mariannemulders.reismee.nl

Nog maar 2 maanden!

Dordrecht 17 december 2013


Ja inmiddels is het nog maar ruim 2 maanden en dan vertrekken we al.Ik had beloofd dat ik iets uit de oude verhalen van 1980 zou vertellen.Vooral de voorbereiding verloopt nu totaal anders dan toen.Nu hebben we ervoor gekozen om de hele reis grotendeels te laten organiseren.Toen deden we alles zelf en moesten we met een kampeerbus door allerlei landen reizen hetgeenveel papierwinkel betekende.


Het is begonnen in 1979 met 2 jaar lang een salaris sparen. In de oude stukken heb ik nog bedragen gevonden. We wisten zeker dat we met een kampeerbusje wilden reizen.


We kochten de Volkswagen kampeerbus uit het bouwjaar 1975 dus 4 jaar oud en 31.000 km gereden voor 16.500 gulden. Nu nog steeds te koop voor rond de 8.000 euro. Kun je nagaan hoe waardevast deze bus was. De jongens (Tim en Ernst) hebben al gemopperd dat we dat ”hippe retro ding’ hebben weggedaan.


Ook de flat, waarin we woonden, hebben we verhuurd aan een voetballer uit Tunesië die toen in Dordrecht bij de voetbalclub een contract kreeg: Hakim Braham. Recent stond er nog iets over hem hier in het plaatselijke sufferdje.


Tevens wilden we graag iets horen over de do’s en dont’s van het lange reizen van mensen die ons waren voorgegaan. Google bestond natuurlijk nog niet. Dus schreef ik gewoon een brief aan mensen, die in de krant stonden met een verhaal of we bij hun langs mochten komen. En natuurlijk mocht dat.


Ook hebben wij van diverse personen preken moeten aanhoren. Onverantwoord, zeker 2 vrouwen alleen. Mijn vader moest garant staan om de kampeerbus over de grens te mogen brengen in IRAN. De man van de bank zei: “Dat zou ik nooit voor mijn dochter doen!” Fijn toch dat ik een vader had, die zelf ook reislustig was.En hij was heel trots op ons.


Nu liggen de Capitool gidsen van de diverse landen en steden op tafel. En natuurlijk de plattegronden. Mooie kaarten is altijd heel leuk om te bekijken. Dat geldt voor Nieuw Zeeland zeker want daar gaan we echt kilometers maken ook weer met een kampeerbus.


Voor Dubai, Singapore, Sydney waar we steeds 3 of 4 nachten verblijven, heb ik al de highlights bekeken en opschreven in een gewoon schrift. En heel veel jongelui zijn ons nu voorgegaan. Nieuw Zeeland is een favoriete bestemming voor back-packers.


Dat was in 1980 nog niet zo.Er bestond geen mail en ook geen mobiele telefoon, maar we wilden toch graag nieuws ontvangen. Hoe werkte dat toen:We hebben onze plekken doorgegeven, waar we zeker naar toe zouden gaan:Dat zag er als volgt uit: Uit de brief van 29 augustus 1980 aan onze volgers.


“ Voor wie ons wil schrijven hier alvast 3 postrestante adressen.


  • Rond 15 september zijn we in Dubrovnik JoegoslaviĂ«
  • Rond 30 september zijn we In Istanbul Turkije
  • En IN IEDER GEVAL eind november, begin december in KATHMANDU Nepal.”

Dan volgen allerlei instructies over geen voorletters i.v.m. sorteren, geen mooie postzegels etc.En dat de post, ook al was het luchtpost, er minimaal 2 weken over deed om in Nepal te komen.Voordat we vertrokken hebben we een feest gegeven. Breng ons in de sfeer van een land op de route was toen de opdracht. Nu komt er geen feest, we gaan per slot maar 2 maanden weg!Toen hadden we met een jaar, het werd 9 maanden uiteindelijk, geen moeite. Nu vind ik 2 maanden lang omdat ik de kinderen zal missen.Maar ja dat hoort er bij.


De eerste plaats waar we naar toe gaan is Dubai.Natuurlijk met de hoogste toren van de wereld. De burj Khalifa 829 meter hoog.Het kost veel geld om de toren te bekijken. het exacte bedrag heb ik nog niet kunnen opzoeken. Kaarten reserveren kan vanaf een maand van de voren. Maar er wordt gesproken over bedragen rond de 75 euro! En hoe hoog kun je komen. Namelijk niet tot in de top.Op de 124ste verdieping is een observatiedeck en op de 144ste een nachtclub en de moskee zit op de 158ste verdieping. Boven de 158ste verdieping In de toren zijn de etages alleen beschikbaar voor technische installaties en zendmasten. Naast kantoorruimte en 900 appartementen, is er ruimte gereserveerd voor een groot hotel. Het hotelinterieur is ontworpen door modeontwerper Giorgio Armani. Het eerste Armani Hotel heeft 15 van de 37 onderste verdiepingen betrokken.


Directe vragen die ons nu bezig houden is; wat nemen we mee aan foto apparatuur, laptop, IPAD, e-reader etc. Sinds kort heb ik weer een statief en dat weegt ook heel wat. Toen ik het voelde wist ik ook weer gelijk waarom ik het statief destijds de deur heb uitgedaan.Je sjouwt je een ongeluk.


Nou dat was het weer even tot de volgende keer.


De foto’s die ik nu post zijn allemaal van de reis in 1980,


De tekeningen zijn gemaakt door Johan en Rob Holster, die net als Gerard Holster, toen als kinderen van rond de 6 jaar mee mochten met de Kampeerbus weekends in Nederland om uit te proberen en zo te ontdekken wat we nog nodig hadden.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!