mariannemulders.reismee.nl

Blauw in schakeringen

Donderdag 15 september Blauw, aquamarijn, turquoise, kobalt

Maar voordat ik aan het verhaal over blauw begin, even vertellen dat we afgelopen nacht allebei droomden. En de verhalen passen zo bij alles wat we meemaken dat ik dat jullie niet wil onthouden. Ank droomde dat ze naar de wintersport reed met ski’s op het dak en aan de overkant van de straat kwam een carnavalsoptocht langs en die had uitstekende onderdelen en met die delen werd het dak van de auto met ski’s en al eraf gerukt. Deze droom was na de heftige tocht omhoog in Gjirokaster.

En ik droomde dat ik in een omgeving was met heel veel ruimtes en ik kon niets meer vinden, mijn bril niet, telefoon niet etc. Was helemaal in de war en panisch en dacht dat het niet meer goed kwam. Ik verklaar dit als volgt: ik ben natuurlijk een controlefreak en ik moet ook altijd goed nadenken of ik alles bij me heb ivm de diabetes. En als ik dan veel verkas zoals deze vakantie, speelt dit extra een rol.

Nou maar weer op weg. Vanuit Gjirokaster ongeveer 40 km en dan komen we bij het blauwe oog of wel Siri I Kalter. Van de hoofdweg ongeveer 2 km weer slechte weg, maar voor ons is dit een peuleschil. Entree 100 lek p.p. dat is 0,70 eurocent. Over een brug en zien dan rechts van ons al een prachtig meer liggen.

Het natuurverschijnsel dat we hier gaan zien is bijzonder. Ik heb zoiets bijzonders nog nooit gezien. Het is een karstverschijnsel. Diep onder de grond zit een bron, men denkt wel 53 meter diep en die bron drukt het water omhoog en door de kracht ontstaan er veel kleurschakeringen, een scala van blauwtinten.

Zo mooi, het stromende opborrelende water in al die blauw en groen schakeringen. En erom heen heel veel bomen, mist over het water, leek net het regenwoud. Onder water op de bodem ook allerlei kleuren groen en blauw van de soorten vegetatie. Ik kon er bijna niet wegkomen.

Mensen die mijn eerdere reisverhalen hebben gelezen weten wellicht dat ik in Nieuw-Zeeland ook lyrisch was over die stomende rivier met heet water en die bijzondere vegetatie. Hier kreeg ik zo’n zelfde gevoel. Een serene rust wetende dat dit altijd door zal stromen. Die bron blijft bestaan. Het was er voor wat we tot nu toe gezien hebben redelijk druk.

Nu op naar onze zeebestemming. Nog 65 km. De kust van dit deel van Albanië van Sarande tot Qeparec heeft hoge bergen. Ik wist dat op de plek waar we zouden gaan logeren het een stuk lager was en ik omdat ik altijd nieuwsgierig ben naar bijzondere plekjes zijn we iets eerder een weg 5 km naar beneden van de hoofdweg afgeslagen. Smal, haarspeldbochten, strak blauwe lucht en links en rechts van de weg olijfbomen die nu vol hangen met olijven. En ook al is Google maps vaak de baas, goed op de kaart kijken heb ik nog geleerd omdat er jaren geleden niets anders was. En ook deze keer klopte het . Kwamen uit in een heel kleine baai, hoge rotsen en troffen daar natuurlijk een camper aan. Tja dit zijn de plekjes. En kristalhelder groen/blauw water. Achter ons de bergen die vanuit de zee heel steil omhoog gaan. Ik schat wel richting de 800 meter. Prachtig idyllisch plekje en natuurlijk een taverne, met een terras waar de ranken met blauwe druiven over heen kronkelden. De echte Griekse maar nu ook Albanese taferelen opgeslagen in mijn geheugen.

Nog 25 km en dan zakken we naar zeeniveau waar we terechtkomen op een Parkeerplaats aan zee en 200 meter verder ligt Hotel Rivièra aan een stenen promenade waar alleen gewandeld mag worden en achter het muurtje de zee. Helder blauw water, geen vervuiling.

Het dorp ligt half tegen de berg en de onderste huizen liggen aan die promenade.

Vanaf ons Hotel gaat de promenade nog 1,5 km verder en er staat aan het einde een hotel, nieuw met zwembad Hotel Walter, aan dit deel zijn de stratenmakers nog bezig en een deel van het hotel moet nog afgebouwd worden.

Ank heeft al meerdere keren gezegd dat haar zo opvalt hoeveel huizen niet bewoond zijn, ramen eruit etc, of half afgebouwd.

Ons hotelletje heeft 8 kamers en wij zitten op de eerste verdieping met uitzicht op zee. Naast het hotelletje een restaurantje waar we gelijk aan de garnalen zijn gegaan. Het ultieme vakantie gevoel. Het geluid van de golven en nu aan het strand welgeteld 7 personen.

Terwijl ik dit schrijf is het inmiddels vrijdag de 16e. Weer een rustdag

Dus vandaag is het wentelen, zitten, eten en drinken. En wel een ochtendwandeling maar het werd al snel te heet. Vandaag 30 graden en strak blauwe lucht.

Nog een paar andere dingen; er wordt langs de weg veel gecontroleerd door de politie, altijd met spiegelei in de hand! En inmiddels zijn ook wij 5 keer aangehouden en steeds voor hetzelfde namelijk geen daglicht aan. Maar verder zijn ze vriendelijk en mogen we direct weer doorrijden. En dan nog iets in heel Albanië, geen Mac Donald, geen Kentucky fried chicken, geen coffee company. Helemaal in winkelstraten geen bekende merken! Geen Ikea om die maar niet te vergeten want zelfs in Qatar is een Ikea. Echt helemaal niets!!!!

Zaterdag 17e van Qeparec naar Berat

Vandaag de laatste pittige rijdag. 185 km maar volgens Google is het 5 uur rijden. Discussie met Ank want waarom die afstand weer naar zo’n werelderfgoed stad die we al gezien hebben maar toch, ik heb een plaatje in mijn hoofd en dat wil ik live zien.

Het eerste deel van de tocht 70 km doen we 2 uur over. Namelijk we moeten een pas over op 1100 meter dus vanuit zeeniveau omhoog en weer terug. Vooral omhoog zijn de wanden heel stijl met een spectaculair uitzicht. Op pashoogte even stoppen. Daar wordt een bruidsreportage gemaakt en mannen staan klaar om te springen/paragliden. Ank zou ook wel willen.

In de loop van de reis die verder vlot verloopt, al meer 4 baans dan Google kon vermoeden, moesten we ook lunchen. Ik zie langs de weg ergens enorme drukte en het advies is:”ga eten waar alle Albanese naar toe gaan” en wat blijkt een bakkerij met een echte houtoven.

Druk, 8 man personeel binnen en de dames die de bestelling opnemen hebben 3 telefoons liggen die ze beurtelings beantwoorden en de mensen aan de balie spreken tegelijkertijd.

De scooterrijders rijden af en aan met de bestelde artikelen. Het was een heerlijke pizza. Het concept dominopizza. Hier nog niet eerder gezien. Rond 15.00 uur in Berat. En wat rijden in Berat connectionbussen met reclame erop van 9292ov. Ik denk in Nederland afgeschreven en hier vallen ze op als moderne bussen.

Berat is mooi heel goed gerestaureerd. Ons hotel is zo’n voorbeeld. Net dit jaar opnieuw open en daardoor sinds dagen weer een goede heerlijke douche. We hebben de kerk van St Thomas bezocht, echt oud en mooie iconen.

Morgen de laatste dag naar Tirana en maandag 19e vliegen we terug en dat verhaal schrijf ik in Dordrecht en houden jullie nog tegoed.

Reacties

Reacties

Lucia

Het lijkt of jullie al heel lang weg zijn. Is de auto heel gebleven bij al jullie uitstapjes door die fijne bergweggetjes? Leuke verhalen weer en mooie plaatjes.

Jetty

Wat een prachtige verhalen weer met vele avonturen! Dank jullie wel dat ik van jullie reis mee kan genieten!
Goede terugreis en tot gauw! Liefs, Jetty

Lidy

Mooie tocht, toen ik de fotos zag van de blauwe bron, moest ik ook aan jullie fotos vanuit nieuw zeeland denken. Er zijn nog heel veel mooie plekken in Europa te vinden! X

Trudi

Dank voor wewer een heerlijk verhaal en prĂ chtige foto's! Veilige terugreis!

Addy

Geniet nog van deze dag en een voorspoedige reis terug
Een lieve groet van Addy.

bertie

Hallo Marianne en Ank,

Aan het eind van jullie vakantie wil ik toch nog even laten weten hoe ik genoten (en gebibberd ) heb bij jullie verhalen en avonturen. De koninklijke ontvangst in Serajevo, de tochten met de auto in het onherbergzame gebied...ik lees en huiver!! Beschrijvingen van Albanie: je zou een goede reisgids zijn, ik krijg er zelfs zin in... We hebben ook mooie herinneringen aan het meer, maar dan van de veilige kant. We keken naar het geheimzinnige Albanie.. Dr prachtige foto's van het magisch blauwe water! Klasse!! Tenslotte een heuse Boulevard en echte koffie. Veel dank voor het mee mogen reizen. Ik zat in de tussentijd o.a. de kerk in Schimmert naar het Nederlands Blazers Ensemble te luisteren.....Ook heel mooi. Goede reis terug en tot ziens.

Trees

Je reist door je verhalen echt met jullie mee leuk om te lezen.
Afgelopen week niet gereageerd een goede vriendin plotseling overleden, een andere gezamelijke vriendin wilde veel praten en ik wilde ook nog wat zeggen bij de crematie maar jullie verhalen lezen was heel afleidend, liefs

Irma

Weer genoten van de verhalen en de foto's. Fijne laatste dag nog en veilige reis terug naar huis.

Hilda

Lieve meisjes,
als ik jullie verhalen lees, krijg ik ook heel veel zin om daar eens rond te reizen! En wat een adembenemend mooie foto's weer!
Goede reis terug, liefs Hilda

Joost

Dag A&M. Tot voor kort dacht ik bij de naam Albanië aan de ijzervreter Hoxha, pure communisten, arm land, lange geschiedenis ,mooi klimaat en dat Tirana en Rome en New York op globaal dezelfde NB-graad liggen.
Door de reisverslagen van Marianne en de stuurkunst van Ank en google heb ik veel over het land gelezen en door de mooie foto's veel gezien.
Ank heb je al een verklaring voor de vele leegstaande en half afgebouwde huizen ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!