mariannemulders.reismee.nl

Kumming 27 mei

Slecht internet dus alles blijft achter
Kumming de stad van de eeuwige lente woensdag 27 mei.
Ik eindige mijn vorige verhaal over de regen maar er was geen regen. Ik denk dat ik een afvoer hoorde.
In de ochtend zijn we vroeg begonnen in Dali met de bezichtiging van de San Ta pagodes. De drie pagodes die er staan zijn nog origineel. De grootste stamt uit 800 na christus, 16 verdiepingen en is 70 meter hoog. De 2 kleine stammen uit de 12e eeuw.
Daarnaast is er een enorm boeddhistisch tempelcomplex dat van origine op deze plek stond en afgelopen 10 jaar is opgebouwd. Volledig nieuwbouw.
Ongelooflijk in de diverse tempels, prachtig tegen de heuvels gebouwd, zijn enorme beelden/boedha's te zien. De lachende Boedha, een vrouw dachten we maar bleek een hermafrodiet te zijn. Dan de 500 volgelingen van Boedha. Verdeeld over 2 gebouwen met galerijen met 250 gouden beelden. Omdat het complex tegen de berg aan ligt moet je heel heel veel trappen oplopen. Maar er zijn elektrische autootjes die brengen je naar boven en dan loop je bijna 2 uur met kijken en uitleg naar beneden.
Nu in de bus 400 km overbruggen, onze langste busrit, naar Kumming.
Onderweg krijgen we weer informatie over China of de streek. Onze reisleider weet enorm veel over China.
De discussie ontstaat over het kapitalisme versus de economie aangestuurd door de staat. Shanghai dat gezien wordt als het voorbeeld van het kapitalisme door het westen klopt niet. Alles dat uit de grond is gestampt is, is van de staat.
Brazilië wordt genoemd als voorbeeld van een groeiende economie die op dezelfde leest geschoeid is als China. Wat gaat het worden? Het schijnt dat in China de armoede cijfers verbeteren en America wordt de armoede alsmaar groter. Maar ik zal jullie niet verder vermoeien met politieke kwesties. Maar door deze gids die veel weet, krijg je naast natuur en cultuur ook veel mee over de ontwikkeling van het Land.
In Kumming leeft voornamelijk de minderheidsgroep Yi.
Bij aankomst hebben we een strak programma: eerst de bloemen en dieren markt in het centrum. De bloemenmarkt zijn voornamelijk vaste planten. De gids vertelde dat bloemen en planten per kilo gekocht worden.
De dierenmarkt is voor ons zielig en smerig. Poesjes in een kleine hokjes zitten te piepen. Snel doorgelopen. Toen gegeten, het authentieke eten uit de provincie Yunnan. Heerlijk in een authentiek gebouw. Er zat naast ons een tafel Chinese jonge meiden flink te drinken. Er stonden wel 20 lege flessen bier al op tafel.
Volgens de gids zijn de Chinese jonge vrouwen vrijer dan vrouwen in andere Aziatische landen.
Toen op naar een bijzondere show. In een groot theater werd een show opgevoerd die zijn weerga niet kent: hij heet DYNAMIC YUNNAN the grand original native song and dance ensemble. Yang Liping is de oprichtster. Vooral googelen of op you tube kijken. We mochten niet fotograferen.
Er waren 6 onderdelen met Genesis als basis. Muziek, dans en veel kleine en grote trommels. Een deel ging over pelgrimage en Tibet. De muziek, de kleding, het bidden, de gebedsrollen precies zoals we in 1980 in die regio ervaren hebben.
Ze schijnen over de wereld te reizen, vooral dan gaan kijken. Tot slot danst de prima ballerina de pauwendans in een witte jurk met zwarte stippen. En 20 anderen.
Laat naar bed en op om 05.30

Hans

Ben inmiddels wel een beetje kwijt waar jullie uithangen.
Het blijft wel dynamisch allemaal.