten jullie heerlijk van je rustdag en wij wachten weer op het volgende verhaal en foto's . Lieve groetjes van Han en Truus ????????

Rob

Haha, die Naxi mannen hebben het maar goed voor elkaar. Vrouwen aan het roer, ik ben ervoor. Weer een leuk verslag, ben benieuwd naar het vervolg.

Leonie

Ik geniet van de reis en de foto's. Wat zien/ doen jullie veel! Gevarieerd en in een hoog tempo. Zou dit ook " vrij" te doen geweest zijn? Zien jullie " eenlingen " onderweg?

Krijn

Welja, de dames worden een beetje blasé ! Wij hebben al zoveel moois gezien in Nieuw Zeeland en IJsland, "laat die tijgerkloof maar even aan ons voorbij gaan". De volgers thuis hebben natuurlijk wel recht op volledige informatie ! Voor deze keer zullen we het jullie veLgeven.