mariannemulders.reismee.nl

Valencia

Valencia

3 nachten, 2 dagen
Eerst moet me van het hart dat mijn partner 3 dagen lang meerdere malen per dag het lied Valencia aanhief. Ik kan het begrijpen maar niet verdragen. Tja Valencia waar de sinaasappels bloeien en groeien en dat is waar! Tja maar wat een mooie stad. Je snapt dat die bezongen is.
Modern en oud, terrassen en goed weer. Iberico ham en overal en lekkere ijsjes.
Nu even terug serieus. Op de eerste dagen zijn we met familie die in de buurt een 2e huis hebben uit gaan eten. Gezellig.
We zitten buiten Valencia op het Valencia camper park. Op 300 meter de Metro en de camping basin verkoopt de metrokaartjes, handig.
Kleine plaatsen maar netjes, goede douches en een klein restaurantje waar we twee sangria’s als welkomstdrankje dronken.

En dan onze eerste dag, op naar het moderne gedeelte, vanaf de metro loop je door de droge rivierbedding de Jardin del Turia. Deze rivierbedding is drooggelegd en omgelegd omdat in 1957 er een grote overstroming is geweest met veel schade aan de stad. Deze drooggelegde bedding is 9 km lang. Aan het einde van deze bedding zijn er diverse moderne gebouwen verrezen. Voornamelijk door de Spaanse architect Calatrava. Gebouw van de kunsten, muziek en het museum van de wetenschap, rondom water. We hadden een prachtig dag alles blauw, helblauw en reflecterend. Ik moest een zonnebril dragen voor de enorme reflectie. Ik waande me in een futuristisch landschap.
In het water was er een bijzondere activiteit, er werden ballen opgeblazen waar vooral kinderen in rondtolden. ( zie morgen de foto’s ) . Nu vrij kamperen, geen elektriciteit dus zuinig met alles.
Bij de lunch heerlijk gezeten met een glaasje en weggedroomd in dit landschap. Genieten.

De dag erna. Het oude gedeeld vooral veel kerken van binnen gezien. Naar het keramiekmuseum en heeeel veel geslenterd over pleintjes, met de vele terrasjes en plekjes al of niet onder bloeiende bomen. Omhoog gekeken, onderkanten van balkons zijn mooi betegeld en versierd. Opvallend is dat deze stad bijna in zijn geheel opgeknapt en gerenoveerd is. Dat kom je zelden tegen. Straten belegd met marmer. Hier en daar wel stukken uit. Maar de stad maakt een gave indruk. Veel toeristen? Nou het viel ook nog wel mee.

Het laatste kopje koffie op een pleintje. Een tafeltje verder zit een jonge vrouw. Laptop op tafel en naast haar aan de volgende tafel een jonge man, schatting rond de 30. Ze drinken koffie maar wat trekt de aandacht haar honden en de zijne. Hoeveel zijn dat er? Eerst denk ik 3 dan… beweging nog twee en uiteindelijk zijn het er zeven. In nederland zijn er veel mensen die honden en katten uit Spanje laten komen, zwervers die men een thuis biedt. Maar deze jonge mensen? Wonend in Valencia, zijn zij nou diegene die teveel dieren nemen en ze dan verwaarlozen of hebben zij ze ook uit de opvang? Het blijft een vraag.

Morgen gaan we bezoeken afleggen aan buren en familie die in Spanje zijn gaan wonen dan wel hun 2e huis hebben en op de 29ste zondag trekken we het binnenland in.
Daarover dan meer

Reacties

Reacties

Trudi

Wàt een fijne en afwissende gebied voor een vacantie. En nu zijn jullie alweer in't binnenland. Veel plezier verder!

Trees

Valencia staat nog op mijn verlanglijstje en terecht begrijp ik over wat je svhrijft

Joyce Meeng

Heb weer genoten van jullie verhalen!

Lia Leewes

Je kan beeldens schrijven. Ik zie de plaatjes zo voor me. Top.

Ernst

Klinkt weer jaloersmakend hoor!

Hilda (&JW)

In 95, 96? waren wij in Valencia, waar Arnoud toen een half jaar gestudeerd had, tijdens de carnavals periode, de z.g. "Fallas". Met vooral elke dag heel veel vuurwerk(geluid) en processieoptochten. In die droge rivierbedding keken we de laatste avond naar een heel spectaculair (echt) vuurwerk, maar al die futuristische gebouwen, die ik op de foto zag, waren er toen nog niet.
We hebben wel heel goede herineringen aan de stad, ondanks de drukte toen (i.v.m. die Fallas) en ik zou er best nog eens naar toe willen! En als ik Marianne zo in een bloesje zie zitten......
Geniet nog maar veel van alle "verrassingen"!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!