mariannemulders.reismee.nl

Honfleur 8-9 september

Camping la Briquerie

Op de 8 ste met de bus naar Honfleur die vertrekt om de hoek bij de camping en is in 10 minuten in het centrum van Honfleur,

Daar aangekomen zien we in de eerste straat een deur open staan en dat blijkt het pand te zijn waar de zoutopslag plaats vond. Alle voedsel werd gepekeld . In de 16e en 17e eeuw was dat de enige manier om etenswaren te bewaren. We mochten eigenlijk niet binnen want er was net een expositie klaar en alle schilderijen stonden klaar ingepakt om opgehaald te worden.

Maar konden de sfeer toch even opsnuiven. Hoge muren met houten balken bovenin. Daarna kwamen we bij het vieux Bassin. Waar langs de rij met oude huizen staan. Vaak smal en met 6-7 verdiepingen uit de 17e en 18e eeuw.

Prachtig en je blijft er naar kijken omdat elk huis anders is en vooral de bovenste verdiepingen hebben veel ramen of soms terrassen.

Beneden terrassen, eethuisjes waar de champagne rijkelijk vloeit. En er vooral vis gegeten wordt . De grijze garnaal en de coquille Saint-Jacques zijn beroemd hier.

Het was oorspronkelijk een vissershaven maar nu alleen maar zeiljachten.

Veel vakwerkhuizen in andere straten, elk huis is anders. Vanaf 14.00 uur is het Boudin museum open. Veel te zien .veel impressionisten kwamen in Honfleur schilderen. De tijdelijk expositie waren schilderijen uit de vijftiger, zestiger jaren mensen die prijzen hadden gewonnen de Prix Julian.

Heb me weer eens geërgerd aan de Fransen die nergens ook maar iets in het Engels aangeven. Alles in het museum in het Frans. Je zou toch denken zo’n toeristische stad. Maar dan ook nergens. Ook de informatierecht over ov etc. Nienke!

Alhoewel me opviel dat bij de recepties op de camping wel Engels gesproken kan worden.

Terwijl het gaat stortregenen lopen we zo snel mogelijk naar de bus die ons weer naar de camping brengt.

9 september

En we besluiten gezien de weersverwachting ( veel regen) nog een dag op de camping te blijven.

S ochtends een was gedaan en zo’n top droger die in 30 minuten alles kurkdroog maakt . S middags zwemmen in het binnenbad. Ank ook in het buitenbad .

En die zag ik daar nog even duiken gewoon zoals ze altijd deed.

Gisteravond en vannacht heeft het gegoten. Moesten zelfs vanwege de heftige windvlagen de verduistering die tegenwoordig buiten gespannen zit binnen halen.

Volgens de berichten is het weer komende dagen beter.

10 september

We vertrekken zonder duidelijk doel. Het eerste deel van de route dichtbij wordt gekenmerkt door kleine gehuchtjes overal verboden in te rijden voor campers en waar parkeerplaatsen zijn niet hoger dan 2.10. Ze hebben eigenlijk gelijk al die grote bakken door die nauwe straatjes.

In de eerste grotere plaats Trouville-sur-mer duiken we de eerste beste straat richting zee in. Onze bus parkeren we langs de kant in een p vak . En we lopen richting zee. Er loopt een brede strook water de stad in. Lijkt erop dat er een kunstmatige haven is gemaakt. Het laatste deel daar is een lange houten voetgangersbrug gemaakt die leidt naar de vuurtoren in het Frans Phare.

Links komen 2 prachtige zeilboten op de wind aangevaren, daarachter de blauwe zee en de lucht met veel wolken. Rechts het strand waar ook auto’s en campers in het zand staan.

Terug lopend in het zonnetje even aan de koffie en daarna weer verder gereden.

Camping Oase aan zee. Complet! Toch even vragen. Nog een plekje. Boffen wij even. Maar tegenover ons is er ook nog een plek vrij.

Ik las op social media ook zulke zaken van de camping die op loopafstand van Honfleur ligt. Hele delen onbezet en dan toch niemand meer toelaten!

Het doet me heel erg denken aan de tijd dat ik jong was en Valkenburg ( Limburg ) overlopen werd door toeristen. Er was vanuit de bevolking ( ik ben er op gegroeid) in die tijd veel antipathie natuurlijk ook door mensen die de kost er niet mee hoefden te verdienen.

Nog even naar de zee gelopen en morgen een strandwandeling maken.

Maar wat gebeurde er: ik leg mijn bril tussen de pitten van het gasstel en loop naar Ank om af te gaan drogen. Schuif de deur dicht van de camper en jawel valt de glasplaat/ deksel naar beneden bovenop de bril.

Mijn gloednieuwe aangepaste leesbril is nu ook plat!

En n.b. het is zaterdag en de opticiens blijken hier ook nog op maandag dicht te zijn.

Ank heeft een noodvoorziening gemaakt

Mijn bril wordt op mijn hoofd vast gehouden door een koordje gemaakt van plakband en de oren van mijn bril staan recht langs mijn hoofd naar beneden,

Oh oh gelukkig ben ik het deze keer niet zelf maar alleen het materiaal.

En nu heb ik toch echt wel een versterking nodig.??

Leonie

Het zal toch eens allemaal goed gaan..??

Jetty

Wat leuk al die achtergrondinformatie erbij!
Pech met je bril ?!
Hopelijk wordt het wat mooier weer! Veel plezier! ?

Lia

Geluk en ongeluk.tsja dat is het echte leven.
Het zal een keer soepeltjes gaan haha.
O wat is het dan saai en is er niets te vertellen. Nog veel plezier.

Anneke Schroevers

Weer een mooi verhaal Marianne en zonde van je mooie bril. Ook wij hebben dit jaar veel pech met de caravan, in de voorjaarsvakantie begaven de gasveren onder ons bed het en dat is niet handig, zwaar om te tillen dan. Toen brak er een scharnier van het diepvriesvakje af en deze trip op weg naar Port-Grimaud begaf de mover het ( aandrijfmotor kapot) maar gelukkig zijn er nog veel bereidwillige sterke armen om te helpen de caravan op zijn plek te krijgen. Gelukkig is het allemaal maar materiaal en zijn wij nog heel. ??

Truus Kerkhoven

Wat een mooi verhaal en wat een pech kan je toch hebben.
Maar gelukkig is Ank dan weer handig om het tijdelijk op te lossen.
Geniet nog van alles.
Liefs van Han en Truus

Trees

Het verhaal van de bril blijft hangen want daar wordt op gereageerd , net als ik, waarschijnlijk omdat dat soort ongelukjes heel herkenbaar zin.het positieve is dat het glas nog heel is en dat we nu allemaal jouw mooie leesbril hebben gezien en als we zien dat je hem draagt zoiets zeggen van ja dat is een leuke bril Of die staat je goed etc.wel heerlijk om zo op de bonnefooi te reizen.

Kiek

Ha ha zie je mij verbaasd kijken veel plezier gr kiek en ine