mariannemulders.reismee.nl

Zondag 10 februari tot en met 12 feb Hatta en Atlantis

Op zondag 10 februari begint hier de werkweek weer. Dus wij hadden ons voorgenomen om schoon te maken, op te ruimen, wassen en te koken voor ’s avonds. Het verzoek was soervleisch. Limburgs draadjesvlees met peperkoek en stroop o.a. En natuurlijk uien.’s Middags nog een paar boodschappen gedaan. Ging nu snel, nu we de weg weten. Op maandag 11 februari heeft onze zoon een vrije dag genomen en mochten we onze wensen kenbaar maken. Al lang geleden zag ik op Instagram een prachtige foto van Hatta. Ik heb opgezocht waar dat was. Weliswaar ongeveer 140 km maar het leek wel wat. Hatta ligt op de grens met Oman. Er is een hiking en cycling centrum en dan de dam met het meer. Maar al googelend ontdekten we op de weg er naar toe dat er een klein archeologisch museum was in Mleiha. Bijzonder gebouw en interessante expositie over hoe bedoeïenen in de loop van duizenden jaren leefden. Op deze plek is o.a een heel groot graf gevonden waarin veel mensen lagen. Het volk dat er leefde had ook een bijzondere manier van grondwater beheer. Website: http://www.discovermleiha.ae/ Daarna doorgereden naar Hatta het hikingcentrum. Heel bijzondere omgeving. Een buitensport omgeving met grote glijbanen, touwencircuits etc. Je kunt er mountainbikes huren en er zijn trails uitgezet. En op de bergen liggen verspreid bijzondere vakantie huizen. (Foto’s) Wij hebben er geluncht. Geen restaurant maar diverse foodtrucks. Dit zie je hier op meer plaatsen. We hadden plannen om te wandelen. Wilden echter ook nog naar de dam en het was al 14.00 uur. Om bij de dam te komen moesten we nog even flink stijgen. Je kunt over de damwand rijden en aan de andere kant houdt de wereld op. En op het meer kun je kanoën, waterfietsen. We hebben een waterfiets gehuurd, twee personen fietsen en er kon nog een een derde persoon mee. Ik hoefde niet te fietsen en uiteindelijk heeft onze zoon samen met Ank bijna een uur getrapt. Fitness! Ik kon vanaf het water mooie foto’s maken. Het is een indrukwekkende steenomgeving. De bergen bestaan uit harde steen in diverse kleuren, hier en daar bedekt met los gruis. Onderweg hebben we groeves gezien maar of er ijzererts of koper gedolven wordt??

Op de terugweg komen we langs kleine golvende zandduinen en het zand waait over de weg. Een kleine zandstorm. Ooit in 1980 hebben wij in Turkije een echte zandstorm meegemaakt dan kun je werkelijk geen hand voor ogen meer zien. Net zo erg als 50 meter zicht bij mist. Na een bijzondere dag waren we om 18.00 uur thuis.

Dinsdag 12 februari het regent! Dit kan blijkbaar ook hier en was voorspeld. Overigens is een regenbui goed voor het zicht want gisteren hing er een laag in de lucht. Bij ons zou je zeggen smog maar hier is het dan zand in de atmosfeer. Door de regen daalt alles weer neer en is als de zon schijnt het weer meer helder en zie je de aftekening van de gebouwen ook beter. Vandaag dus naar de fitness. De faciliteiten bij zo’n appartementencomplex zijn fantastisch. Natuurlijk het zwembad met de ligstoelen, handdoeken service en het restaurant. En dan de fitness: enorm veel apparaten, zelfs een cirkel voor vrouwen met lichtere apparaten. Eerst maar eens op de loopband. Tja hoe werkt dat hier. Ik kan kiezen voor lopen in Tibet, Amerika of Zuidereiland Nieuw-Zeeland. Mooi groot scherm en al lopend loop ik bv het pad in de jungle. En in Tibet kom ik ook mensen tegen al hardlopend. Zij zijn dan op het systeem ingelogd, bv iemand uit Chicago die daar dan ook op de loopband loopt en voor dezelfde route kiest!? En op de loopband kijk je uit over de zee en het strand. Thuis kijk ik uit over een groot perceel met volkstuintjes als ik in de sportschool ben. Tegen 14.30 klaart het op en besluiten we met de monorail naar Atlantis (einde van de Palm) te gaan. Maar welk station. Een is dichtbij maar daar wordt gewerkt en is niet open dan naar een station iets verder weg. Leuk aan de monorail is dat er geen machinist of iets dergelijks aan de voorkant zit. Dus een groot raam en je kijkt naar het einde van de rail. Bij Atlantis is een enorm waterpark met veel attracties entreeprijs 75 euro p.p. Onze zonen hebben dit in december een dag verkend. Dat deden we vroeger in vakanties als er een waterpark in de buurt was ook altijd. Er is veel wind en hoge golven zo echt bij de zee. We lopen rond in de winkels, drinken koffie en gaan weer terug. Kijken nog even naar iets bijzonders. Bodyboarden op een kunstbaan. Ziet er spectaculair uit. Schijnt net open te zijn. Thuis gekomen gaan we naar ons “thuisstrand” met de gezellige tentjes. Nemen een wijntje en een tonijntaco. Heerlijk. Wat een leven. Spreken ook nog over het verhuizen en wat dat allemaal gast betekenen. Iets minder heerlijk maar ja het zal moeten.

Morgen zijn de voorspellingen goed, zonnig weer.

Proef

Ik krijg reacties dat hij deze niet verwerkt? Ben benieuwd dus test.