mariannemulders.reismee.nl

1 september excursie met bus in het Denali national park

Jammer genoeg was het vanochtend weer grijs en regenachtig. We werden om 10.45 opgehaald met een soort oude schoolbus.

Deze reed het park in. De eerste 24 km was asfalt. Daar mag iedereen nog komen.

De volgende 19 kilometer is een weg van grid en permafrost. (Permanent bevroren. Ondergrond in zeer koude gebieden). Dus na 43 km zijn we gedraaid en hebben we dezelfde weg terug gereden . Ze vertelde dat door de opwarming van de aarde de permafrost dooit en dat dan de weg gaat verzakken. Een groot probleem. De Denali berg van boven de 6000 meter hebben we niet gezien. In de wolken Voorheen was dit de Mount McKinley maar hij heeft de originele inheemse naam weer teruggekregen sinds 2016.

Het was een troost dat de gids zei dat hij maar 25 % van de tijd zichtbaar is.

Onderweg diverse dieren gezien een grote grizzly beer, meerdere elanden, de vogel van Alaska de Willow ptarmigan. En prachtige landschappen. Ongelooflijk! Op de toendra hoger in de bergen zijn er vooral op de grond de mooiste herfstkleuren. Veel bessen die door de beren gegeten worden om vet te worden voor de winterslaap. Helaas we gingen niet uit de bus en moesten alles door de ramen fotograferen.

De bus werd bestuurd door een dame , die in de zomermaanden elke dag een tour doet. 5 uur. Ze heeft bijna continu gesproken uit de losse pols. Zeer interessant.

Beren bv komen iedere 14 dagen tijdens de winterslaap even uit hun hol. Ze plassen dan , schudden met hun lijf en gaan weer slapen. Dit is om hersentrauma te voorkomen.

Een berin is bv zwanger maar die zwangerschap gaat pas verder als ze vet genoeg is om het kind goed te voeden als het geboren wordt en tijdens de zwangerschap.

Een echte stop 15 minuten was op een plek waar toiletten waren en dat was de plek waar Chris MacCandless de rivier niet meer over kon steken en is overleden. (Film into the wild). Inspiratie voor mij om Alaska te willen bezoeken. Dus al vanaf 2012

In de bus kon je de raampjes open draaien en iedereen dramde om bij het raam foto ‘s te maken. Bij de stopplaats mochten we 10 minuten er uit en we kregen instructies wat we moesten doen als er een beer kwam en vooral de Moose, de Eland, die is erger. Eet je niet op maar vermorzelt je.

Waren rond 16.30 weer in het hotel.

Het is nu ochtend zaterdag 2 september en gelukkig heel goed geslagen van 21.00 tot 0.700.

Vandaag rijden we naar Fairbanks. Minder kilometers en bijna strak blauwe lucht. Dus gaan nu eerst hier maar wandelen!

Jopie en Krijn

Jammer dat die bus niet meer op zijn oorspronkelijke plek staat.
Dat beren winterslaapritme lijkt me ook wel wat.
Opstaan, even plassen, even het lijf schudden... en weer gauw terug!

Wilma Zwijnenburg

Het blijft toch een heel bijzondere reis die je nooit meer vergeet

Marijke

Wat een prachtige verhalen, ik geniet weer met volle teugen. Mooie foto's van Denaly park maar jammer van de regen. Misschien toch nog de berg gezien vandaag? Geniet ze.

Mieke

Klinkt allemaal lekker avontuurlijk!

Geke en Wim

Wat een avontuur. Maar zoals jullie weten van Exp Far East: Voor alles is een oplossing.?
De verhalen en humor zijn prachtig om te lezen. Het bewijst dat jullie volop genieten.

Trees++

Hoi A&M en Leonie. Chicago: wat een vervelende maar vooral stressvolle ervaring bij het overstapppen; ook een bijzondere ervaring elkaar na al die liften, trein, check en controles bij B10 weer te zien. De "verwisseling" van de Toyoya deed me denken aan een Laurel&Hardy film. Hoe zit dat eigenlijk met de autosleutel ? Denali Nat. Park met plezier gelezen. Mooie foto's van de willow ptarmiga.

Lia

Het begin is er. Nog veel plezier op jullie route.

Aly

Prachtige foto’s van de beer en omgeving, mooie kleuren ook.
Best wel gevaarlijk gebied begrijp ik en jullie veelal in de bus moesten blijven zitten. Het gebied spreekt tot de verbeelding. Zeker als je het verhaal kent van Into the Wild. Mooi hoor.

Jan Wijnveld

Prachtige foto's. Uit jullie verhaal begreep ik dat het er gevaarlijk kan zijn.
Geniet nog maar van deze prachtige trip.

Hanneke S

Wat een interessante beren feiten?

Jet Baars

Weer een bijzondere ervaring!