mariannemulders.reismee.nl

Fietsen over de stadsmuur en massage

Maandag 18 mei fietsen over de muur in Xi'an, massage en bezoek aan de moslimwijk.

Weer vroeg op, ivm temperatuur 32 graden overdag. En dan fietsen over de stadsmuren. Nou wat zijn de belemmeringen? Soort fiets? Onze Belgische reisleider zei dat het 14 km over de kasseien was? En de warmte?
De stang van de fiets was vrij hoog dus nam ik een zo laag mogelijke fiets. Zo 4 km mee gefietst maar mijn knieën kwamen ongeveer tot mijn kin en dat werd toch enigszins pijnlijk. Toen Ank lief aangekeken en heeft zij een stukje op die kleine fiets gereden. Gelukkig zijn er 4 uitgiftepunten en bij het volgende punt toch maar een genomen met een hoger zadel. Tja dan de kasseien, trillend de 14 km gereden. Mijn handen gingen heftig jeuken. En de derde was de zon. Regelmatig gestopt om te drinken en natuurlijk te fotograferen. De muur is een rechthoek en er was een stuk op de lengte waar je pal met de zon in je gezicht reed. Zweten, alles drijfnat.
Maar wat zagen we: aan de binnenkant van de muur marktjes in smalle straatjes. Prachtig is de muur op zich, 7 meter breed en 12 meter hoog en om de 120 meter een toren. Waarom? Een pijl kon destijds 60 meter overbruggen, dus vanuit de torens kon men van beide kanten de indringers tegenhouden.
Aan de buitenzijde van de muur vooral nieuwbouw hoge flatgebouwen, bijzonder oud en nieuw zo samen gescheiden door een eeuwenoude muur. En zowaar nagenoeg geen mensen. Alleen Nederlanders die fietsen.
Tussen de middag nu eens zelf zo'n doos instant nudels gekocht. In de winkels hier vele soorten. Water erop, kruiden erbij. Smaakte goed. Maar de reisleider zei dat het vergif is en heel slecht voor de lever! En na rust en een douche op naar de Moslimwijk. Een heel drukke straat met bomen en kraampjes, alhoewel wij al in veel landen markten in allerlei vormen bezocht hebben, was dit heel bijzonder. Gekke dingen: bijvoorbeeld suikerspinnen in de vorm van hoeden. Gefrituurde figuren maar wat zit erin? Garnalen, kreeftjes, aardappelen?
Hele mooie parasolen. Pasta werd geslagen in lange banen. Om en om. Een lint van wel 3 meter lang. Filmpje gemaakt, maar ja het kost al moeite om een foto up te loaden.
Een deel van de groep, waaronder wij, hadden zich aangemeld voor een volledige lichaams- en voet massage. De methode is de Chinese drukpunt massage.
We werden met 6 vrouwen en 1 man van het reisgezelschap in een ruimte neergelegd. Bedden naast elkaar, kleren uit en een soort pyjama aan.
Eerst de voeten ( reflexzone behandeling), een warm voetbad en daarna zijn we van top tot teen, kruin, voor en achterkant gemasseerd. We zijn flink aangepakt door heel jonge jongens. ( tussen 18 en 25 jaar oud schatten we). En de enige man in het gezelschap door een jonge vrouw.
Heerlijk ontspannend, ondanks de pijnlijke momenten, en we hebben nog enige uren verend rond gelopen.
Weer koffers pakken vanavond want er wordt verkast.
Morgen een echte reisdag. Met de bus naar het vliegveld, een vlucht van anderhalf uur naar Wuhan. Dan met de bus naar weer een treinstation om met de hoge snelheidstrein 300 km te overbruggen. Dan komen we aan in Yichang aan de Yangtze rivier in totaal 1000 km verder. Daar gaan we s avonds aan boord voor een riviercruise. 4 nachten slapen we op de boot. De verwachting is dat daar geen internet is. Als dat zo is horen jullie tot en met zaterdag even niets.
Ook dit wordt, verwacht ik weer een bijzonder deel van de reis.

Hans

Geweldig meiden jullie op de montainbike. Is leuk om te doen ook in Nederland, maar de muur als eerste oefening lijkt me pittig. Op naar het volgende avontuur.

Lidy

Wat leuk zo'n fietstocht. Misschien wel zwaar, maar zo te horen zeer de moeite waard. Respect, twee dappere meiden op avontuur ????

bertie

geweldig verslag! wanneer schijf je dat toch allemaal?? Compliment!