mariannemulders.reismee.nl

Terra cotta leger Xi'an

Xi'an Terra Cotta leger, Dumplingdiner en show

Zondag 17 mei
Even ter inleiding: het internet is in dit hotel slecht dus foto's uploaden is een drama.
En normaal was het ook traag maar op de kamer wifi en dan kan ik even een foto downloaden en tussen door iets anders doen. Maar uren in de lobby zitten daar is geen tijd voor.
Dus nu moeten de verhalen maar voor zich spreken.
Vanochtend begint de excursie met een bezoek aan een plaats waar de terra cotta beelden in alle maten en soorten geboetseerd worden volgens de oude traditie. Mooi om te zien. Daarbij natuurlijk een winkel waar je deze kunt kopen en tevens allerlei vormen van Chinees handwerk. Laktafels, kasten etc met schilderingen o.a.
In de bus ( anderhalf uur rijden) worden we geïnformeerd over de geschiedenis van het Terra cotta leger.
Gebied 50 vierkante kilometer groot waar men geconstateerd heeft dat er zoiets als het terracotta leger ligt. Rond 1974 zijn boeren bij het slaan van een waterput gestoten op de tombes. Sinds 1997 is het open voor publiek.5 miljoen bezoekers per jaar. Het kost 3 maanden tot een half jaar om een krijger te restaureren. Men trof bij openen brokstukken aan omdat plafonds ingezakt waren.
8000 soldaten liggen op de huidige plek, allemaal verschillend kwa uiterlijk, grotere mensen dan in werkelijkheid.De keizer in de Ching dynastie 200-100 j v Chr. wilde na zijn dood goede bescherming.En daarom bouwde hij een stenen leger op zodat hij na zijn dood ook beschermd zou worden. De tombes/grafheuvels zijn ongeveer 120 meter hoog.
Momenteel zijn er 600 tombes gevonden met satelliet techniek.
In plaats van mensen te doden na de dood van de keizer wat voor die tijd gebeurde, heeft deze keizer dat afgeschaft en daarvoor in de plaats gekozenvoor een terracotta variant. Nadat de soldaten van klei klaar waren, werden alle arbeiders gedood, zodat niemand ooit zou weten dat dit graf zo bestond.
Qin Shi de keizer van het terra cotta leger, is ook de keizer van de muur.
Naam van het land China komt van hem
Hij heeft het Chinese schrift gestandaardiseerd,eerste highway's laten bouwen. Hij vernietigde alle confuciaanse tempels, want hij was een taoist .
Taoisten geloven in een langdurig eeuwig leven en doen er alles aan om dat te bereiken, ze nemen er allerlei medicijnen voor maar ook kwik en de keizer is overleden aan een kwikvergiftiging
Aangekomen op het terrein bezoeken we eerst de recentere opgravingen Put 2 en Put 3. Daar zie je nog niet veel krijgers; veel ligt daar nog onder de grond. Maar indrukwekkend om de golfbeweging te zien in rijen waaronder al die krijgers staan.
Dan naar Put 1 zoals de enorme hal genoemd wordt. De diverse stadia van opgraving zijn daar te zien. Rijen krijgers, paarden en verderop gedeeltes waar nog stukken liggen en plekken waar je ziet hoe de opbouw en restauratie plaats vindt. Wat is dit immens. Het is wederom zwart van de mensen. Iedereen verdringt zich om foto's te maken. Eigenlijk kan ik niet beschrijven hoe groot dit is en hoe bijzonder als je bedenkt wat er allemaal nog bedekt is met aarde.
In het museum gebouw staan krijgers, generaals etc apart achter glas opgesteld en ook 2 bronzen strijdwagens met paarden ervoor.
Er zijn weer veel verhalen verteld, teveel om op te schrijven, maar mocht je ooit in de buurt komen dit is zeer de moeite waard.
Vanavond hadden we een dumplingdiner met aansluitend een dansvoorstelling.
Dumplings komen van origine uit deze omgeving. Het is pakketje deeg gevuld met bv vis, paddestoelen, rode kool, kip etc. De gids had verteld dat we in een uur tijd 16 Dumplings moesten verstouwen. Ongeveer een kleine 4 min per dumpling. Het was aanpoten. In een zaal met ronde tafels waar naar mijn schatting 200 mensen zaten te eten. Ook weer een geoliede machine. Klokslag 20.00 uur begon de dans en muziek voorstelling. Veelkleurig, Chinese muziek. Wij vonden het mooi, echt Chinees maar niet iedereen van de groep kon de show waarderen.
Vandaag zondag zijn we een week op reis. Wat hebben we een hoop indrukken al opgedaan en morgen weer vroeg opstaan want we gaan fietsen op de stadsmuur van Xi'an. 14 kilometer.
p. s jullie zien geen plaatsnaam staan omdat de link naar de plaatsnaam gekoppeld is in dit programma aan Google en geblokt in China

Hans

Ja bijzondere geschiedenis dat terra cotta leger.
Veel plezier verder. Hoop dat je het allemaal kunt verwerken zoveel informatie.

Riki

Jullie doen het overtuigend als soldaten van het terracottaleger ! Mooie reis hoor en héél iets anders dan onze vaartocht door Zeeland.... veel liefs, Riki

Tim

Gaaf hoor! Ik wist niet dat die keizer zoveel voor china had gedaan!

Krijn

Alsof we er zelf bij zijn! Lijkt ons heel indrukwekkend/onwenlijk- en bijzonder om te beleven. Dank voor uitgebreide info en mooie foto's. Rare jongen, die Qin Shi !
Hoe smaakt het bier ? Al wijn gedronken ?

Irma

hoi, ondanks het "slechte" internet toch heel vaak uitgebreide informatie. Weer heel leuk om te lezen. Wat een energie hebben jullie!! Is er ook nog een moment van rust ingebouwd in jullie reis??