mariannemulders.reismee.nl

Museum en oosterse sferen

Zondag 26 november; de oosterse sferen

Een fractie van een seconde denk ik: “november vergis ik me?” Want zulke temperaturen en dit weer hier koppel je zeker niet aan november.
In de ochtend onze wandeling langs de boulevard gemaakt. Hier en daar stil gestaan bij de luxe winkels. In de woning inrichting is de stijl totaal anders. Veel goud en bling bling, krullen en zoals wij het opsmuk zouden noemen. Of te wel een tikje ordinair. Maar “s lands wijs, ‘ s lands eer”.

Zondag voor ons een begrip dat er in ieder geval weinig gewerkt wordt maar hier is het weekend al weer voorbij. Vrijdag is de echte weekend dag.

We drinken een koffie bij een cafeetje waar we vaker komen.
Inmiddels is het al weer flink warm maar het fijne hier is dat er naast buiten ook een binnenring is met airco waar ook de ingang van de diverse winkels is.

Na de lunch thuis, een heerlijke sla, gaan we de eerste keer weer met Uber.
Weet ik nog hoe het werkt? Binnen 5 minuten staat de taxi er.
Het blijkt een Indiër te zijn die rijdt in een gloednieuwe auto.
Het lijkt alsof hij net pas taxi rijdt, alhoewel hij over de 40 is.
Weet ook de weg niet goed! Leve Google maps!
Ik weet het inmiddels al beter.
Uiteindelijk probeert hij ons nog contant te laten betalen, hetgeen met Uber niet mag!
Volgens Tim moet ik dit bij Uber melden!
We gaan de expositie bezoeken van German Design.
Geen idee wat te verwachten. Wat een verrassing. Het oude Volkswagen busje uit de 60tiger jaren, Ook andere modellen volkswagens en Porsches. Ook spullen van Braun en Adidas. Maar de manier zoals het geëxposeerd was was vooral bijzonder. Het decor rondom de auto’s. Aan de wand bewegende beelden uit de betreffende tijd met het voorwerp erin en de passende muziek.

’s Avonds afgesproken in de Souq. We lopen er naar toe.
Met Tim zijn team wordt er gegeten. Wij waren er al eerder en hebben op het terras vooraan in de Souq mensen gekeken. Veel mensen aan de waterpijp. Vooral heren zowel blank in pak als oosterlingen in de witte lange jurken. In een pan smeult het vuur. Kooltjes die uitgedeeld worden als de waterpijp eerst naast de betreffende persoon is neergezet. En dan begint het lurken!
Tim heeft er ook thuis een staan. Inclusief kolenbrander.

Maandag 27 november
Wandelen en zwemmen en s avonds belanden we in de Belgium bar.
Wederom met collega’s. 2 zijn er op bezoek uit Nederland om kennis te maken met verschillende facetten van het middle-east team.
Fleur een 25 jarige die voor Ampelmann de ondersteunende facilitaire zaken en contracten regelt.
Daarnaast een heer die safety and security in zijn portefeuille heeft. Hij komt oorspronkelijk uit Australië en is in nederland gaan werken toen zijn vrouw een baan in Nederland kreeg.
Nr 3 is een ingenieur uit India. Jong en net een paar weken vader.
Tims bazin is een Engelse , 15 jaar in nl gewerkt. En woont ook al 4 jaar in Qatar.
Dus Engels is en blijft de voertaal.
In deze bar wordt er gewoon Leffe dubbel etc. geschonken en mosselen met frites gegeten .
Volgens Ank de eerste gezellige kroeg zonder veel opsmuk. Het was er druk.

Dinsdag 28 november
Wasdag. Tim heeft 14 dagen veel gereisd. Dus de wasmand is overvol.
Drogen is hier geen punt in een halve dag is alles droog.
Nou vandaag op naar het nieuwe Mondrian Hotel. Het interieur design is van de Nederlandse ontwerper Marcel Wanders.
Ik voel me altijd een beetje armoedig. Wij laten ons op de hoek door een eenvoudige taxi afzetten. Kosten rit 5.00 euro. I.p.v. in een SUV of limousine voor de deur met direct 2 personen die de deur open houden en je welkom heten. Ik wil ook altijd van afstand zaken fotograferen. Maar dat is natuurlijk niet het excuus. In de hal is het gelijk heftig. Een grote gouden pot met 3 grote gouden bloemen erin , 2 keer manshoog.
Kitsch of kunst of kitscherige kunst is de hele tijd de vraag.
Wat vind ik van dit design?
In de coffee bar staan grote witte bomen met daartussen opzichtige lampen. Kroonluchters met veel licht, alles glimt. Er staat prachtig strak meubilair met eronder passende tapijten en idem kussens.
Ik geniet vooral van het anders! Van de verrassing!
In het andere deel op de begane grond is een lounge waar een zwarte ‘nep’ zwarte draai trap open gewerkt naar boven draait en eindigt in het niets.
We drinken koffie met een worteltaartje. Slootwater aldus Ank.
Verder dan de begane grond komen we helaas niet.
Naast dit hotel is er ook weer een mall de Laguna mall die begint en eindigt met de zig zag towers. Bijzondere gebouwen. Alhoewel dit allemaal niet ver bij ons appartement vandaan is, is lopen geen optie. Een deel van de route daar is geen trottoir en racen de auto’s langs je heen.
Op naar huis en zwemmen. Einde van de middag ben ik met de taxi naar de supermarkt gegaan waar Tim me met boodschappen heeft opgepikt.
Thuis gegeten en een gezellige rustige bijzondere avond gehad.

Hanneke Schuit

Goed beschreven over wat jullie zo meemaken en zien. Die opmerkingen van Ank, zijn treffend...moest ik om grinniken, zijn zo typisch Ank.
Dag lieve meiden, geniet met volle teugen!

Addy

Ikgeniet weer van de verhalen en Ank lust geen slap bakkie.
Liefs Addy.

lia leewes

Foto s en verhaal zijn weer grandioos.

Jetty

Leuk om jullie avonturen zo mee le lezen! Vreemd: combinatie temperatuur en november! Went vast gauw! ?

Lidy

Het is hier waterkoud en ik zit snotterend acht de pc. Wat grappig dat jullie nu eens echt inzoomen op een beperkt gebied. Leuk om nieuwe zaken te ontdekken. Heel veel plezier dit weekend met Sint en Piet.
x Lidy