mariannemulders.reismee.nl

Lohme, ProRa en Sellin 29 en 30 mei 2019

29 en 30 mei Wandelen naar Lohme en verkassen

Nou de bus blijft vandaag op de camping en wij zoeken onze weg door het bos. Tja en wederom konden we de juiste route niet vinden. Eerst weer langs ons mooie meertje, stukje door het bos en toen langs het veld zo had ik de route in mijn hoofd en dat komt omdat ik dan precies weet waar Lohme ligt en ik geen bordjes met die naam zie en dan gebruik ik mijn eigen Google want je zal het zien toen ik hem/haar het hardste nodig had was er verdorie geen bereik. We zagen de burcht die tussen de camping en Lohme ligt dus daarop afgekoerst langs de rand van het koolzaadveld. Geen pad meer. Uiteindelijk onder een draad door en over de volgende heen gestapt. “Oei dit is toch geen schrikdraad?” Vraag ik aan Ank. En dan staan we uiteindelijk op de asfaltweg langs de golfbaan. Dus het laatste stuk gewoon over het asfalt. Het uitzicht was prachtig. Over het koolzaadveld keek je richting de zee en daarachter weer de strakblauwe lucht. Mijn doel was het jachthaventje dat ik in de diepte naast het restaurant had zien liggen. Jawel veel trappen steil naar beneden. Tot op jachthaven niveau waren het er 200. Ank liep de laatste 30 niet. Lunchtijd en boven de haven lag een klein restaurantje met terras in de zon. Zo ze hadden maatjes en dan krijg je zure haring met sla en brood. Ank nam er een grappa bij. Ik dacht laat ik dat maar niet doen met al die trappen weer omhoog. Dus ik ben verder naar beneden gelopen en naar rechts liep nog een pad. De zee klotste op de grote dikke keien. Mooi punt. Terug weer langs het haventje waar veel boten liggen. En er hangt een bord waar uitgelegt wordt dat er rond 2008 een fikse aardverschuiving heeft plaatsgevonden. Oorzaak zo bleek later was de slechte afwatering. Het grondwaterpeil bleef boven te hoog. Er is toen een drainage systeem aangelegd en het grondwater peil is fiks gezakt. De helling is daar zeer steil.

Zo bijzonder hier in Rugen de verschillende soorten kusten. In tegenstelling tot de krijtrotsen is het hier stijl met groen gras bedekt. Vandaag waren we in ProRa aan een zandstrand dat even hoog ligt als het achterland en waar we nu zijn in Sellin moet je een fikse heuvel met bos over lopen en dan kom je aan het zandstrand met fietspad en een boulevard met strandtenten. Maar nu weer terug naar Lohme. Na de lunch de trappen op 200 met 3 adempauzes pffff. Boven aangekomen een huis in de witte stijl zoals je hier ziet (bade cultur architectur) en aan de dakrand wel 20 zwaluwnesten en af en aan vliegende zwaluwen. We wilden op de terug weg nu het goede pad nemen. Oh ja een rokerij. Daar hebben we een enorme paling gekocht. Rechtopstaand in het plastic in de rugzak ging hij mee. Na twee keer vragen hadden we het pad gevonden. Dit was nu echt de kuste hoch weg. Een smal pad in het bos met link beneden de zee en een pad dat af en toe steeg en dan weer daalde. Ik ben niet zo’n held met afgronden maar aan een kant diepte gaat nog wel. Maar ik moet mijn gedachten op nul zetten anders zie ik mezelf al de berg afglijden, of struikelen. Volgens Google moesten we deze keer toch weer bijna 4 km lopen, terwijl ze zeiden op de camping dat het naar Lohme maar 2 km was!!?? Na dit prachtig steile bos gedeelte met veel boomwortels (zie foto) kwamen we weer uit op de golfbaan. Tja. Oke nu stond de route goed aangegeven dus gewoon de bordjes gevolgd en bekaf met rugpijn op de camping. En weer bijna 10 km verder.

Donderdag 30 mei Hemelvaartsdag Weg op de mooie camping. Op naar ProRa, het prestige project van Hitler.

Uit Wikipedia: In Prora werd vanaf 1936, in de nazitijd, een gigantisch badhotel gebouwd voor het Kraft durch Freude-project. De opdracht voor de bouw werd in 1935 gegeven door Adolf Hitler zelf. In het badhotel van Kraft durch Freude moesten twintigduizend vakantiegangers uit de arbeidersklasse zich kunnen ontspannen. Hitler ging ervan uit dat arbeiders die zich goed konden ontspannen ook sterke zenuwen kweekten. Hij meende dat alleen een volk dat zijn zenuwen beheerst in staat is tot grote prestaties. De militaire leiders destijds dachten ook pragmatisch met het idee het complex tijdens een eventuele oorlog ook als hospitaal te laten dienen”. Het hele complex is 4,5 km lang. Na de oorlog heeft het lange tijd leeg gestaan en nu wordt alles opgeknapt en verbouwd. Alles wordt nu alsnog verbouwd tot seeappartementen en hotels . De appartementen zijn momenteel te koop

Tekst uit een brochure “De Duitsers trokken ten oorlog en arbeiders keerden terug naar de fabrieken. Prora werd een lege doos en lag er decennialang verlaten bij. Tot in 2013, toen de Duitse makelaar Metropole Marketing de rechten kocht om Prora om te bouwen tot een complex met zomerhuizen en appartementen.Metropole hoopt de renovatie tegen 2022 volledig klaar te hebben, maar sinds vorig jaar kan je al appartementen kopen. De prijzen gaan van 350.000 euro tot meer dan 600.000 euro.” Het is bijzonder om daar de verschillen te zien tussen de gerenoveerde delen en de oude delen.Het documentatie centrum/ soort museum is gehuisvest in een oud deel en als zodanig nog geheel in de oude staat en als je dan de geschiedenis voorgeschoteld krijgt met al die lugubere feiten komt het op je af. Er was een specifieke expositie over de enorme executies die daar hebben plaatsgevonden. In dit gebied Oost-Duitsland, Polen en een deel van Rusland zijn er ook andere Slavische volken naast de joden vermoord. Er hingen foto’s van groepen mensen in de rij waar achteraf van bekend is dat ze allemaal doodgeschoten zijn.Zou ik daar nou in zo’n appartement aan zee willen wonen. Als je gelooft in dat zielen blijven rondhangen dan moet het er spoken. Brr unheimisch!

Heftig dit dreunt nog wel even na.

Maar het moet me ook van het hart dat als je de geschiedenis niet zou kennen het een mooie plek zo direct aan het strand is. We hebben dus ook over het strand een stuk gelopen met overal de mooie badestuhlen. Je ziet ze hier overal. In Nederland zijn ze nagenoeg niet meer in gebruik.Volgens Ank kenden wij in nederland alleen eenzitters en hier zijn het allemaal 2 zitters. Van ProRa naar Sellin waar een goede camperplaats is dichtbij het strand.Dus aangekomen de steile heuvel opgeklommen en naar beneden naar het strand. Het is druk en gezellig. Net als in Nederland hebben ook de Duitsers een lang weekend vrij en voor mensen bv uit Berlijn is het een mooi weekend doel.


Reacties

Reacties

Karin

Leuk om te lezen en fijn dat jullie zoveel wandelen. Heerlijk de vis met Roggenbrot he? Wat is Prohra al gedeeltelijk opgeknapt, toen wij er waren was het wel anders. De Standkörbe heinnere ik mij ook van onze vakanties toen ik klein was. Die huur je eigenlijk altijd voor de vakantie. Heerlijk. Veel plezier nog.

Lidy

Leuk verslag en al die heerlijkheden onderweg. Jullie krijgen iig beweging genoeg! X

Jetty

Wat indrukwekkend Wist ik ook niet, dat daar ook Slavische volken uitgemoord zijn! Vreselijk!
Gelukkig genieten jullie ook van die mooie natuur! Lekker veel stappen maken! Zonder kleerscheuren gelukkig.
Liefs, Jetty

Ineke en jan Wijnveld

Mooie foto's en een indrukwekkend verhaal. Genieten van de mooie omgeving en de geschiedenis zoals beschreven.
Veel plezier nog en wij kijken uit naar de volgende sessie.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!