mariannemulders.reismee.nl

Longmen grotten en hoge snelheidstrein naar Xi-an

De beergarten was heel gezellig. Een stadspark waar gebarbecued wordt en waar je grote pullen bier kunt drinken. Uit een installatie klinkt Chinese muziek en het is druk. Mensen die komen aanrijden op brommers en gaan stijldansen, mensen die Thai chi oefeningen doen en een groep die danst op de muziek in patronen. Voor die groep staat een lerares die het voordoet. Een zeer bijzondere sfeer, die wij op deze manier niet kennen.
Zaterdag 16 mei
Voordat we naar de grotten gaan, hebben we eerst de oude binnenstad van Luoyang bezocht. En daar gaan we weer hoe oud is oud hier?
Een aantal honderden jaren. Door een bijzondere stadsmuur met een hoge toren in Chinese stijl. En dan is er een straat met allemaal oude Chinese ambachten en winkeltjes. Winkeltjes met alleen maar verfkwasten. En mensen die de oude tekeningen maken. Uit een stuk hout worden kralen gefrazed. Wij zijn in zo'n straatje dan de enige toeristen en worden aangegaapt.
Dan naar de Longmengrotten. Gelegen aan een rivier en in de grotten groot en klein zijn duizenden Boedha's uit het zandsteen gehakt. Daterend uit periode van 300-500 na christus. In een van de grotten heel grote beelden van wel 17 meter hoog. Bijzonder om daar naast te staan. Terug met een bootje over de rivier. Dan zie je het complex mooi in overzicht.
Even iets over het weer. Terwijl het in Beijing nog net onder de 25 graden was zitten we nu echt in de hitte, de zon brandt en het was vandaag zeker over de 30 graden en dan weer van de parkeerplaats naar de grotten een aardig eindje lopen. En veel zweten dus drinken. We hebben tot nu toe alleen maar zon gehad en in de namiddag betrekt het steeds.
We lunchen deze keer in een restaurant in Mao stijl. Oude huisjes met gaarkeukens en de serveersters in Mao pakjes. Dan op naar het treinstation. Deze keer rustig en alles verloopt goed. Wat is steeds de procedure. Op de dag van verandering van stad/hotel
moeten wij 45 minuten na de wake-up call onze koffers buiten op de gang zetten. Wij doen met de bus het programma en de bus rijdt ons naar het station en daar staan dan onze koffers klaar. Deze moeten we rolltrap op en af steeds zelf trekken, in en uit de trein hijsen maar aangekomen bij de uitgang van de nieuwe stad begroet de reisleider de nieuwe gids en worden de koffers in een klein busje gezet en wij in de grote en in het hotel worden de koffers aan de kamer afgeleverd. En nooit hebben we nog hoeven te wachten. Het is een geoliede machine.
Dus vanavond aangekomen met de hoge snelheidstrein 2 uur en 400 km verder in Xi-an. Het treinstation schijnt het grootste van de wereld te zijn. Het beeld dat in China allemaal slechte en goedkope spullen worden gemaakt schijnt achterhaalt. Deze stad heeft 7 miljoen inwoners nu een kleine stad in China. En in de tijd van de Tang dynastie 1200 na Chr. Was het de grootste stad van China met 1 miljoen inwoners. We reden met de bus door veel hoog en nieuwbouw en onze jonge gids vertelde dat er 10 jaar geleden nog niets stond.
De stad heeft veel high tec industrie. Luchtvaart en ruimtevaart en software ontwikkeling. Er zijn 70 universiteiten en hogescholen in deze stad
Morgen meer over Xi-an en het bezoek oa aan het terra cotta leger.

Piet en Henny

Wij zijn weer terug uit Noorwegen en kunnen nu jullie reis volgen!

Elly en Jan

We hebben net jullie verhalen gelezen! Nog maar een week onderweg en al zoveel meegemaakt en gezien. Indrukwekkend.
Geniet maar van het warme weer daar want hier komen de temperaturen voorlopig nauwelijks boven de 15 graden.

Lidy

Wat zien en doen jullie veel.. Jullie worden echt ondergedompeld in de cultuur en sferen van China. Zo'n sfeer in een park, dat lijkt me echt geweldig. Ik hoop dat jullie de tijd hebben om van al dat moois te genieten. Hebben jullie nog iets gekocht in die winkeltjes? Gaat het goed met de gezondheid? X lidy

Trees

Wat heerlijk dat jij het allemaal bijhoudtMarianne