mariannemulders.reismee.nl

Guilin rietfluitgrot

Guanguxi vrijdag 29 mei

Dat is de naam van de provincie waar we nu in verblijven. Inmiddels ongeveer 1000 km zuid-oostwaarts in het karstgebergte.
En de plaats is Guilin. Guilin betekent Ostmamthus bos en in deze omgeving wordt van de Ostmamthus bloemen (acacia) thee gemaakt en ook theeolie om in te bakken.
We zitten weer op 150 m hoogte i.p.v. 2500. Dus duidelijk veel warmer. Uit luchthaven viel er een warme deken op ons. En mensen die de tropen kennen weten dan hoe dat voelt. Niet fijn. 30 graden en de luchtvochtigheid is hier 95 %. Zomers is het hier 40 graden en stijgt de luchtvochtigheid boven de 100%. Vreselijk.
Vandaag een afwisselende dag. De bus rijdt ons naar een plek waar een karstheuvel midden in de stad staat. Er boven op is een uitzichtpunt. En in de heuvel zijn boeddhabeelden uitgehouwen. Dwars door de stad stroomt de Li. Om boven te kijken moeten we 330 stappen omhoog en steil omhoog. Zal ik het doen met dit weer? Ja toch gedaan, de helft van de groep is naar boven gegaan. Eigen tempo, af en toe uitrusten en een halve liter water drinken. Boven aangekomen was ik doorweekt. Maar ja ook dat gebeurt als je gewoon wandelt Mooi uitzicht zeer de moeite waard.
Weer in de bus en nu naar de rietfluitgrot. In het karstgebergte zijn grotten met de bekende stalagmieten en stalagtieten. Weer een klim van nu 400 treden en in de grot zelf was het ook niet gelijkvloers. Maar alhoewel we deze grotten in Han, in Mexico, in Tsjechië o.a. Gezien hebben maken de chinezen er iets speciaals van.
De grot was groot, uur rondlopen. En in het middengedeelte een enorm grote "hal" hoog en op het moment dat we aankwamen startte op het plafond een 10 min durende 3 d voorstelling over het ontstaan van de aarde. Inclusief geluid en lichteffecten. Prachtig en aan het einde van die enorme plek een meertje en er danste een paar een klassieke dans in het wit gekleed in het decor van de grot ingepast. De gids had een bijzondere zaklamp waarmee hij de omgeving in kleur kon aanlichten. Echt Chinees met alles erop en eraan.
De derde excursie van de dag was het bezoek aan een theeplantage, met voorlichting over de 5 theesoorten; witte thee, gele thee, rode thee ( geen rooibosch typisch zuid-Afrikaans) Pu'er thee en de 5e ben ik al vergeten.
Als we iets bezoeken gaan we altijd langs winkeltjes, kraampjes, etenswaren alvorens we bij de uitgang zijn. Altijd koopt er wel iemand wat.
Rond 16.00 op de kamer, even afkoelen in de airco. Ik ga vanavond nog met een excursie mee, vissen met de aalscholvers. Over deze excursie is veel te doen in de groep. Er schijnen nog 4 families te zijn die weten hoe dit moet en die doen dit voor de toeristen. Dan schijnen de aalscholvers een ring om hun nek te hebben zodat ze de vis niet kunnen doorslikken. Kortom gedoe. Maar ik wil het met eigen ogen zien en een oordeel kunnen vormen. Ank gaat niet mee. Er zijn 7 liefhebbers.
De excursie viel een beetje tegen. Het is een oud beroep dat voor de toeristen nog opgevoerd wordt maar de gids verwacht dat het binnen 10 jaar uitgestorven is.
Er varen 2 bootjes met op ieder een visser en 3 a 4 aalscholvers. Deze worden gemaand om te water te gaan. Ze kwamen zeker 4 a 5 keer terug met een vis. Ze worden gedwongen die af te geven. Dat ging enigszins hardhandig.
Het geheel nam een half uurtje in beslag. Omdat het in het donker was, was niet altijd goed te zien wat er gebeurde. Daarna zijn we nog in de verlichte stad rondgereden.
Morgen verkassen we naar de volgende plaats met een boot over de Li rivier. Daar zijn we dan ook weer 2 nachten in Yangshou.

Krijn

Beelden opgezocht van Dynamic Yunnan Show. Ziet er inderdaad indrukwekkend mooi uit. (En wij zijn toch wel wat gewend in Theater De Willem in Papendrecht). Lopen jullie nog niet over van alle indrukken die je voorgeschoteld krijgt ?
Alleen al de foto's en verhalen zijn jaloersmakend mooi. Hoe onwezenlijk moet het in werkelijkheid wel niet zijn ? We genieten met jullie mee, maar worden soms al moe van het lezen alleen al van jullie avonturen. H. Groeten.
Jopie en Krijn.

Lidy

Ik heb wel eens een documentaire gezien, waar ze inderdaad visten met aalscholvers. Wat een sfeer zal dat geweest zijn, je hebt vast prachtige foto's gemaakt! Dat worden twee of meer fotoboeken ;) x lidy