mariannemulders.reismee.nl

Woensdag 6 februari tot en met zaterdag 9 februari oa Abu Dhabi

Van winkelen, eten, de hoogste toren van de wereld en een dagje Abu Dhabi.

Op woensdag 6 februari zijn we na uitleg waar er winkels zijn, op zoek gegaan. Tussen het appartementengebouw waar we zitten en de winkels loopt een brede weg met aan beide zijden drie rijstroken. Veel verkeer en niet zo maar over te steken. Hoe dan wel? Tja een mevrouw met kinderwagen moest ook naar de overzijde. Wat blijkt 100 meter verderop is er een zebra met voetgangers lichten. Oké opgelost, maar dan liggen er aan de overzijde weer hoge appartementen. Waar moeten we er doorheen of langs? Weer 100 meter verder is er een kleine doorgang. Even kijken en jawel hoor dan komen we in een groene zone met wandelpaden. Boven ons hoofd rijdt de monorail. Er lopen hier of hoog zwangere vrouwen, moeders met kleine kinderen of nanny’s met kinderen. En dan zien we de ingang van het winkelcentrum. Een lange gang met overal winkels, van Starbucks tot en met een luxe supermarkt met natuurproducten. We slaan onze slag maar duuuur. Minimaal twee keer de prijs van de supers bij ons. ‘s Middags naar het zwembad relaxen.

Op donderdag 7 februari heeft onze zoon een halve vrije dag genomen. ’s Morgens doen we bij de Carrefour de boodschappen. Rond een uur neemt hij ons mee in zijn bolide (zie foto) naar zijn kantoor. Hij zit midden in het centrum op de 26 ste verdieping in een verzamelgebouw. Hij werkt daar alleen. Het grotere team zit in Qatar waar hij twee jaar gewoond heeft. Zijn werk start met een Skype meeting met 4 personen, waarvan er twee in het buitenland zitten. Wij zitten erbij en zwijgen. Hij legt ons dan uit hoe we bij de Burj Kalifa (828 meter hoog) komen waar we elkaar later op de middag weer zullen treffen. Eerst een stukje met de metro en dan overdekt lopen ongeveer 1,5 km grotendeels op een loopband. Deze komt uit in de Dubai Mall. Een enorm winkelcentrum met allerlei attracties oa het Dubai Aquarium. Misschien nog een optie? De plek waar de Burj Kalifa staat en rond 18.00 uur de water/muziek fontein show begint, is bekend terrein. We waren er al in 2014, de eerste keer in Dubai op doorreis toen naar Nieuw Zeeland. We slenteren rond, drinken iets op de overvolle terrassen, hier geen alcohol. Rond 17.30 ontmoeten we onze zoon die een mooi plekje weet om te kijken. We hebben geen vest bij ons, dom, en krijgen het als de zon ondergaat heel koud. Toch is het niet onder 20 graden?? Dit schijnt met de luchtvochtigheid te maken te hebben. 20 graden in nl voelt warmer daardoor. Naast het mooie spektakel van de fonteinen op muziek is er nu ook de Burj Kalifa die op de tonen van de muziek dansend gekleurd wordt. Prachtig. Naar huis eten en later een drankje doen op een van de terrassen aan zee. Dit blijft wel een dure liefhebberij alhoewel het was Ladies night. Dus we kregen drie drankjes cadeau per dame. Nou toen werd het aanpoten met drinken!! En dizzy rolden we dus het bed in.

Vrijdag 8 februari Voor de islamieten 1e dag van het weekend. Zonnen en zwemmen een uurtje. Toen op naar de Dragon market. Wat is dat? Dat is een soort Beverwijkse markt. Net buiten Dubai in een enorm gebouw allemaal kleine winkels zijn en natuurlijk eettentjes. Hele straten bv met gordijnstoffen.De reden van het gaan daarnaar toe is ons verhaal over de kosten van gordijnen in ons nieuwe appartement. Hier volgens hen een zesde van de kosten in nl. We zijn benieuwd. Ze hebben gelijk de effen gordijnen met allerlei reliëf en kleuren kosten 15-20 % van de prijs in nl. We hebben foto’s gemaakt, nummers genoteerd van de stof en het nummer van de winkel. Want dat is ook een doolhof daar. We hebben nog veel tijd dus …….Daarna de boodschappen voor de week. En vis eten bij de buren. Allerlei Libanese voorgerechten en hebben als hoofd gerecht een mooie roodbaars uitgezocht, die deels gefileerd op een grote schaal werd aangeleverd heerlijk. Thuis om 19.30 en toen hadden we nog een date met de familie van onze schoondochter, twee zussen met mannen die in Dubai wonen, o.a om de fotoboekjes die ik van de bruiloft gemaakt hebt, te overhandigen. Afgesproken in een soort ‘biergarten’. Een enorme tent. Een deel is een soort al you can eat, inclusief drank en in een ander deel van de tuin wordt er alleen gedronken, vooral soorten bier. En de beide zussen roken de Shisa pijp tussendoor. De obers vullen de rode brandende kooltjes steeds bij. Een avond zo roken kost 15 euro. Er worden verhalen over de mooie bruiloft in Mauritius uitgewisseld. En om 23.30 weer in bed want de volgende ochtend vroeg op.

Zaterdag 9 februari bezoek Abu Dhabi: Sjeik Zayed-moskee en Louvre We moeten vroeg bij de moskee zijn want in de loop van de dag worden de rijen voor de toegang langer en wordt men per groep doorgelaten. We komen aan rond 9.30. Bij de ingang hangt een bord met kledingvoorschriften voor mannen en vrouwen. Wij moeten als vrouwen zo’n lange jurk aan met muts/hoofddoek. De voorschriften voor mannen zijn duidelijk soepeler. Het is geen gezicht!

Informatie over de moskee uit Wikipedia: ‘De Sjeik Zayed-moskee in Abu Dhabi is de grootste moskee in de Verenigde Arabische Emiraten en de op zeven na grootste moskee ter wereld. De moskee is vernoemd naar sjeik Zayid bin Sultan al Nuhayyan, de grondlegger en eerste president van de Verenigde Arabische Emiraten, die er ook begraven ligt. De moskee werd officieel geopend tijdens de maand ramadan in 2007. De moskee is groot genoeg om plaats te bieden aan 40.000 moskeegangers. De grootste gebedsruimte biedt plaats voor 9000 personen. Twee ruimtes hiernaast, met een capaciteit van elk 1500 personen, zijn exclusief bedoeld voor vrouwen. Er zijn vier minaretten van 107 meter hoog op elke hoek van de moskee. Er zijn 82 koepels die zowel de buitentuin als het hoofdgebouw bedekken. De koepels zijn verfraaid met wit marmer en ook een groot deel van het interieur is bekleed met marmer. De binnenplaats is geplaveid met bloemmotieven. De moskee behaalde wereldrecords. Zij herbergt het grootste tapijt ter wereld, gemaakt door een Iraanse tapijtenfabriek en ontworpen door de Iraanse ontwerper Ali Khaliqi Dit tapijt heeft een oppervlakte van 5627 m² en is gemaakt door 1200 wevers, 20 technici en 30 andere medewerkers. Het gewicht van het tapijt bedraagt 47 ton, waarvan 35 ton wol en 12 ton katoen. Er zitten circa 2.268.000.000 knopen in het tapijt. De moskee herbergt de grootste kroonluchter. Er zijn zeven kroonluchters geïmporteerd uit Duitsland, gemaakt van koper en goud. De grootste kroonluchter heeft een diameter van 10 meter en een hoogte van 15 meter.’ (Zie de foto’s en Google vooral)

Nu weer terug naar ons bezoek. Ook hier weer meters loopband voordat we bij de entree zijn. Eerst de jurken aan en dan alles door de scanner en detectiepoortjes. En dan de indrukwekkende omvang van deze moskee maar ook prachtige versieringen. Alle steunpilaren zijn beschilderd met bloemen eindigend boven in grote gouden kragen. De gebedsruimte is enorm met veel pilaren. Ik vraag me of of er ooit veel gebruik van gemaakt wordt want de moskee is open voor toeristen van 9.00 uur tot 22.00 uur.

In de auto, enkele kilometers verderop is het nieuwe Louvre. Net open sinds het najaar van 2017.Ontworpen door Jean Nouvel. Wikipedia: ‘Een grote koepel geeft de indruk te zweven boven een aantal bouwwerken waarin de expositiezalen zijn ingericht. In de koepel bevinden zich kleine openingen, mashrabiya, die het zonlicht sterk gefilterd doorlaten. De ingenieurstechnieken werden geleverd door Buro Happold, hoofdaannemer is de Duitse Bauer Group. Het bouwwerk heeft een kostprijs tussen 83 en 108 miljoen euro. Verder werd US$ 525 miljoen werd betaald voor het gebruik van de naam van het Louvre en US$ 747 miljoen in de toekomst voor kunstleningen, speciale tentoonstellingen en beheersadvies.

Het is een indrukwekkend gebouw ook qua grootte maar zo anders dan de moskee. Hier is alles strak en liggen de blokkendoos achtingen ruimtes onder de enorme koepel. In die ruimtes zijn de exposities. De koepel beschermt de kostbare kunstschatten tegen het zand en de hitte. Aan de zijkanten is de koepel open en waait de zeewind binnen. Het museum ligt aan/in de zee en in de verte liggen de cruiseschepen aangemeerd. We lunchen in het restaurant, luxe en kunst mooie combinatie. Er zijn verschillende exposities, een oa met schilderijen uit het Louvre. Prachtig.Het was een bijzondere dag op ruim een uur rijden van Dubai. Dus vooral doen als je in Dubai komt.

Lia Leewes

Mooi verhaal. De bouw van het nieuwe Louvre was nog niet zo lang geleden op tv. Heel indrukwekkend hoe er gedacht werd over zee, zand en zonlicht.

ANNEKE

PRACHTIG VERHAAL.

Lidy

Mooie beschrijving! Krijg nu al zin om er naar toe te gaan.

Jopie en Krijn

Wat een futuristische wereld, vergeleken met de Kop v/h Land/Eiland van Dordt ! Geweldig ook zoals jullie zoon daar is ingegroeid. Lijkt ons echt een "nieuwe wereld", waarin hij zich kennelijk thuis voelt als een vis in het water. Zielig te lezen hoe het jullie daar vergaat: zonnen, zwemmen, eten, drinken,winkelen etc. Lukt het een beetje? Het geld klotst daar blijkbaar tegen "bepaalde" muren, waarachter achterhaalde/ achterlijke ideeën nog usance zijn, en dat wringt toch weer een beetje. Of zou het jaloezie zijn ?
Hoe dan ook, geniet maar lekker verder !

Jopie en Krijn

Ben vergeten complimenten te maken voor de prachtige foto's, die het leuke verhaal zo mooi omlijsten.
En die auto..... een plaatje!

Hanneke

Leuk om weer mee te kunnen reizen!