mariannemulders.reismee.nl

De eerste dagen in Qatar o

Woensdag 22 november vertrek

Nou nadat er op dinsdag jl. gedoe was op Schiphol met veel vertragingen was er op woensdag niets aan de hand.

We werden door onze buurman vroeg 06.00 naar het station gereden en kregen na een uurtje met de spits en de drukte in de treinen te maken. Op Schiphol konden we al inchecken. Het was heel rustig. Opmerkelijk geen enkele rij!? Vorig jaar waren we natuurlijk vlak voor de kerst. Dus hoogtij. Ontbijt en koffie met Ernst op Schiphol die van Amsterdam naar Delft reist.

Nog een stunt op Schiphol. We staan voor de automatische paspoortcontroles en de mijne doet het niet en links naast me die van Ank ook niet. Hij zegt steeds: “Vraag hulp” of zoiets ????Dan blijkt dat ik niet goed opgelet heb en waren onze paspoorten verruild haha. Het systeem werkt dus goed! Het vliegtuig naar Londen was niet vol en later de vlucht van Londen jaar Qatar was ook maar ik denk voor 60% gevuld.

In Londen is er altijd de transfer met een bus Nb 15 minuten rijden naar het deel waar er naar Azië en Amerika gevlogen wordt. Dan lunchen daar Libanees heerlijk. En in de A380 . Er kunnen 853 passagiers in . Ik lees op internet dat de gemiddelde configuratie 555 passagiers betreft. We vliegen nu met Qatar Airways. In 2017 uitgeroepen tot de beste vliegmaatschappij van de wereld. Tim bevestigt dit later trots. Hij vliegt nagenoeg alle werkreizen ook met Qatar Airways. Grote tv schermen. 15 min of 10 MB gratis internet op 10.000 meter hoogte.Door de vele lege stoelen heb ik ongeveer 1,5 uur languit liggen slapen over 3 stoelen.

We vertrokken met ongeveer een half uur vertraging uit Londen. En omdat ik internet even had zag ik dat de heren gecorrespondeerd hadden over onze latere aankomst al in het vliegtuig. Gek hoor! De ontwikkelingen schrijden voort. In Doha duurt het altijd een eeuwigheid bij de paspoortcontroles. Overigens heeft het land i.v.m. de BAN het aanschaffen van het visum afgeschaft! Dit om de mensen ter wille te zijn. De BAN door een deel van de oliestaten duurt inmiddels al vanaf 5 juni jl inmiddels 6 maanden.Qatar Airways mag niet vliegen over de landen die de Ban hebben uitgesproken. Er is duidelijk in deze regio een machtsstrijd gaande. Qatar is klein maar welvarend en krijgt steeds meer positie.

Voor Tim is het heel vervelend want zijn verloofde woont in Dubai. Was een uurtje vliegen en nu met omvliegen via Oman doet hij of zij er 4 uur over en veel duurdere tickets. Even is er in het begin gehamsterd en waren er lege schappen maar nu is daar niets meer van te merken. Het vervelende is wel dat je met een auto het land niet meer uit kunt want Qatar is een schiereiland en de enige grens is met Saoedie Arabië en die is dicht!

En dan na ruim 3 maanden zie ik mijn kind weer. Fijn hoor! Niet steeds kort facetimen ver uit elkaar! Thuis om 02.00 en nog een glaasje gedronken op het balcon buiten en hij moest weer op om 07.00 uur werken.. Vrijdag en zaterdag is hier het weekend.

Donderdag 23 november

Wij sliepen uit. Nou ja hier 10.00 en in nl is het dam 08.00 dus bijtijds op. Op het gemak koffie en opruimen in huis (mannenhuishouden). S Middags kwam de hulp schoonmaken. En dat gebeurt dan grondig. Inclusief het balkon waar een flinke laag woestijnzand lag.

’s Avonds een hapje eten en een cocktail drinken op het dak van het Kempinsky hotel. Geeft gelijk een luxe vakantie gevoel. En er rijdt tegenwoordig een gratis Tuktuk in de wijk waar Tim woont.

Een jonge collega die de vestiging in Qatar bezoekt voor werk, voor 14 dagen, ging mee.

Vrijdag 24 november

Vooral een rustige dag. Met zwemmen, zonnen en boodschappen doen. Morgen gaan we naar de Aspire zone. De sportomgeving waar een van de nieuwe stadions al gebouwd is.

Zaterdag 25 november

‘s Ochtends een rondje gelopen langs de boulevard. Bijzonder is dat zowel de architectuur,, de bouw van de huizen, de restaurantjes, de mensen in lange witte jurken Djalaba’s. Je voelt je in een andere wereld. En natuurlijk niet te vergeten de zon en de temperatuur.

Tegen de middag naar d Aspire Zone. Het sport gedeelte van Qatar met de Torch als belangrijkste kenmerk en nu ook het nieuwe voetbalstadion voor de WK van 2022. The Torch is 300m hoog en op de 47ste verdieping een restaurant dat 360 graden draait tijdens het eten. Een heerlijke lunch. Van boven af zie je wat er allemaal gebouwd is in de omgeving. En bijzonder alles is groen!! Dat kost heel wat water. Omdat de hoogste verdieping 49 was afgesloten mochten we op de 19e verdieping even naar buiten bij het zwembad. De toren heeft op een derde een uitstulping en daar zit het zwembad. Het is een hotel overnachting kosten tegen de 200 euro. Luxe, luxe maar in het restaurant waren we een van de weinigen.

Tim vertelt dat door de BAN veel rijke Saoudies niet meer naar Qatar komen en dat de bezettingvan de hotels schrikbarend gedaald is. Tim denkt dat ze het volhouden omdat ze vaak een onderdeel zijn van wereldwijde concerns.

Rondom is er een grote parkachtige omgeving met attracties voor kinderen. Je kunt er waterfietsen en een koffie tentje. Ik wilde pertinent de brug fotograferen waar waterstralen overheen worden gesproeid en mensen doorheen rennen. Leuk om te kijken en proberen een goed shot te maken. Dat zit overigens op mijn grote camera en niet op mijn IPhone dus bij dit blog zie je deze foto’s niet.

Dan naar de recent geopende moderne bibliotheek van Qatar. Nu niet in de sport area maar in de omgeving waar gebouwen van de universiteit, educatie, innovatie etc. liggen. En ik ging op internet naar de architect kijken en zowaar het is van Rem Koolhaas en zijn team. Die man heeft toch overal in de wereld zijn gebouwen staan en natuurlijk de Rotterdam in Rotjeknor.

Maar dit gebouw is indrukwekkend. Het deed mij binnen een moment aan beeld en geluid in Hilversum denken. Een deel van dit gebouw is ook onder de grond en daar kijk je op vanuit de enorme hal. Alles is open. De boeken staan in kasten op trappen die naar het plafond van het gebouw voeren.

Ik had de aankondiging al gezien op Instagram en was nieuwsgierig en Tim gelukkig ook want die rijdt ons rond. Op de terugweg is hij nog langs dat deel van de pearl gereden waar nog gebouwd wordt. En tussen de twee cirkels met gebouwen is er een winkelcentrum gewoon buiten en als je er bent lijkt het zuid-Europa, qua sfeer etc. Volgens Tim rijden hier ook de Qatari in hun dure auto’s rondjes. Het gaat dan om zien en gezien worden! Dure autobedrijven zitten dan ook in de toegangswegen. 0a masarati maar ook een rijtje van 6 nieuwe Porsches in de kleuren rood, geel, groen, turquoise en blauw.

En dan naar huis. Een dag vol impressies! Tim moest nog even aan het werk, want blijkbaar werken sommige mensen in deze regio 6 dagen in de week.

lia leewes

Heel beeldend geschreven hoor. Van Rem Koolhaas had ik inderdaad gelezen in de krant. Prachtig allemaal. Lekker genieten in een warm land en van jullie "kind".

Trudi

Mensen wat een belevenissen zo direct aan't begin al. M'n mond watert van alle leuke plekken, kunst, modernistiese dingen/gebouwen..... Gewèldig. Ik ben echt jaloers hoor!
Geniet!

Helen

Een leuk stukje weer Marianne. Grappig jullie identiteitscrisis bij Schiphol. Ik ben heel benieuwd naar je foto's van de bibliotheek.

Jetty

Wat fijn om jullie reis weer zo mee te beleven!
Heerlijk om bij je kind te zijn! Veel genieten en groetjes aan Tim! ???

Tjepke

We reizen weer mee hoor, heerlijk je verhalen te lezen!
Groetjes en geniet er van!