mariannemulders.reismee.nl

Van Fairbanks naar Valdez en naar Little Bear

Ik loop 3 dagen achter . Te beginnen met de langste rit van 600 km van Fairbanks naar Valdez. Alhoewel ik begrepen had dat er heel mooie stukken natuur in deze rit zaten viel dat tegen en het laatste stuk wat wel prachtig was daar was het weer slecht. Veel mist en laaghangende bewolking. Prachtige watervallen. We zaten al te sippen over morgen de boottocht naar de Columbia gletsjer.

Aangekomen in Valdez gingen we eten maar alle eettentjes aan de haven zaten overvol en we zijn uiteindelijk beland bij een Foodtruc Thais. Lekker maar het was voor mij te koud om buiten te zitten.

De volgende ochtend prachtig weer, de hele dag strakblauw. Voeren om 10.30 weg.

Voelde me de hele dag niet lekker, s ochtends opeens heftige diarree en s middags bibberen kou en bleek ik thuis komend 38.9 koorts te hebben . De diarree goed opgelost met Imodium maar ook al voelde ik me lang niet fijn , wilde deze tocht niet missen.

Onderweg zagen we zeeleeuwen ineen grote groep, daarna 2,3 orka’s. En later op de dag nog een groepje otters.

Maar de tocht ging uiteindelijk naar een gebied waar diverse gletsjers in zee uitkomen .

Deze was enorm! De Columbia gletsjer. En is in de laatste 30 jaar meer dan de helft aan ijs al kwijtgeraakt.: de noot kwam. Maar het is betoverend varen richting de gletsjer en het krakende ijs dat in brokken tegen de boeg botst. De lucht is blauw en het ijs van de gletsjer ook. Vroeg naar bed .

Vandaag 6 september naar Little Bear gereden. Leonie heeft het hele eind gereden, ik heb achterin liggen te slapen. cabin midden in de natuur mooi maar het is echt kamperen voor W.C. en douche moeten we naar buiten !

Vanochtend in het koude hok gedoucht!

Er was binnen in de hut een goede kachel.

Dus heerlijk geslapen .

Reacties

Reacties

Jopie en Krijn

Jullie weten toch hoe dat komt, dat trieste verhaal van die afbrokkelende gletsjers?
Inderdaad, door de wereldwijde overbevolking. Wat ik al jaren (tot vervelens toe) roep, werd enige tijd geleden EINDELIJK in het AD bevestigd door twee ingewijde onderzoekers.

Lidy

Ook zonder camper beleef je avonturen! Hopelijk ben je weer wat opgeknapt, na zo’n helende slaap in de natuur.

Jetty

Vervelend dat je je niet lekker voelde!
Toch weer mooie dingen gezien!
Beterschap en groetjes aan Ank! ?‍♀️?

Lia

Ondanks de kou en narigheid met zijn drieën doorgaan. Zeker dit jaar is de klimaatcrisis goed merkbaar. Jullie zien bijzondere natuur die veel mensen nooit zullen zien. Sterkte met de rest van de reis.

Jet Baars

Hoop dat je je weer wat beter voelt. Het is nog steeds een prachtige reis met prachtige foto's?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!