mariannemulders.reismee.nl

Beijing langzaam internet

Eerste dag Beijing: beweging letterlijk en figuurlijk
Na een lange vliegreis ongeveer 11 uur minus tussenstop in Zurich, kwamen om 05.30 aan in Beijing.
Nederlandse tijd 23.30 dus eigenlijk bedtijd. Maar die kans kregen we niet.
Tot 15.00 heeft de gids ons al vanaf vanochtend vroeg een eerste indruk van Beijing gegeven. Dus een nachtje doorgehaald. De reisleider is een Belg, rappe prater met duidelijk veel kennis over de stad en China in het algemeen. Hij is al tien jaar bij Fox werkzaam en heeft deze reis al meerdere keren begeleid.
In iedere stad heeft hij dan een lokale gids erbij en een chauffeur. Dus er werd al geroepen; "busje komt zo" en dat komt hij ook. Soepel en op tijd.
Maar dan Beijing overal enorme filescontinue.
Hij vertelde hoeveel wegen er in Beijing zijn
6 ringwegen 7e wordt momenteel aangelegd en beslaat 960 km
Een auto is een status symbool maar niet iedereen kan een auto krijgen, ook al heb je geld. In Beijing zijn er regels: bij voorbeeld iedere dag mogen er bepaalde groepen mensen met een bepaalde lettercombinatie niet rijden om de smog tegen te gaan.
Dit geeft al 20% minder uitstoot. Stel je kunt je wel een auto veroorloven om aan een nummerbord te komen moet je meedoen in een loterij. Er spelen per keer 2,8 miljoen mensen mee. En maar 1% wint een nummerplaats er zijn steden in China met 34 miljoen inwoners waar de zon nooit schijnt.
In de metro van Beijing worden per dag miljoenen mensen vervoerd.
Omdat we nog niet op onze hotelkamer konden werden we gereden naar het plein van de hemelse vrede. De verboden stad komt morgen. Enorm veel Chinese toeristen ook, samen op de foto etc.
Uitgebreider bezochten we de tempel van de hemel uit de Ming dynastie. Prachtig gelegen in een park waar het heeeeel druk was. En wat deden die mensen? Zingen, musiceren met elkaar, Tai chi, communistische liederen zingen, allerlei spelletjes etc.
Men is in beweging!
Het reisgezelschap bestaat uit 20 personen leeftijd tussen 60 en 80 ongeveer.
De lunch en het diner werd door de gids geregeld en helemaal volgens Chinese gewoonte werden we aan een draaitafel gezet waar het een na het andere gerecht aangeschoven werd. Heerlijk.
Morgen vertrekken we om 08.00 uur wake-up call om 06.30
Je snapt zeker wel dat je boven de 60 moet zijn want je kunt niet werken na zo'n reis. Het programma van de komende 3 dagen is gepland. We blijven dan nog in Beijing.
Maar het wordt flink veel meters maken.
Slecht internet hier traag
Tot het volgende verhaal

Hans

Heel herkenbaar. Van alles hebben ze veel in China en vooral in Beijing. Naast auto's ook 9 miljoen bicycles, maar daar zong Kate Mula al over. Veel plezier. Wees er op bedacht dat ze ook warme maaltijden serveren bij het ontbijt.

Ernst

Onwaarschijnlijk al die drukte en smog. Gelukkig kom je makkelijker aan een kenteken als je de juiste mensen kent daar, zo is het dan ook wel weer haha

Marianne

Ja dat schijnt in Shanghai wel zo te zijn maar niet in Beijing

Lidy

Wat een indrukken meteen na zo'n lange vlucht. Ik had vandaag 3vwo en de vervuiling in India was aan de orde. Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van jullie reisverslag. Dankjewel ????

Jet Baars

Dat is een leuk maar druk begin van een prachtige reis!