mariannemulders.reismee.nl

18,19, 20 en 21 december 2e helft Dubai

?18e december

Na later opstaan een rondje in de buurt van het hotel gelopen. Blijken vrij dicht bij het metrostation te zitten.

De metro loopt boven de grond een rechte lijn en als je naar de Palm wil moet je overstappen op de monorail. Daartussen is het wel een eindje lopen. Of nog de tram nemen.

Ze hebben wel plannen om dit met elkaar te verbinden.

Daarna de taxi naar de Palm genomen.

Lama heeft een prachtige focaccia gebakken en kregen er een pasta gerecht bij.

Smaakte heerlijk. Toen nog even naar het zwembad.

Bijtijds buiten de deur bij de Cubaan aan het strand hapjes gegeten.

Bij dit restaurant is er een sigaren lounge en op de menukaart de diverse sigaren prijzen.

De servet is verpakt in een sigarenbandje.

Een mooi plek de restaurantjes aan het strand Club Vista Mare.

Op naar de Burj Kalifa .

Traktatie van Tim en Lama.

We nemen aan de laatste keer dat we dit kunnen doen. We komen terug in april als de kleintjes geboren zijn maar dan gaan we zoveel mogelijk voor hun doen.

Spannend allemaal.

In de Burj zijn er diverse rijen en groepen. Met andere entree kaartjes. Wij mogen naar de hoogste verdieping, die toegankelijk is voor publiek op de 148ste verdieping 555 meter hoog. En daar sta je dan. Glas tot aan de grond en ook nog schuin naar buiten buigend. Even brrrr angstig maar het went en mijn nieuwsgierigheid wint het gelukkig nog steeds van mijn angst. Dan is er ook nog een buiten gedeelte. En dat is gevoelsmatig iets heftiger omdat je luchtcirculatie voelt, maar er is ook glas tot bovenaan met kleine stukjes open er tussen. En wat een prachtig gezicht kijkend op de watershow die beneden plaats vindt!

Op die verdieping wordt ook gratis , nou ja gratis haha, thee, koffie en koekjes geserveerd.

Ik begrijp dat de binnenkant van deze toren door Armani is gestyld.

Hij was klaar in 2008. Wij waren de eerste keer 3 dagen in Dubai in 2014 en toen stond de Burj Kalifa er al in volle glorie. We waren toen op doorreis naar Nieuw-Zeeland.

Op de foto’s zullen jullie onze kinderen nagenoeg niet aantreffen. Zij willen niet op de social media verschijnen, in ieder geval niet door ons gefotografeerd en kleinkinderen al helemaal uit den boze.

Visie: zij moeten later zelf kunnen bepalen welke identiteit zij op internet, social media aannemen. En zeker geen jarenlange geschiedenis achter zich aanslepen!

Dit respecteren wij natuurlijk.

19 december

Een dag met geen plannen en afspraken.

Dus op gemak ontbeten en einde van de ochtend richting Tiara Residence. Wij daar naar het zwembad.

In het hotel is er ook een zwembad, veel kleiner en een beperkt aantal ligstoelen.

Bij het zwembad is een horecagelegenheid die serveren drankjes en eten naast je ligstoel. Dus daar een kleine lunch genomen!

Terug bij Tim en Lama buiten op het balkon een drankje genomen. Heerlijke whiskey en er was alcohol vrij Heineken in huis! Ook daar verkrijgbaar. Zij hebben in Dubai ook tegenwoordig een nl winkel. Hagelslag, Unox rookworst etc. Kan daar gekocht worden.

Wij brengen nu alleen nog kaas vers van het mes mee. Hij geeft aan dat de kaas er wel te koop is maar dat er meer troep in zit vanwege de noodzakelijke langere houdbaarheid.

Rond 17.00 uur nog even alle 3 voor eenPCR test onderweg. Tim heeft een app waarin natuurlijk de vaccinaties staan maar de app kleurt van groen naar rood omdat je na een x aantal dagen weer moet testen. Zijn app gaf aan dat hij niet zonder de test naar de Expo kan.

S avonds kip uit de airfryer met groente gegeten. Zij hebben de XL variant . De kip is heerlijk krokant en sappig. Toch een airfryer kopen …????

En terug in het hotel zijn we nog aan de cocktails gegaan.

Het hotel heeft op de 2e verdieping een buitenterras. Heel bijzonder want je zit ingeklemd tussen gebouwen van 26 verdiepingen. Maar met palmen, lichtjes en zwoele avond heerlijk en voor mij echt Dubai.

20 december

Expodag. S ochtend hadden we al de uitslag . Alle 3 negatief getest. Gelukkig.

De Expo zou oorspronkelijk in 2020 zijn maar deze is uitgesteld naar 2021-2022.

Dus we boften. Wij zijn nog nooit in ons leven naar een world expo geweest. Dus nu af van de Bucket list.

Het thema van de Expo 2020 in Dubai is “Connecting minds, creating the future” waarbij veel landen de aandacht volledig op duurzaamheid, schone energie en circulariteit zullen richten. Deze slogan wordt ondersteund door de drie thema’s mobiliteit, kansen en duurzaamheid. De Expo 2020 in Dubai zal ook de eerste wereldtentoonstelling worden met een groene voetafdruk en zo klimaat neutraal mogelijk worden gebouwd.” Aldus de website.

Tim reed ons deze keer in zijn eigen auto ipv de BMW. Het is een Ford Mustang, eigenlijk een tweezitter. En er zit een extra uitlaat onder. Dus veel herrie en hij hobbels achterin met je hoofd tegen het plafond.

Hij heeft zijn droom. Vanaf klein altijd auto’s. Wist en weet alle merken, soorten en tegenwoordig natuurlijk ook de prijzen.

En in Dubai is ook op dat terrein veel te zien .

Als ik voorin naast hem zit hoor ik voortdurend:

“Ma dat is een ………….. Het zegt mij niets. Maar er is wel veel moois te zien. En ook van die hele platte de Lamborghini! Wat een snelheid van 0 naar …. 200 km.

Maar nu de Expo. Vooral groot en voor meerdere dagen veel te zien. En wij hadden een halve dag. Op de eerste plaats omdat mijn lijf niet meer aan lopen en staan aankan. En ik wil zo graag nog meer kunnen …..

Het Nederlandse paviljoen is gelegen in het duurzaamheids gebied. De ingang bestaat uit damwanden van staal, op de grond stenen met daartussen ook staal. Ingrediënten die gebruikt worden om water tegen te houden, te geleiden. Binnen gekomen laat men je ervaren met geluid, tekst etc. Wat er mogelijk is bv in de tuinbouw met watermanagement en groei in kassen en hoe je ook weer water creëert. We stonden in een zaal, er werden paraplu’s uitgedeeld en het verhaal dat ze vertelden werd met beelden getoond boven je hoofd aan de binnenkant van de paraplu en aan het einde stroomde er enorme waterstraal in het midden naar beneden. De buitenkant van dit geheel was volledig bekleed met plantjes. (Zie foto’s) moeilijk te beschrijven.

In dit duurzaamheids gebied bezochten we ook nieuw-Zeeland. Prachtige beelden en het hele land ademt, ook ter plekke, duurzaamheid uit. In het midden van de 3 delen staat een enorme koepel. Prachtig en grotendeels open wat natuurlijk kan in zo’n land waar het zelden regent. Er speelde net een fanfare en er zaten diverse rijen hoogwaardigheidsbekleders.

Op diverse plekken stonden traditionele houten notenkrakers enorm groot en hoog.

In het mobiliteits gebied hebben we het gebouw bezocht dat centraal staat en door de verenigde Arabische Emiraten gebouwd is.

Het geeft de geschiedenis weer en het ontstaan van Dubai en dit deel van de wereld. Van oude ontdekkingsreizigers uit dit gebied tot en met de invloed van de Arabieren in de wereld. Binnen loopt je van hoog in het gebouw steeds in rondjes naar beneden. Ik moest denken aan “de droomvlucht” in de Efteling. Maar nu moest je te voet lopen.

Het gebouw van Zweden stond op boomstammen. Het gebouw van Qatar vond ik direct heel mooi. Later las ik dat het een ontwerp van Calatrava was. Hij is ook de architect van het moderne deel van Valencia,

Dit even in vogelvlucht. Op internet vind je veel beelden oa “Dubai’s Expo full tour” 25 minuten in beeld.

Na de Expo nog 2 uurtjes aan het zwembad in de zon en even heerlijk onderduiken in het warme water.

Ter afsluiting aten we bij de Cubaan. Heerlijk.

En dan het afscheid wederom! Iedere keer heftig en het wordt erger ipv minder.

De verwachting is dat ze in oktober naar Nederland komen om een tijd te wonen want bij deze wereldburgers weet je het maar nooit.

21 december

De terugreis. De taxi stond om 04.30 voor het hotel. De vlucht was prima weer goed verzorgd en ik schat 65 % bezetting.

Oei wat was het koud op het perron bij Schiphol. Deze keer bracht de trein ons naar Dordrecht waar zwager en schoonzus ons naar huis brachten. En we van hen een maaltijd voorgezet kregen. Lagen om 20.30 op bed.

Hopen in april terug naar Dubai te gaan. Ze verwachten daar twee dochters. Zo spannend.

Leonie

Qatar is nou niet het land waarbij ik direct aan duurzaamheid denk…..

Ineke

Mooi om te zien allemaal,maar inderdaad energieverspillend.
Zou er niet graag wonen. Geef mij maar ons kleine landje.

Wilma

Welkom thuis, Marianne en Ank. Bedankt weer voor de verhalen en mooie foto's. De tijd gaat snel, voordat jullie het weten is het april!
Voor nu fijne feestdagen en al het goede en moois toegewenst voor 2022.

Jacqueline van den Bergh

Wat een prachtige foto's! En een mooi verslag...
Hele mooie Kerstdagen en een goed en gezond 2022 !!!

Lia

Weer bijzondere foto s.
Fijne feestdagen en een goed en gezond 2022.