mariannemulders.reismee.nl

De Hurtigruten

De reis met de Hurtigruten van Tromsø naar Svolvaer

Na een heerlijke maaltijd bij Emma, aanbevolen door tripadviser, met rendierbiefstuk zijn we gelopen naar de haven omhoogkijkend of we al groen zagen! Vertrek om 01.30. We konden inschepen vanaf 23.45. Dus stonden te koukleumen vermoeid op de kade. Bijzonder altijd om zo’n grote boot te zien manoeuvreren. Met z’n drieën een hut en hopen op noorderlicht! Het is de bedoeling dat je je tv aanzet op het interne kanaal, er een trui overheen hangt en dan hoor je wel als er noorderlicht is. Dus slapen rond 0.200 en ik heb de wekker gezet om de zon te zien opkomen. Een kort nachtje. Het was prachtig om de rood omrande bergen te zien. Daarna uitgebreid ontbijten terwijl de boot doorvaart.

Op de boot is een zwembad en 2 hot tubes. Jammer we hebben geen zwempakken bij ons. Maar om nou te zwemmen met gebreide mutsen op vind ik wel ridicule, maar ja babies die geboren worden moeten tegenwoordig ook gelijk een muts op om niet af te koelen.

Op het dek waait een ijzige wind. In de middag legt de boot aan in Stokmarknes waar ook een museum is over de geschiedenis van de Hurtigruten. En de oude boot de Finnmark ligt daar op het land. Deze kun je bezoeken. Oude stoelen uit de 50tiger jaren etc.

Buiten op het dek een zalm en garnalen proeverij, terwijl we varen door een smalle fjord 28 km valt de duisternis. Heel bijzonder! Maar daarna moeten we nog een breder water overvaren en er zijn golven. Oei zeeziek? Maar gelukkig is het maar even.

Terwijl ik zit te typen horen we de toeter van de Hurtigruten, hij vertrekt wederom verder naar het zuiden! Ik had altijd het idee van een cruise schip maar het is veel meer een veerboot met veel faciliteiten. Lokale mensen die meevaren naar een volgende plaats, logisch gezien het vele water en de afstanden.

Bij aankomst namen we een taxi naar de Rohrbuer, ons huisje voor 3 nachten. Omdat we morgenochtend de huurauto moeten ophalen bij het vliegveld van Svolvaer bestelden we voor morgenvroeg ook een taxi. Ik vroeg hoe ver het rijden was en hij zei 4 uur. Ik schrok, wederom op de kast! En Ank, Leonie en de chauffeur hard lachen.Het huisje staat in een parkje met veel huisjes. Rohrbuer zijn oude rode houten vissershuisjes. Svinoya.no daar kun je zien waar we zitten.

Maar nu het noorderlicht. Nog niets gezien! Achteraf is het beeld dat we hadden terug van de honden slede tocht iets geweest, al die kleuren, die met het noorderlicht te maken had. Ik zal de foto erbij zetten. Maar even over de foto’s. De WiFi is hier zo traag en mijn foto’s te groot dus ik tob een beetje met ze op wiemee zetten. Al geprobeerd te verkleinen maar ook dat helpt niet. Dus loop ik een dag achter met de foto’s

Morgen begint het verkennen van de Lofoten

Reacties

Reacties

Trees

Een verwarmd huis met een natuurfilm bevalt me nu ook wel maar het liefste was ik natuurlijk ook naar het noorden afgereisd.
Jullie doen weer leuke ervaringen op en genieten ook nog, liefs

Adrie

Hmm, ik had er al veel over gehoord en had het zelf ook wel eens willen doen. Na jullie bericht misschien toch maar niet... :-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!