mariannemulders.reismee.nl

Kunst in Bilbao en Parijs

Gaudí, Gehry, koons, Klimt, Hundertwasser, Schiele. Kortom cultuur en kunst

26-30 mei

Zittend in Cadzand in de regen heb ik weer tijd om te schrijven.
De laatste dagen in het buitenland waren voornamelijk gevuld met kunst.
Eerst waren we in Comillas aan de Noordkust van Spanje.
Daar staat een huis ontworpen en gebouwd door Gaudí in de periode 1885.
Het is een huis met verschillende stijlen maar ook de grillige vormen kenmerkend voor Gaudí, tegels met zonnebloemen etc. Binnen veel hout en mooie strakke klassieke meubels volgens mij al de voorloper van de art deco. Veel toeristen opmerkelijk. Aan het strand in Comillas uitkijkend over zee is een bijzondere begraafplaats die gebouwd is op de ruïne van een oude kerk. Boven de begraafplaats uit staat een groot beeld van een engel van marmer. Een prachtig gezicht.
De regen heeft deze dag al ingezet en tot vandaag 1 juni is er elke dag regen geweest.
Even leek het erop dat het in Nederland beter zou zijn maar helaas.
Van Comillas rijden we naar Bilbao. Daar is een parkeerplaats voor campers hoog boven de stad. Je kijkt uit op de rivier die in een bocht door de stad loopt en op het stadion van athletico Bilbao zoals Tim ons snel vertelde bij het zien van een foto. Een bijzondere plek. Je betaalt 15 euro. Er zijn alleen toiletten en in de buurt is een restaurant. Voor de deur stopt de bus die je elke half uur naar het centrum brengt.
We hadden inmiddels al via internet kaartjes gekocht voor het Guggenheim museum. Mochten er om 12.00 in. Maar aan de buitenkant was er ook een heleboel te zien. Op zich is het gebouw van architect Frank Gehry heel bijzonder. Vanuit elke hoek anders. Rondom zijn er acts. Om de “klepperaars” heb ik echt moeten lachen en kon er naar blijven kijken. 4 zakken waar mensen in zitten en boven aan bij de sluiting van de zak zit een hoofd met vooral een mond die open en dicht gaat en die kleppert. Voor kinderen zijn ze intrigerend want ze reageren op hun spontaniteit, terughoudendheid etc. Prachtig concept.
Rond 11.00 komt vanuit het water rondom het museum een enorme ‘mist’ opzetten. Prachtig daardoor komt de bovenkant van het gebouw nog beter tot zijn recht. Alle toeristen, alle hekjes, bankjes etc zijn verdwenen. Het duurde ongeveer 5 minuten.
Aan de voorkant van het museum staat de hond van Jeff Koons. 12 meter hoog en bezet met 70.000 bloemen. Prachtig. Van de foto’s die ik op internet ben gaan bekijken zie ik dat er elk jaar een ander patroon is. Kunstig gemaakt en verzonnen.
Nu naar binnen. Eerst kijk ik omhoog, ook van binnen is het gebouw heel bijzonder.
Er is op de begane grond een expositie van de enorme werken van Richard Serra. Enorme metalen constructies. Een had ik er al gezien bij Museum Voorlinden in Wassenaar maar hier stonden er wel 4 in een gigantische ruimte. Veel mooi grote schilderijen abstracte moderne kunst.
En de tijdelijk tentoonstelling was van een kunstenaarscollectief uit Beijing.
Er was van alles te zien. Video’s, fotografie, schilderijen etc. Naar ik begreep is dit een groep van 60 kunstenaars die de ontwikkeling van China laten zien van na 1989. Vooral als je zoals wij er geweest zijn, is er veel herkenbaar. Interessante expositie.
Aansluitend gezellig gegeten in een van de vele eettentjes in het centrum van Bilbao.

Gezien het slechte weer hebben we overwogen wat te doen. In de regio te blijven of tijdens de regendagen maar richting noorden te reizen. Tja en omdat we langs Parijs komen besloten het Ateliers des Lumières te bezoeken.
Dus een nachtje op een camping aan de rand van Parijs oost en bleek dat we om 12 km naar het centrum te komen drie maal van vervoermiddel moesten veranderen. Eerst de bus, toen de trein en uiteindelijk de metro en dan nog 10 minuten lopen. Maar het reizen in een grote stad met ov hebben we nog niet verleerd alhoewel we wel soms vragen over de ‘direction’ welk perron moesten stellen Ook nu hadden we kaartjes via internet gekocht met een tijdslot 10.30.
“Het atelier des Lumières is een oude ijzergieterij. Pilaren, verborgen hoeken, een droogtoren en watertank, immense ruimtes en een metalen structuur... De oude ijzergieterij Pichon uit de 19e eeuw in het oosten van Parijs is volledig heringericht voor het Atelier des Lumières, maar heeft zijn industriële karakter volledig behouden. Het Atelier des Lumières, dat is een geanimeerde ruimte vol verrassingen en interactie met het publiek, en een monumentale architectuur die niemand onberoerd laat. “
En dat is het ook, projecties muziek alles beweegt, zowel op de wanden, plafond als vloer. Overvloeiers van schilderij naar schilderij. Nu als thema Klimt, Schiele en Hundertwasser en volgend jaar begrijp ik Chagall. Weer eens een heel andere manier van kunstbeleving. Een mooie afsluiting van de reis door de kunst. Kijk vooral op YouTube naar filmpjes.
En daarna in de gezellige Franse wijk koffie met echte Parijse taartjes. Mooie winkeltjes met kaasjes, wijn etc. Kortom zou nog wel weer eens een weekend naar Parijs willen.
Maar betaalden we in Spanje voor koffie met gebak 8-10 euro. Hier het dubbele en meer 22 euro.
Op naar Nederland, een weekje Cadzand aan het Zwin in de hoop op mooi weer………

Helen

Van de regen in de drup? Maar toch veel moois onderweg zo te lezen en zien.

Jetty Mulders

Wat een leuk stuk was dat om te lezen! Interessant! Deze reis wordt vast een
dik fotoalbum hihi!
Tot gauw en nog fijne dagen! ?

Lia Leewes

Jullie hebben weer veel moois gezien.