mariannemulders.reismee.nl

De laatste dagen in Zuid-Frankrijk klaar om over te varen.

18 oktober

Maandag wasdag ! Alles bij elkaar in een enorme machine gegooid. Ging prima maar drogen moest 2 keer. Dure liefhebberij. Totaal kosten 15.00 euro. Verder tomatensoep gemaakt.

Lijstje gemaakt voor wat er op de boot (2 nachten) mee moet en de boodschappen lijst inkoop voor de oversteek . Is ons geadviseerd voor een aantal dagen in te slaan maar de koelkast werkt niet op de boot. De gasflessen moeten dicht. Begrijpelijk.

Het weer blijft heel stabiel, rond de 21 graden overdag en ’s nachts rond de 14 graden.

Af en toe trekt er een wolkje over. Rond 18.30 wordt het fris en gaan we naar binnen.

Zojuist kennisgemaakt met medereizigers die ook op deze camping gearriveerd zijn.

Bijzonder een gezin met 4 kinderen in de leeftijd van 12-8 jaar op wereldreis. En de ouders van de man. Die laatste zijn de oorspronkelijke reizigers voor Marokko en het jonge stel heeft zich heel recent aangesloten en de kinderen wilden opa en oma graag zien na een lange tijd.

Ze hebben al veel landen in Europa bezocht.

En Marokko is een onverwachts uitstapje.

We slaan de 19e over.

De bus moest worden opgeruimd om morgen te rijden naar Sete voor de PCR test. En het was de eerste bewolkte dag.

Woensdag 20 oktober 2021

De wekker liep af om 08.00. Alhoewel Sete maar 18 km verder op is heb ik geen idee hoe het zit met parkeren en zo’n bus in de stad?

Dus rond 09.15 reden we weg. Eerste test om 10.50.

We reden vrij snel naar het adres. Was een typische ingang door een soort garage:loods naar kantoortjes midden in de stad. (Zie foto). Maar nu parkeren. Rondjes gereden en kwamen al terecht bij de ingang van de boot: Balarea!

En per ongeluk reden we ons vast en zei een helpende meneer waar we konden staan. En jawel hoor, een prachtige plek direct aan de rand van Sete. De zee was woest door de wind en de zoute nevel van de Middellandse zee zorgde voor veel krullen in mijn haar. En vieze vlekken op de bus.

Nu terug lopen 20 minuten naar de locatie van de PCR test. Het was er druk!

Vond het, merkte ik, een beetje griezelig. Wij komen testen omdat het moet maar daar komen ook mensen met klachten en bij x % is het raak/positief. Goed afstand houden. Het ging allemaal snel, kosten 2 personen 90 euro, ik weet inmiddels dat het in nl 145 euro is en in Dubai 50 euro.

Wat een business! En terwijl ik dit verhaal typ krijg ik van diverse kanten het bericht dat Marokko voor vliegreizen o.a. Uit nl. zijn grenzen sluit! Tja

In Sete op het terras koffie met een croissantje! De haven is bijzonder, enorme vissersboten en heel veel restaurants die natuurlijk oesters etc. aanbieden.

Nemen we een lunch hier!?

Nee er komen nog veel dagen en op de eboot zullen we ook nog van heerlijke zaken kunnen genieten. Een beetje de hand op de knip.

Overigens zojuist 10 nachten hier op de camping afgerekend voor 144 euro. Spot goedkoop.

Na Sete gereden naar Frontignan waar een grote Inter-Marche is.

Nou vooral lekkere dingen en harde groenten. Witte kool bv.

En toch een fles Pastis. Zojuist mijn eerste gedronken. Hoort bij Frankrijk. Als afscheid.

Donderdag D day 21 oktober

Ik wist gisteravond al dat ik negatief getest was. Ank had vanochtend om 09.00 nog geen uitslag. Even met nl reisorganisatie gebeld. Die vertelden dat er 2 mensen positief getest zijn. Een daarvan is de reisleiding. En dat als Ank de uitslag wilde hebben we die maar persoonlijk moesten ophalen op de testlocatie centrum Sete.

Oh nee. Ank uitgestapt en ik 3 rondjes gereden en op de stoep tegen een gevel geparkeerd in een richtingsstraat.

Het duurde even, briefje achter de ruit en snel binnen kijken. Langs alle mensen geglipt, stond een fikse rij en de mevrouw stond op het punt de negatieve test voor Ank te printen ! Hiep hoi gelukt

Op naar de parking voor de kennismaking en briefing. Christine en Paul zijn de reisleiders.

Daar staan we dan 11.15 de eerste briefing: in scenario’s wordt bespreken wat als dit dan dat!! Etc. Het grootste deel van de groep wil sowieso vandaag over en daar zien we dan wel. Maar het schijnt nogal ingewikkeld te zijn: de in reis papieren voor die bussen en mensen . Dus aan de overkant wacht Mohammed op ons als stand-in. Is vanuit Nederland geregeld. Die gaat alle papieren handelingen verrichten en simkaarten verzorgen etc. Ook zal hij, mocht de test wederom positief zijn van de reisleider, ons het eerste stuk begeleiden. Wat is reizen met COVID toch ingewikkeld en zeker voor reisorganisaties!

Even was ter sprake om over 5 dagen de boot te pakken maar ook dan kunnen er weer mensen positief getest worden.

Maar dan waren wij afgehaakt. Want we hebben 3 dagen tussen onze aankomst terug in Sete en de vliegreis op woensdag 15 december naar Dubai! Er zat aanvankelijk ruim een week tussen maar door het verschuiven van de reis. Tja en nu beginnen medereizigers over stel dat tegen die tijd ook de boten niet meer mogen varen. Oei oei. Maar de visie van Expedition Far East (reisorganisatie) is blijft positief en geloof in oplossingen!

Dus dadelijk naar de boot. Tijdens de reis is er geen internet, dataroaming gaat uit.

Zaterdag 23 oktober rond 09.00 Marokkaanse tijd komen we aan in Nador.

En in de loop van de dag weer ergens internet Marokkaanse simkaart.

Staan inmiddels in de rij en gaan inchecken 15.30. Beide positief geteste. Blijken toch negatief te zijn . Fijn iedereen mee!

Tot de eerste verhalen vanuit Marokko.

Lia

Jullie zijn niet zomaar zo in Marokko.haha.
Maar dat is het echte reizen. Dingen moeten gewoon anders gaan dan gepland.
Ik vind dat altijd reuze spannend.
Jullie zijn in ieder geval niet alleen.
Er wordt goed voor jullie gezorgd.

Jan Jongenelen

Goede overtocht en een beetje hectic hoort erbij toch?

Margriet.

Stressbestendig moet je wel zijn als jullie op reis zijn. Een voorspoedige overtocht zonder gedoe. Enjoy.

Lidy

Behouden vaart!

Trudio

Joe! Wat een gedoe. Verder veilig reis en blijven! en..... Genieten!

Jopie en Krijn.

Wel positief, dat jullie negatief getest zijn. Je moet er wel wat voor over hebben, zeg! Wat een gedoe.
Goede vaart en landing.

Kiekos

Spannend het land op slot en onze vrouwen het land in goede vaart en goede reis