mariannemulders.reismee.nl

Voorbereidingen en terugblik Nepal 1980

Beste lezers

Bij deze wensen wij iedereen het beste voor 2014. Gezondheid en een verrassend leven Alhoewel velen de route al ongeveer kennen bij deze toch even in het kort: We vertrekken 25 februari vanuit Amsterdam en vliegen dan naar Dubai. Daar zijn we 3 nachten en vliegen dan door naar Singapore. Als we uit Singapore vertrekken is het inmiddels 3 maart. De volgende vlucht gaat van Singapore naar Sydney. Daar verblijven we 3 dagen.Van Sydney vliegen we dan naar Auckland, het is dan 7 maart, waar we de camper oppikken en dan 6 weken rondtrekken in Nieuw-Zeeland. We vertrekken uit Christchurch op 16 april, inmiddels 40 dagen verder, en reizen via Sydney naar Bali. Daar verblijven we 4 nachten en komen dan uiteindelijk met een dag tussenstop in Dubai op 22 april in Amsterdam aan.

Het onstaan van zo\'n reis

Hoe ontstaat nou zo’n reis? Nieuw-Zeeland was al lang onze wens, maar 24 uur vliegen vonden we niet zon fijn idee. Nog los van het gegeven of ik dat lichamelijk aan zou kunnen. Dus tussenstops, nou dan ook maar een paar dagen blijven en dan heb je veel kortere vliegafstanden, maar tevens wordt de jetlag kleiner omdat het tijdschema langzaam opschuift. Dus die 12 uur tijdsverschil overbruggen we met 3 tussenstops

Waar zijn we momenteel mee bezig? We hebben vlak voor kerst injecties gehaald, maar omdat we al veel gereisd hebben, bleef dit deze keer beperkt tot DKTP. Afgelopen zaterdag hebben we de route gepland die we gaan rijden op het Noorder Eiland van Nieuw-Zeeland.In 11 dagen ongeveer 1600 kilometers, en toch zitten er nog 3 rustdagen in. Als ik er zo mee bezig ben gaan er in mijn hoofd allemaal beelden ontstaan van hoe het daar eruit ziet, mede door internet, even plaatjes en filmpjes kijken, zie je al een heleboel. Op het noordereiland ligt ook het gebied waar de films zijn opgenomen van de Hobbit. Schoenen en inschuifbare wandelstokken kopen, internationaal rijbewijs halen bij ANWB, zorgen dat alle medicatie in huis is.

Nepal 1980

Het bezig zijn met de voorbereidingen maakt dat de oude reis toch ook weer meer terugkomt. Blijkt dat er vrienden zijn, die niet wisten dat we in 1980 9 maanden gereisd hebben. Sommige vriendschappen stammen natuurlijk uit een latere periode. De foto’s die ik ga posten hebben voornamelijk met deze oude reis te maken.De mooiste ervaring was onze trekking in Nepal. 12 dagen hebben we daar gelopen. Van Pokhara naar Jomsom in 12 dagen .Nu kan ik op internet precies de plaatjes van de route erbij zoeken, Toen was het allemaal heel primitief. Gemiddeld 6 uur per dag lopen. Ik lees nu ook weer over die trap die 1000 meter overbrugde alsmaar stap voor stap de treden nemen. Beiden zijn wij ruim 5 kilo afgevallen in die tijd. Niet veel te eten en alleen maar verbranden. Maar ik heb nergens in de wereld zo’n indrukwekkend landschap gezien en natuurlijk geen elektriciteit, stromend water. We aten elke avond aardappelen, eieren en uien. Op een plek in de route was er een warmte bron in de rivier waar je dompelen (eindelijk een beetje schoon). We sliepen toen in schuren heel primitief. En toevallig sprak ik gisteren iemand die mij vroeg hoe het met het sanitair zat en je behoeften doen.

Ik heb toen nog maar eens het verhaal verteld over een dorpje Marpha waar we kwamen, (Foto is bijgevoegd) waar we als we moesten poepen naar buiten het dorp moesten lopen en waar een veldje was waar iedereen ging zitten. Plasjes mochten op het dak want dat trok wel in de grond weg. En ik moest nooit ‘s nachts, maar toen wel. In het pikkedonker gelukkig begeleid door Ank moesten we allerlei straatjes door en het was ook nog min 10 graden. Het dorp is zoals je ziet op de foto helemaal opgebouwd uit lemen huisjes.

Nou dan gaan we nu veel luxer en echt een “bejaarden” reis maken, alhoewel we ook nu weer reacties krijgen als: “ Wat een onderneming!\" Zowel in 1980 als nu is ons opgevallen hoeveel veiligheid iedereen nodig heeft en hoe weinig ondernemend de gemiddelde mens is. Nou ik hoop dat jullie via deze weg toch meegenieten van al onze experimenten, want mijn devies blijft; “ De wereld is om te ontdekken”