mariannemulders.reismee.nl

Beijing Verboden stad, zomerpaleis en Chinese muur

Beijing Dinsdag 12 mei en 13 mei 2015
Vandaag 3 onderdelen op het programma.
De verboden stad, het zomerpaleis en het Pekingeend diner.
3 dagdelen. Veel lopen.
Gisteren waren we al op het plein van de Hemelse Vrede maar wat bleek omdat het mausoleum waar Mao ligt dicht was en ook de verboden stad waren er niet veel mensen. Nou vandaag was het duidelijk anders. We konden over de hoofden lopen, zoveel mensen ongelooflijk. Rijen die over het hele plein slingeren en voornamelijk Aziatische mensen. De gids vertelt dat Europeanen maar 1% van toeristen zijn in China. Totaal onbelangrijke groep. Nou dat zagen we ook overal Aziaten
De verboden stad heet zo omdat er geen gewone burgers mochten komen. Alleen de keizer, de eneuchen en de concubines. Veel verhalen over intriges. Op een van de pleinen in de verboden stad liggen 16 lagen dik stenen omdat de keizer bang was om aangevallen te worden van onder de grond. (Tunnels).
Dit is een enorm complex. Heel veel gebouwen met in totaal 999 kamers.
Nou je snapt we hebben in 2,5 uur maar weinig gezien van dit geheel maar het is allemaal strak georganiseerd deze enorme mensen massa. Je gaat erin aan de ene kant en eruit aan de andere kan. Van tegen het verkeer inlopen is geen sprake.
Het zomerpaleis ongeveer 30 km buiten Beijing, werd gebruikt door de keizer om in de zomer de stad te ontvluchten.
Prachtig aangelegde tuin met een groot meer waarover heen we zijn gevaren.
Het voert te ver om alles verhalen die de gids en de reisleider vertellen hier op te schrijven. We worden overvoerd met informatie, niet alleen over de geschiedenis maar ook over de huidige situatie in China. Heel interessant.
Bij voorbeeld: China verkoopt jaarlijks 25 miljoen auto's. Als er in Beijing 7 miljoen auto's zijn kan er überhaupt niet meer gereden worden.
In dit land ervaar je wat explosieve groei, luchtvervuiling, mensenmassa's betekent.
Ik ervaar zelf sterk dat dit een keer echt fout moet gaan! Griezelig.
Nou en dan het Pekingeend diner. Dat viel een beetje tegen. De eend werd opgediend geheel gegrild en door de kok in hele kleine stukjes gesneden. Officieel eet je het gedoopt in ketjap in een flinterdun pannenkoekje met uitjes en komkommer, invouwen en opeten.

Woensdag 13 mei

Heel vroeg op 05.30. dit om voor de file zowel onderweg als op de Chinese muur voor te zijn. Onderweg naar de Chinese muur kregen we Chinese les over de karakters.

Over dat iedere Chinees een identiteit heeft in de vorm van een stempel. Met bovenop de stempel het teken van het jaar waarin je geboren bent. En je naam in Chinese tekens.
Ongeveer anderhalf uur rijden met de bus. Dan met de kabelbaan naar de muur bovenop de berg. Wat een indrukwekkend bouwwerk.
Maar dan anderhalf uur lopen over de muur voornamelijk trappen naar beneden met om x aantal meters een uitkijktoren van waaruit je prachtige vergezichten hebt. en die trappen zijn heel ongelijk.
Soms voor mij erg steil naar beneden. De hoogtevrees die ik in lichte mate heb speelt dan direct een rol. Maar inmiddels hebben Ank en ik onze trucjes. Zij loopt voorop en ik er direct achteraan dan zie ik de diepte minder voor me.
De muur heeft veel ongelijkmatige treden en stenen. Dus goed opletten .
Vanuit de torens zie je aan de overzijde de muur aan de horizon verder lopen. 6000 kilometer muur spreekt men over.
Na anderhalf uur over de muur lopen naar beneden. Alleen maar trappen 45 minuten . De laatste 100 treden kon ik mijn knieën niet meer stil houden van het trillen.
Even een kopje koffie en op naar de lunch.
Even rust. Ik heb verder vrij en Ank gaat naar de Peking opera. Ik ga het gebouw van Rem Koolhaas op eigen initiatief bekijken.
Er was nog een excursie vanmiddag namelijk bezoek aan het olympisch park, maar dat hebben we beiden overgeslagen.

Reacties

Reacties

Han en Truus

Wat een belevenissen , geweldig . Heel veel plezier en genieten mee van jullie reis . Groetjes Han en Truus

Krijn

Het wordt inderdaad hoog tijd voor consuminderen- en mensenminderen! Ondanks dat het soms hard werken is op jullie vakantie, (ik zie jullie in gedachten klauteren) lijkt het me een bijzondere ervaring in een heel andere wereld. Zelfs voor jullie, die toch wel wat gewend zijn. Dank voor de verhalen en foto's.
P.S. We waren vast van plan om jullie uit te zwaaien, afgelopen zaterdag, maar juist omstreeks de vertrektijd hadden we bezoek. Sorry.

Hans

De Chinese muur vond ik het meest indrukwekkend van alles. Toen wij er waren regende het licht. Er was vrijwel niemand. Ik heb toen bellend met Henske in Nederland een heel eind hardgelopen op dit wereldwonder.

Trudi

Fijn dat jullie zo genieten van al dat vele 'werken'! Niet aan mij besteed. Al die massa's mensen.....
Heel veel genieten verder! Ik geniet wel van je verjalen.

Lucia

Klinkt als heel veel in korte tijd. Hebben jullie wel kunnen bijslapen na de reis.
Leuk weer de verhalen te lezen. Veel plezier.

Lidy

Wat zal dat een bijzondere ervaring zijn geweest, wandelen over de muur! Wel lekker al die beweging. Die mensenmassa's zouden mij benauwen. Fijn dat je ook onderdelen kun skippen. Ben benieuwd naar het vervolg. ????

Helen

Dat lijkt me ook angstaanjagend zo'n stad dat uit zijn voegen is gegroeid. Je ademt letterlijk het naderende onheil denk ik zo. Ik hoop dat men nog op tijd is om het tij te keren. Nu we het toch over ademen hebben..de Chinese muur klinkt adembenemend. En fijn dat je ook nog op eigen gelegenheid dingen kan doen. Leuk dat ik zo met jullie kan meereizen.

Jet Baars

Hard werken, en prachtige gebeurtenissen meemaken. En zo leren wij ook nog wat van de chinese geschiedenis!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!