mariannemulders.reismee.nl

Spanje Petracos

Ontspannen in Spanje

Na een snelle vlucht 1.50 min land je dan in Spanje en gelijk jasjes uit. Zwoele wind en heerlijke temperatuur. Met de bus van Alicante naar Benidorm.
Daar worden we opgehaald door onze gastvrouw.
Voor mij een bijzondere week. Normaal ben ik ingelezen en voorbereid en nu weet ik niets van de omgeving.
De bus gaat via het centrum van Benidorm , hoge lelijke flats achter elkaar gebouwd. De ene flat ligt in de schaduw van de volgende. Overal Nederlandse teksten, kortom mijn vooroordeel en mijn antipathie wordt bevestigd.
Maar daarna met de auto drie kwartier rijden naar het vakantieadres. Steeds minder huizen en steeds verder de bergen in.
Een opmerkelijke groene streek. Zwarte kale bomen tegen witte stenen terrassen blijken amandelbomen te zijn. Mooi decoratief ziet het er uit.
Na een welkomstdrankje aan de wandel. Gelijk naar grotschilderingen kijken. Deze zijn heel oud. Tussen de 8.000 en 10.000 jaar oud. Ontdekt door 2 schooljongens in de tachtiger jaren.
Ondanks dat wij redelijk ver van de bewoonde wereld zitten is er in de tegenwoordige tijd alles.
Electriciteit opgewekt door zonnepanelen en natuurlijk internet. Er is hier geen mobiele telefoonverkeer mogelijk maar met whatsap, Skype etc , is dat ook niet meer nodig.
Vandaag maandag 11 november zitten we in de zon. Op het terras en volledige stilte. Alleen het geluid van de wind en de vogels. Wat een paradijs met een mooi uitzicht.
\'S middags een wandeling door de rivierbedding die droog is links en rechts olijven bomen, die momenteel volhangen. Eronder liggen de netten waarop de rijpe olijven vallen.
Een prachtige omgeving, de bergen zijn hier rond de 1000 meter en wij zitten op ongeveer500 meter boven NAP.
Er worden hier grapjes gemaakt over dat het hier een kuuroord is. Gezonde drankjes.
Waterkefir. En geen kefir waar yoghurt van werd gemaakt. Het plantje dat in de 70 tiger jaren van huis naar huis ging en dat inderdaad yoghurt produceerde. Dus nu duikt het blijkbaar weer op in een andere variant.

Dinsdag 12 november.
Vandaag hebben we een dagtocht gemaakt o.l.v. Onze gastvrouw.
s\' Ochtends koffie gedronken in een klein cafeetje op een dorpspleintje.
Naast ons kwamen de oudere bewoners uit het dorp zitten: ze spraken Nederlands, Duits en Spaans door elkaar heen. Allemaal mensen die zich hier definitief gevestigd hebben.
Daarna door naar een plaatsje aan het strand, waar we de groentemarkt bezochten. Wat een fruit groot en voller dan bij ons. Het plaatsje Altea is tegen een berg gelegen, dus naar het centrum was het flink trappen lopen, alles mooi gerestaureerd en uiteindelijk aan het strand geluncht en werd er gezwommen door Edith en Ank. Ik heb me genesteld in een van de bootjes die op het strand lagen. Daarna nog een mooie tocht naar huis door de bergen. Het schijnt een bekend wandelgebied te zijn.
Ook vandaag hadden we prachtig weer. Strak blauwe lucht en schatting 25 graden. Wat een luxe.