mariannemulders.reismee.nl

Kungfu en de Shaolin tempel

Vrijdag 15 mei 2015

Even een paar weetjes:De mensen verdienen 350 euro gemiddeld per maand hier in China . Natuurlijk in de grote steden meer richting 700 en op het platteland minder. De stad waar we nu zitten Luoyang heeft nu 1,5 miljoen inwoners maar moet groeien naar 7 miljoen en overal in de buitenwijken worden hoge flats neergezet. Alles staat leeg maar men zegt dat het over 10 jaar vol is. Zoals bij ons eerst 60% verkocht hebben en dan beginnen met bouwen is hier ondenkbaar. De foto's van die wijken zijn voornamelijk vanuit de bus genomen, dus scheef etc. Luoyang is bekend om de productie van tractoren. Er werken in die fabriek 54.000 werknemers en er rolt elke 7 minuten een tractor van de band.

Vanochtend mochten we uitslapen, de bus vertrok om 9.00 uur. Anderhalf uur rijden naar deShaolin tempel. Shaolin betekent letterlijk jong bos.
De in de 5e eeuw gestichte tempel legde zich toe op gevechtskunsten onder leiding van een Indiase monnik. Nu wordt zijn werk gezien als de basis van alle Chinese vechtsporten. Van de tempel uit die tijd is niets meer over maar op dezelfde plek is er een groot complex met tempels met allerlei Boedha beelden gebouwd in de Ming dynastie periode rond 1500. Langzamerhand begrijp ik van de gids dat de chinezen het niet altijd even nauw nemen met wat echt oud is en wat niet.
We hebben de tempels bezocht en een soort van kerkhof met allemaal stoepa's waar de as van belangrijke monniken/leermeesters begraven ligt. De tempels beginnen nu wel al op elkaar te lijken!?
Daarnaast een kleine kungfu voorstelling gehad. Prachtig, jonge jongens in de leeftijd tussen 8-15 gaven demonstraties in een rond theater. Kungfu betekent letterlijk door veel oefenen iets gaan beheersen. Ook hier was het weer een sport de goede plaats te bemachtigen. 15 min voor de voorstelling terwijl we in een enorme rij stonden zei de reisleider, ingefluisterd door de locale gids, als we 20 Yan extra betalen mogen we er eerder in en hebben we zeker een plaats. Gelukt we zaten op de eerste rij, maar toen stormden de chinezen binnen en gingen gewoon voor ons op de grond zitten leunend tegen onze voeten. Naderhand over gesproken en geconcludeerd dat je in China moet vechten om de beste te zijn, de goede baan te krijgen etc.
In deze omgeving zitten 105 kungfu scholen waar 270.000 leerlingen verblijven en trainen. Overal buiten kinderen in dezelfde kleding voortdurend in beweging.
En waarvoor word je opgeleid? Voor de filmindustrie oa maar er schijnen ook groepen uit America voor een week te komen! Teambuilding??
Op de terugreis in de bus kwamen we langs heel veel wijngaarden. Maar wijn is hier extreem duur dus iedereen zit aan het bier.
Straks gaan we naar de Biergarten (?) aan de overkant van het hotel. De groep begint al aardig aan elkaar te wennen. Hier in Luoyang hebben we een gepensioneerde geschiedenis leraar als gids, die slechter Engels spreekt dan de jonge vrouw in Beijing. Maar we hebben natuurlijk Carl onze Belg, de reisleider die heeeel veel weet en in de bus steeds allerlei dingen over China vertelt.
Als ik de informatie die wij krijgen zou moeten opschrijven dan heb ik per dag een dagdeel nodig. Dus ik pluk er hier en daar wat uit.
Hij vertelt over China in de jaren vijftig over wat er onder Mao allemaal gebeurt is, maar ook over hoe het zit met huizen kopen. De een kind politiek die recent onder voorwaarden verlaten is etc. Morgen gaan we naar de Longmen grotten.

Charlotte

Leuk om op deze manier op te hoogte te blijven van wat jullie allemaal meemaken! Zeker ook met de foto's erbij, dat geeft een leuke inkijkje in wat jullie allemaal zien en doen. Ik kijk uit naar het volgende verhaal!

ineke en dick alblas

Leuk jullie berichten te lezen. Wat een onbeschrijflijk en onbegrijpelijk land.

Rob Scheurwater

Leuk om jullie avonturen, als een voorproefje op onze China reis, te kunnen volgen. Onze reis gaat van Kunming via Dali naar Lijiang e.o. Ben benieuwd hoe jullie deze streek ervaren. Kunnen al die "oudjes" het razendsnelle reistempo wel volgen?