mariannemulders.reismee.nl

De Yangtze cruise 19 tot en met 22 mei

Op de boot ongeveer 250 passagiers, meeste Chinezen, een Duitse groep en onze Nederlandse groep.

Alles gaat aan boord in buffetvorm en nou dat is geen feest. De chinezen dringen, vallen aan, scheppen hun borden overvol en als je te laat bent, is het net alsof een groep vogels het land leeggegeten heeft. Overigens komen we niets tekort hoor. Maar met de gids ontstaat wel de discussie over wat dat is dit gedrag? Hij verklaart het als volgt: de gemiddelde Chinees wordt voor het eerst met weelde geconfronteerd. Ze zijn niet gewend dat er zoveel is. Ik vergelijk het met het gedrag ook van Nederlandse mensen in vreetschuren en all inclusive resorts, waar men zich te buiten gaat.
Ik ben voorstander van de plekken, waar je moet betalen voor datgene dat je niet opeet Verder isop zo'n boot alles aan boord.
Woensdag 20 mei
Vroeg opstaan en meedoen met de Tai chi door diverse Nederlanders.
Op deze dag weer 2 excursies. 's Morgens gingen we van onze boot op een kleinere boot over voor de excursie, maar nu niet met 20 maar met 200 mensen.
We varen op de Yangtze rivier, nu nog voor de sluizen. Na ongeveer 15 min varen zien we oude Chinese boten liggen in een prachtige omgeving, zacht groen bamboe. De bergen in een lichte mist. Je krijgt hier de echte associaties zoals je veel Chinese plaatjes ziet. De boten zijn oude schepen met bruine zeilen. We worden hier gedropt en er voert een wandelpad door een kloof, in de kloof met turquoise blauw water drijven oude bootjes waarop. Chinese schonen staan met natuurlijk een mooie rode paraplu. Idyllische sfeer en landschap ware het niet dat we met velen zijn. Iemand van het gezelschap maakte de opmerking dat het net het Zuiderzee museum is. Ook daar buiten en allerlei acteurs. We kwamen onderweg apen tegen en er werd een Chinese bruiloft opgevoerd. Iemand uit onze groep werd als echtgenoot uit het publiek gehaald. De chinezen in het publiek gilden van het lachen, omdat hij gelijk onder de sluier wilde kijken. Deze kloof zag eruit zoals je je de natuur in China voorstelt.
Tegen twaalven terug op het schip lunchen en om een uur klaar staan voor de excursie van de middag naar de 3 kloven dam.
Deze keer naar de wal gewoon over de loopplank, maar wel via een ander cruiseschip dat tegen de wal aan lag. In de bus. Overal bij elke excursie kom je of voor of na door een straatje met eten en souvenirs. Ank heeft een mooi hoedje gekocht. Heel praktisch, uitvouwbaar.
Bij aankomst op de plek moeten we flink omhoog maar geen probleem, er zijn buiten roltrappen aangelegd. Het is heel heet en de zon brandt.
Het project is immens, de dam is 180 meter hoog en 2 km breed. Er zijn 5 sluizen na elkaar met een lengte van 1600 meter, die een hoogte verschil van 113 meter overbruggen en deze schutsluizen zijn de grootste van de wereld. Het duurt 45 min per sluis. Dus je bent wel even bezig. Het laatste deel van de dam is gereed gekomen in 2008. Er wordt momenteel gebouwd aan een enorme lift die boten met een maximum van .... Tonnage kan optillen en het verkort de tijd van 4 uur naar 1 uur om door de sluis te komen. De lift moet ook die 113 meter overbruggen. Siemens schijnt samen met de chinezen dit project uit te voeren. Dit jaar moet die lift klaar zijn. Ook de Hoover dam in Amerika kwam natuurlijk ter sprake. Deze vond men indrukwekkender doordat je er moverheen kunt lopen. We merken duidelijk dat we nu in een subtropische regio zitten. Het is duidelijk heter en vochtiger dus een middag excursie lopend in de zo'n is heftig. Dan maar net als de Chinezen doen de paraplu op.
Het schutten is jammer genoeg afgelopen nacht gebeurd. We hebben de eerste deur gezien rond 23.00 zittend op ons kleine balkonnetje, heerlijke temperatuur.
Er zijn er van onze groep die rond middernacht naar boven zijn gegaan. Ik had een zware dag achter de rug dus ben gaan slapen.
Over deze dam is in de pers veel gedoe geweest. Men zou veel boeren hun land ontnomen hebben en er niets tegenover hebben gesteld. Er is veel grond verloren gegaan. Maar blijkt dat net als bij ons bij projecten ruimte voor de rivier; bv de Noordwaard, er mensen zijn die een mooi nieuw huis hebben gekregen en anderen zijn erbij ingeschoten. Er zijn volgens de gidsen 3 redenen voor de bouw van deze dam.
Opwekking van elektriciteit, verdiepen van de Yangtze rivier zodat meer scheepvaart mogelijk is, maar ook het tegengaan en beheersen van het water. Voor die tijd zijn er veel mensen verdronken bij overstromingen.
Donderdag 21 mei
Er zou een excursie zijn in een kloof met kleine bootjes. Deze ging niet door omdat de waterstand te hoog was. Er kwam een andere excursie voor in de plaats. Met een boot varen en daar een voorstelling. Zowel Ank als ik hebben gepast en ik heb mijn spannende boek uitgelezen.
Vanmiddag geen excursies maar varen door 2 kloven. Een zijn we al gepasseerd. Bijzonder om zittend op het bovendek in de schaduw met zo'n uitzicht te varen. Opeens een verbreding, daar is inmiddels een stad tegen de helling gebouwd ook weer met hoge flats. Wushan. We begrijpen uit de verhalen dat in die flatjes de mensen wonen die uitgekocht zijn. En wij varen door het dal dat 195 meter dieper lag toen het water er nog niet was. Hoogstwaarschijnlijk over hun oude huizen heen.
Terug in onze hut/op onze kamer lawaai, even buiten kijken en tegen de boot aan liggen kleine bootjes, parlevinkers met voornamelijk vis/o.a. garnalen en fruit. De waar en het geld gaat in een visnet naar de 3e verdieping boven ons, waar chinezen zitten.
Jammer, Ank loopt het water in mond bij het zien van de garnalen, maar je zou bij dit eten een groot risico lopen op buikloop.
Jammer van al die leuke foto's die we niet een op een mee kunnen sturen.
Vrijdag 22 mei
Vanochtend geen excursies. Zittend op ons balkonnetje lezen. En het wordt steeds mistiger en het trekt dicht. Om jullie een beeld te geven. Op de boot wordt er ontbeten om 7.30 en geluncht om 11.15. Dit betekent om 11.15 aan de warme hap.
Het eten is goed aan boord, heerlijke gerechten. Vanmiddag zat er bij voorbeeld een gebakken stukje brood bij met van binnen banaan en een korstje van paneermeel.
Altijd is er pittig en zoetzuur en de keuken van deze regio heeft veel gestoomde groenten. Heerlijk.
Vanmiddag weer aangelegd en via kleine pontons met ijzeren planken ertussen naar de wal. Tegen de heuvel ligt een complex geheten : de stad der geesten. De berg Minshan is gewijd aan het hiernamaals. Weer veel tempels die herbouwd zijn, maar 2000 jaar geleden ook al op deze plek stonden.
Over dit complex wordt gezegd dat daar de goden/geesten zitten die je ontvangen en beoordelen of je in de hemel of hel komt. Er waren bruggetjes waar je over heen moest lopen die geluk brengen, de volgende gezondheid en weer een andere rijkdom.
Tijdens de tocht gaat het regenen. De eerste regen op de reis op de 13e dag.
Dus we komen verzopen terug op de boot. Een regenjasje gekocht om de camera die ik los bij me had te beschermen en droog te houden.
Morgenochtendzaterdag 23 mei is de cruise voorbij en verplaatsen we ons richting Liijang o.a door weer te vliegen.

Jenny Barzilay

Wat een mooi verslag over dit gedeelte van de reis. Heb er van genoten, wacht al op de volgende.

Veel plezier verder.

Ernst

Toevallig afgelopen week een documentaire gezien over de drie kloven dam. Hij levert op top capaciteit 22.500MW, waar de Hooverdam slechts 2.080MW haalt op top.

De scheepslift kwam daar ook aan bod, dat ze er nog mee bezig waren omdat het 4 uur schutten voor toeristenboten inderdaad te lang duurt. Een scheepslift van 113m is ook ongekend in de wereld!

Hanneke v.d.S

Dat jullie nog tijd hebben om de verhalen allemaal op te schrijven na alle belevenissen en excursies!!!!!!
Maar weer geweldig om te lezen en de foto's te zien...

Tim

De 3 kloven dam was laatst op National Geographic, mooi staaltje engineering.