mariannemulders.reismee.nl

Het jaar van het schaap

Naar China in het jaar van het schaap 2015.

Als Dordtenaar, schapekop, is dat toch heel bijzonder. Het schaap staat voor vrede en creativiteit. En het geboortejaar van Ank was ook het jaar van het schaap. Wat toevallig als geboren Dordtse. Kenmerk van een persoon, geboren in het jaar van het schaap, is dat hij/zij besluiteloos kan zijn afhankelijk en niet zonder een baas kan. ???? Maar ze hebben een grootmoedig hart en kunnen altijd vergeven. Ook helemaal waar.

De paspoorten zijn al een tijd geleden opgestuurd ivm het krijgen van een visum. Opvallend hoeveel men van je wil weten. Vandaag maar eens aan de slag gegaan en de lijst met alle excursies uitgedraaid.21 stuks. En als je die lijst alleen al leest, loopt het water figuurlijk in mijn mond.

Van Chinese acrobatenshows , vissen met aalscholvers, zelf fietsen door rijstvelden en gefietst worden door oude wijken of bezoek aan een sneeuwberg van 5596 meter hoog. Ook een voetmassage staat op het programma. Maar ik ga natuurlijk niet alles verklappen.

Dit was ook een exercitie om de kosten te berekenen want excursies en het eten zitten niet in het bedrag van de reis. Maar de spanning in positieve zin neemt dan toe.Over negatieve spanning gesproken: vliegen was al niet mijn favoriete bezigheid en na al die rampen nu al helemaal niet. Maar ja het is niet anders.

Wat me opvalt bij het inlezen zijn de talrijke dynastieën en alle bouwwerken die we dan ook tegen zullen gaan komen.Heel veel bevolkingsgroepen, 55 etnische minderheden komen voor met eigen gebruiken, taal en kleding. Het schrift is al heel oud; de Chinees karakters stammen uit de 16e- 11e eeuw voor Christus. Dit schrift is de voornaamste reden dat we een groepsreis gaan maken. Niet kunnen spreken is een, maar geen weg kunnen vinden omdat je niets kunt lezen is twee.

Oh ja, ik heb ontdekt dat China in een tijdzone zit? Ik dacht dat kan toch niet en blijkt dat men voor de uniformiteit heeft gekozen. Zo leven alle 1,3 miljard inwoners van China in dezelfde tijdzone. Terwijl de zon in het westen van het land 2,5 uur later opkomt dan in het Oosten.

We vertrekken op Moederdag vroeg in de ochtend van Schiphol. Tussenlanding in Zurich. De nacht ervoor slapen we dan ook in een hotel heel dicht bij de luchthaven. Scheelt 2 uur langer slapen, als het lukken wil, ook omdat we de nacht erna ook nagenoeg geen slaap krijgen.

Nou dat is het voor nu. Nog 21 dagen!

Reacties

Reacties

Mathilde

leuk om nu al te lezen over jullie reis! Gaat weer een grote belevenis worden. X voor jou en Ank

Trudi

Juist gisteren zat ik onze laatste fb berichtjes terug te lezen om te vinden wanneer het ook alweer was dat jullie gingen naar China. Spannend! Geniet de vóór pret!

Leonie

Ik verheug me er op. Na het " meereizen" in Nieuw Zeeland, nu naar China. Voor mij zit het vorige ritueel van het ontbijten terwijl we jullie verslag lazen er niet meer in. Maar er zal vast een nieuw ritueel ontstaan. Geniet!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!