mariannemulders.reismee.nl

2 passen in de Hoge Atlas

12,13 en 14 november

Op 12 november een zgn rustdag op een goede camping. Dus s ochtend heerlijk douchen. We zitten op 10 km van Marrakech. De welstands standaard is hier duidelijk hoger.

Ten noorden van Marrakesh is er een vulstation voor gasflessen. Een van onze flessen is leeg en de andere tot de helft.

We gebruiken gas voor koelkast, als er geen elektriciteit is, voor koken en ‘s ochtends om op te warmen. Nou hebben reisgenoten besloten om bij het gasstation langs te gaan, oké mag ik mee met jullie? met 2 gasflessen? Ank kan dan even uitrusten .

Na een uur door de file gemanoeuvreerd te hebben komen we bij het station.

Vanaf moment één weigerachtig! Dat doen wij niet meer en mag ook niet meer!

Dus wij druipen met hangende pootjes af. Terug naar de camping. Wat nu? Want dit was de enige mogelijkheid om gas aan te vullen. Veel van de groep hebben flessen gekocht!

Wij hebben echter kleine nodig en waar moeten wij heen met onze 2 nl flessen die wij niet kwijt willen. Nou 2 medereigers hebben ieder een van onze flessen in hun grote campers gestald! En voordat we de boot op gaan ruilen we ze weer om en hebben we nog een halve fles om de koude nachten richting Nl in december te verwarmen.

Maar nu moesten wij nieuwe flessen kopen.

Intussen komen op de camping de vrachtwagen campers binnen reizen van Expedition for trucks. Het andere bedrijf van Expedition far east. Bijzondere bakken hoog op de poten voor het echte woestijn werk.

S Avonds zijn we uit gaan eten aan de overkant van de camping. Het oversteken van zo’n weg met 6 banen is met het Marrakech verkeer een levensgevaarlijke operatie.

We moesten buiten zitten. En het was echt heel koud .

Zaterdag 13 november dag 24 op de helft van de reis dag afstand 196 km.

Via de Tizu-N-Ticka pass en Talouet naar de kasba Ait Benhaddou.

Vandaag moesten we 2 kleine gastankjes zien te scoren. Steeds uitstappen. De betreffende verkoper naar binnen halen in de camper.

En dan “deux nouveau”? Steeds werd er nee geknikt . Want dan hebben ze wel kleine tankjes maar niet de goede aansluiting. Uiteindelijk is het gelukt. 2 tankjes inclusief gas. 16 euro! Wij blij de meneer heeft hem ook nog aangesloten.

Door het centrum van Marrakech. Dat was manoeuvreren want niemand houdt zich aan de regels. Dan weer berg op. Ik probeerde in de gaten te houden waar we in 2013 met onze zoon koffie hadden gedronken. Maar de weg is verbreed en nieuwe koffietentjes gebouwd. De pas is op 2200 meter. De voorschriften waren direct door te rijden naar de kashba maar er was een afslag (gele groene route) langs Talouet. Daar is een oud kasteel, kashba met een residentie van een pasha. Tot 1956 is het gebouw in gebruik geweest. De pasha had officieel 8 vrouwen maar daarnaast nog vele concubines.

Het gebouw is oa geïnspireerd door het Alhambra in Grenada. Veel mooie tegels en doorkijkjes maar verder erg verwaarloosd. Het lijkt dat Marokko geen geld heeft om oude historie te restaureren. Verder ging de tocht. Het landschap op deze route is zeer kleurrijk en majestueus. Lagen en verschillende typen rotsformaties. Een prachtige zeer bochtige en smalle weg. En onderweg zagen we overal jerrycans staan en even later kwam de waterwagen langs. Dus mensen hebben geen stromend water hier

Door alle extra ‘s waren we te laat om de kashba Ait Benhaddou te bezoeken maar deze hebben we al uitgebreid bezocht in 2013.

Van de parkeerplaats rijden we 500 meter naar de wildcamping plek met een de Fenomenaal uitzicht op de kasba. Bijzonder weer.

Zondag 14 november van Ait Benhaddou naar Tata. 300 km.

Weer wildkamperen. De plekken zijn fantastisch. Maar in onze groep zijn er overwegend luxe campers. Daarin kun je gewoon douchen. Wij niet! Dus vervuilen!

Met nog een bus en het echtpaar dat ons begeleidt die hebben een jeep zijn wij het zieligst! Ik heb dan ook voor eind november als we 3 nachten midden in Marrakech Camperen op een plein zonder voorzieningen via Booking.com een riad geboekt . Even schoon worden en relaxen!

Vandaag was ook kwa landschap een bijzondere dag. Het laatste deel veel zand. We dalen langzamerhand. Hebben meerdere dagen gereisd op ongeveer 1500 meter hoogte en nu inmiddels naar de 600 meter. Het is duidelijk warmer ook om tot later buiten te zitten.

Bezochten zelfs een waterval! In dit droge gebied zie je amper water.

Ook vermeldenswaardig is dat elk dorp wel een zanderig voetbalveldje heeft ( zie foto).

Ik vergat nog te vermelden dat we hoorden dat in sommige gebieden hier de laatste jaren na 2014 geen druppel regen meer gevallen is terwijl tientallen jaren geleden het nog jaarlijks regende. Vanavond hing er een donkere wolk en er vielen 10 druppels uit! Dus weer geen regen.

Jetty

Wat een gedoe met die gasflessen! Maar… uiteindelijk kwam het weer goed! Wat slim om bij Booking.com te boeken… dat een mens zo blij kan worden met een heerlijke warme douche! Vroeger gingen we 1x per week in de teil! Tijden veranderen… geniet en groetjes aan Ank! ?

Mathilde Lauer

Wat een heerlijk vooruitzicht; aan het eind bijtanken in een riad. En tot die tijd lekker stinken en af en toe douchen.
Ik vind jullie niet zielig haha, jullie maken wederom iets fantastisch mee! X

Krijn.

Geen regen meer gehad sinds 2014 ? Geef maar door aan de mensen daar, dat het binnenkort weer gaat 'storten'. Dat is allemaal geregeld op de klimaattop in Glasgow!

Jan Wijnveld

Zo zie je maar, niet overal is het easy om een gasfles te scoren. Gelukkig is het uiteindelijk toch nog gelukt! Zo te horen genieten jullie elke dag van wat je tegenkomt en aanschouwt. Heel veel plezier nog, ook namens Ineke.

Lia

Dat is ook het echte reizen. Niet kunnen wassen. Haha. Inderdaad een teiltje water, stukje zeep en washandje, kom je ook een heel eind.

Truus Kerkhoven

Haha, wat een verhaal lieve schatten.
Geweldig om te lezen.
De gasflessen, de vervuiling van jullie ( dat zal wel meevallen)
Buiten de douche sproeier op je hoofd en lekker je haar wassen.
We vinden het echt erg leuk om dit allemaal te lezen.
En ontzettend mooie foto’s, we volgen het zeker ook op fb

Liefs Han en Truus