mariannemulders.reismee.nl

Laatste dagen en verlenging

De vrijdag, eigenlijk zaterdagnacht 7 januari kreeg nog een staartje. Om 00.30 ging opeens het brandalarm af. Iedere kamer in het appartement heeft zo’n alarm aan het plafond. Loei hard! vlug kleding aangetrokken en bij de voordeur hangt een scherm om mensen die beneden staan binnen te laten. Uit dat scherm klonk nu een blikken stem dat we naar buiten moesten gaan. Tim vertelde dat dit vaker gebeurd en dat er hoogstwaarschijnlijk niets aan de hand is. Ik had al direct zoiets oei wat neem ik mee, insuline, medicijnen en telefoon.

Maar als er echt brand is is de vraag of je die tijd hebt? Na enkele minuten stopte het alarm. Op de gang keken diverse mensen uit de deur maar niemand deed verder iets. Het liep dus met een sisser af. Toch een eng idee. Het duurde wel een half uur voor ik me aan de slaap kon overgeven. Tim woont op de 3e verdieping met 4 verdiepingen garage eronder . Dus feitelijk op 7. Liften doen het dan niet meer maar waar de trap is ...????

Tim moest op zaterdag onverwacht voor zijn werk naar Dubai en zou zondag middag weer thuis zijn. We hebben gelezen, rond gehangen, koffie gedronken op de boulevard. Zondagavond uit gegeten in een Palestijns restaurant, Tim kwam van de luchthaven. Als afsluiting van deze bijzondere 3 weken. Althans dat dachten we toen nog. Bijzonder sfeer in het restaurant, heerlijk eten. Inmiddels hebben we op ons lijstje taxichauffeurs iemand uit Nepal en uit de Filippijnen erbij.

Maandag 9 januari de laatste dag,

Schoonmaken, bedden verschonen, inpakken en begonnen met een wandeling in het quartier Canac. Bijzondere bouwstijl, suggereert Venetië. Italië de brug uit Florence soort van pontje Vecchio hier ook met winkeltjes. Kosten appartementen rond de 4.000 euro per maand. Ongelooflijk. Staat ook nog heel veel leeg. Maar op sommige plekken gezellige restaurants en koffietentjes. En tussen de huizen het azuurblauwe water. Aan de rand van de bebouwing kom je uit bij het strand en de zee. Strand?, ja zand maar opgespoten zoals deze hele buurt opgespoten is.

In deze buurt zijn er overal openbare toiletten, restaurants hebben zelf geen toilet. Men verwijst je naar de openbare. Maar er wordt hier continu schoon gemaakt. Heel netjes allemaal. En overal wordt gesprayd met luchtjes en wordt er met doekjes gewreven. Tafels, de vloeren gemopd, het zand met een soort swiffer van de randen gehaald. Kortom een heel proper land.

Tegen 17.00 uur terwijl we wachten op Tim die ons weg gaat brengen naar de luchthaven gaat mijn telefoon, anoniem staat op mijn scherm. Wat blijkt het is de KLM: “ mevrouw ik bel u want u gaat vanavond niet mee met de vlucht. De vlucht is overboekt.” Ik: “ hu hoe kan dat nou. Heb al in juli geboekt en ben al bijtijds ingecheckt? Zij: wij hebben een alternatief voor u. Vannacht om 04.00 uur vertrekken en dan een overstap in Istanboel. U vliegt dan met Pegasus. En ter compensatie krijgt u per persoon 150 euro in vouchers.”Ik: de hele nacht opblijven overstappen. Ik boek niet voor niets veel duurder bij KLM een rechtstreekse vlucht!” Waarom wij? Zij: “ mevrouw bij overboeking worden er ad random mensen uitgehaald!” Ik: “ ik laat mijn zoon wel bellen schandalig! Ik ben het er niet mee eens”. Tim kreeg uiteindelijk 2 alternatieven: 2 dagen later dezelfde vlucht of dinsdagmiddag met overstap ook in Istanboel. Bij Tim op kantoor was iemand uit Nederland op bezoek en die zei onmiddellijk dat ze je proberen af te schepen en dat het Nederlandse recht van toepassing is. En dat zegt 600 euro schadevergoeding per persoon indien je meer dan 5 uur later weg gaat en als de afstand meer dan 3500 km is.

Uiteindelijk heeft Ernst vanuit Nederland gebeld met de klantenservice, nadat hij uitgezocht heeft of dit klopt en een klacht ingediend. 150 euro pp vouchers is afschepen volgens de heren. Nou we zijn benieuwd. Tim had nog de tegenwoordigheid van geest om mij te vragen voor we ja zeiden tegen, over 2 dagen vertrekken of ik voldoende medicijnen en insuline bij me had. Ja gelukkig wel. Uiteindelijk vertrekken we nu van woensdag op donderdag nacht en komen dan aan de 12e.

Maar we moesten toch weer even omschakelen. Bed weer opmaken, koffer weer open. Toilettas eruit etc. Maar Tim heeft deze dagen ’s avonds zijn eigen programma dus ik denk dat we met de taxi naar het vliegveld gaan!?

Dinsdag 10 januari.

Toch weer de zon! En we krijgen via de app een bericht uit het AD dat in Istanboel iedereen al 3 dagen vastzit vanwege de sneeuw. Oei zijn wij blij dat we niet akkoord zijn gegaan met tussenstop in Istanboel. Dan vandaag nou maar eens voor het eerst helemaal niets doen. Gezwommen in het zwembad waar niemand was en ons nog een keer laten opwarmen. Hierbij sluit ik dan ook maar het blog af. Weet deze keer ook niet of er een fotoboek inzit.

Iedereen bedankt voor het lezen, reageren en tot de volgende keer.

Reacties

Reacties

Trudi

Oei!! Een gelukkig draai dat jullie NIET via Istanbul vertrokken zijn. Ik duim voor de voorspoedige terug vlucht. Gelukkig was de verlenging heerlijk in de mooie zwembad/ whirlpool etc. etc.!
Veilige reis!

Trees

Gelukkig geen baas die op jullie wacht.
Istanboel zou ik ook niet gedaan hebben met alle onrust in dat land maar nu dus een goede keus gemaakt en ja de 600 regeling ken ik ook
Voor morgen goede reisgroetjes aan Tim

Lucia

Geniet nog maar lekker die extra dagen in lekker weer. Het kan een stuk slechter. Goeie reis terug. Het weekend wordt hier weer sneeuw verwacht. Kunnen jullie nog net even acclimatiseren.

Jetty

Ieder nadeel heeft z'n voordeel, aldus een bekende "filosoof"! Begrijp dat het vervelend was, maar je hebt toch mooi die extra vitamine D meegepikt! Hier is het nat en herfstachtig weer!
Goede terugreis!

Lidy

Geniet daar nog maar even, het wordt begin volgende week erg koud, in het oosten blijft het ws overdag vriezen! Bovendien heb je alweer twee tickets naar een leuke bestemming, je komt een heel eind voor 600 euro!

Hilda

Nou meiden, nog even een paar dagen extra vakantie! Niet gek gedaan toch!? Nee , reuze vervelend natuurlijk, je stelt je er op in en Tim ook en dan moet je weer helemaal omschakelen.... Inmiddels zijn jullie wel thuis, neem ik aan en is het normale leven weer begonnen!
Sterkte en tot snel,
liefs Hilda

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!