mariannemulders.reismee.nl

Cruise over de Li in het Karstgebergte

Zaterdag 30 mei

Vanochtend een echte tropische regenbui. Het goot toen we met de bus moesten vertrekken, maar de bus rijdt dan zo ongeveer het hotel binnen. De koffers gingen droog in de bus en we reden ongeveer 30 minuten naar de afvaart van de boot. En bij de boot aangekomen kwam de zon door de wolken.

We gaan een cruise maken over de Li river tussen de karstformaties door. Op het 20 Yuan biljet staat het wereldberoemde landschap waar we door gaan varen.
Bij elkaar duurde de boottocht ongeveer 3 uur. Tegelijkertijd voeren wel 7 boten weg. Ik dacht: oh wat vreselijk! Maar het viel mee.
Het was een prachtige tocht. In ons reisgezelschap,werd deze tocht vergeleken met de fjorden, de Milford sound in Nieuw-Zeeland en de Lofoten, maar nee we concludeerden dat we zoiets nog nooit eerder gezien hadden.
En dat vind ik ook, de foto's moeten maar voor zich spreken.
Onderweg naast het prachtige landschap allemaal kleine bootjes met daarop 2 of 4 stoelen, waarin toeristen met zwemvest aan worden rondgevaren.
Kleine buffels en groepen kleine eenden.
Rond 14.00 kwamen we aan in het hotel in Yangshou na een wandeling van de boot dwars door het stadje naar het hotel inmiddels drijfnat van het zweet.
Je doucht, in de airco voel je je schoon en na 5 minuten buiten ben je weer drijfnat.
En om 16.20 moesten we klaar staan om naar de kookschool te gaan. Eerst werden we naar de markt gebracht waar we uitleg kregen over de diverse soorten groenten. Een enorme hal waar veel mensen lagen te slapen of achter een ventilator zaten. Heet, zwetend. Maar wat een enorme hoeveelheid aan soorten en onbekende groenten. Toen in de taxi en met 8 mensen reden we naar buiten de stad naar een dorp. Aangekomen in een prachtige omgeving wachtte de kokkin op ons. Buiten eten onder een afdak. Koken in een ruimte met ieder een gaspit en een butagasfles erachter.
5 gerechten: Egg wrapped Dumplings, steamed chicken with mushrooms, fried pork with vegatables en oystersauce, eggplant Yangshou stile en green vegatables with garlic. Het was heerlijk en we zijn benieuwd of we het thuis ook voor elkaar gaan krijgen.
Even nog weer een feitje van onze huidige Chinese gids: China heeft 147 plaatsen met meer dan 1 miljoen inwoners. Yangshou de plaats waar we nu zijn behoort hier niet toe.
Zondag 31 mei
In dit hotel is de ontbijtzaal op de bovenste verdieping met prachtig uitzicht over het karstgebergte. Vanochtend een rondtoer gemaakt op het platteland met verschillende stops. Onder andere bij een rivier waar allemaal bootjes/vlot liggen met kleurrijke parasols erboven. Op de bamboebodem van het vlot staan 2 stoelen. Je kunt je laten varen op de rivier al peddelend. Schijnt een dure aangelegenheid te zijn. De gids vertelt dat dit een boerenomgeving was. Iedere boer en zijn zonen kregen 600 vierkante meter grond per persoon van de staat. Meisjes telden niet mee. Nu verbouwt men alleen nog voor eigen gebruik en proberen veel boeren de kost te verdienen met het toerisme. Zoals o.a. die bootjes.
We bezochten ook een oud boerenhuis 350 jaar oud. De oudere man des huizes zong en danste voor ons en showde dat hij 25 kilo boven zijn hoofd kon tillen.
In de "woonkamer" stond een pot op tafel met drank erin. Een oud gebruik om in de alcohol allerlei beesten levend te stoppen. Zoals je ziet op de foto o.a. Slang maar ook schorpioenen. We kregen een glaasje aangeboden, maar er maar er maar 2 die toehapten 52% alcohol. De oudste dame uit de familie showde ons de sojabonen pers en haar weefgetouw. We vragen ons af of deze mensen er überhaupt nog wonen. Ze verdienen er goed aan, een grote Mercedes stond voor de deur.
Een derde stop, was bij een hoge heuvel in het karstgebergte die je kon beklimmen. Rond de 750 trappen om boven te komen. Deze heb ik maar voorbij laten gaan. Het had enorm geregend en dan is steen glad en dat bleek achteraf ook. En jammer voor de klimmers door de mist konden ze boven niets zien.
De helft van de groep voornamelijk dames zijn beneden gebleven en hebben naast een koffie een mango of ananassapje, natuurlijk vers geperst, genomen.
Dit karstgebergte met zijn karakteristieke heuvels is heel groot wel 10 keer Nederland.
Door de regen, mist heeft het iets mystieks en dat zijn eigenlijk ook de standaardbeelden die je vaak van China ziet. Voor mij als "mist" liefhebber prachtig om te fotograferen. Maar ja fotostops maken gebeurt niet zo gauw.
Deze ochtend een keer op verzoek.
Op naar de lunch door een dorp waar veel bussen reden, die ook nog in een smalle straat moesten draaien en dit leidde even tot een verstopping. De bus wachtte netjes maar de auto's probeerden er weer tussendoor te rijden.
Over het algemeen rijdt men rustig maar men rijdt wel door en manoeuvreert tussen alles door of je nu in een auto zit, een handkar duwt of op een brommer zit. Remmen of afwachten is er niet bij.
Vanavond gaan we naar een open luchtvoorstelling geregisseerd door diegene die de opening en sluiting van de olympische spelen in Beiijng ook geregisseerd heeft.
En als er een plensbui komt zijn we drijfnat. We zien wel. Fotograferen mag daar niet en ook gezien de regenkans neem ik zo weinig mogelijk spullen mee.

Trudi

Die laatste tochten en uitstapjes en.... de kookschool! lijkt me geweldige ervarings! Heerlijk die gerechten.... Ben benieuwd jnaar die foto's!

Jetty

Wat een avonturen en ervaringen weer!
Hopelijk hebben jullie goed opgelet bij het bereiden van de gerechten! Jullie snappen dat ik heel benieuwd ben naar hoe het zal smaken!
De Partij van de Dieren heeft in China nog werk te doen, denk ik zo!
Veel plezier nog en fijn om jullie avonturen zo mee te beleven!Liefs!

Elly en Jan

Leuk om al die verhalen te lezen en de foto's te bekijken.
Jullie hebben volgens mij een geweldige vakantie!
Nog maar een paar dagen, helaas....
Geniet er nog van en een goede terugreis gewenst.

Jet Baars

Zo, ik ben weer even bijgelezen- en gekeken! Wat een indrukken hebben jullie te verwerken! Prachtig hoor..