mariannemulders.reismee.nl

Oud en nieuw 2017

28, 29 december en 30 dec

Nou na de woestijn trip verdient de auto een wasbeurt. En dat is hier ook weer anders. Geen klassieke wasstraat maar de auto gaat op de brug en dan wordt alles schoongespoten handmatig. Dan naar beneden, in de zeepsop en dan komen er de mannen aan te pas die alles van binnen doen. 4 man sterk! Dit alles kost 12,50 euro. En dan zijn ze er een uur mee bezig. Wij in de tussentijd koffie gedronken.

Ernst en Simone hebben s middags het museum of modern art bezocht. Gaan wij ook nog doen. Tim naar de kapper! Nou tegen zessen naar de Souq. Altijd leuk om te snuffelen en dingen te kopen. En dan gezellig samen buiten eten. Zo’n zwoele zomeravond die wij kennen van zuid-Frankrijk. Bij thuiskomst aan de waterpijp. Iedereen doet mee behalve ik. Slurpen en blazen! Ik houd het maar bij mijn witte wijn.

Maar dit brengt me er toe om jullie het verhaal te vertellen over alcohol en varkensvlees in dit land. Nergens wordt alcohol verkocht behalve bij westerse hotels. Maar omdat er zoveel niet moslims in dit land wonen is er iets verzonnen. In heel Qatar is er een winkel waar je alcohol en varkensvlees kunt kopen,je hebt een pasje nodig anders kom je er niet in en de prijzen zijn pittig!! Krat bier tegen de 40 euro, fles witte wijn niet onder de 12.00 euro. Tim koopt er ook rauwe ham en harde worst. Maar ik en niemand mag mee naar binnen zomaar! Hij moet er 20 min voor rijden.

Dan is het alweer de 29 ste donderdag. As nacht vertrekken Ernst en Simone al weer naar huis. Wat gaan we die dag nog doen? Google geeft aan dat er in Qatar grotten zijn en dat is ongeveer 60 min rijden. Oke navigatie aan maar aan het einde weet Google maps het niet te vinden. We belanden bij een vuilstortplaats met duizenden autobanden. Van afstand dachten we dat er heuvels waren. Na twee keer verkeerd rijden vroegen we aan een Qatari waar we moesten zijn. Nou en die dacht even en zei toen: rijd maar achter me aan. En van het asfalt gingen we over naar een onverharde weg. Je zag dat er ooit asfalt was geweest en het bleek zo vertelde hij ooit een doorgaande route te zijn.. Aangekomen bij de grot vertelde hij kort iets over de grot. Hij keek rond en zag vuil liggen en gaf aan dat hij ging bellen dat ze het vuil moesten komen ophalen en dan in the middle of nowhere stond binnen 5 minuten een auto met 2 mannen die de troep weghaalden. Nou dat is in Nederland wel anders.

En dan de grot. In de grond is er een groot gat schatting 10 bij 8 meter (???) en dat gat gaat diep naar beneden. De jongelui zijn zo ver als ze konden het gat ingegaan. Griezelig. Maar als grot stelde het niet veel voor. Op zich bijzonder in zo’n vlak landschap dat wel. Op voor de lunch naar Katara. Een cultureel centrum in Doha waar authentieke gebouwen opnieuw zijn opgebouwd. Een groot amfitheater, kunstwerken , restaurants etc.

Op de site wordt aangeven dat het voor kinderen ook een educatief karakter heeft, voorstellingen etc. We lunchen in een groot visrestaurant prachtig ingericht met blauwe tegels en heerlijke vis in allerlei variaties. Rond 19.00 nemen we afscheid van Ernst en Simone. Zij gaan nog samen met Tim en zijn vriendin uit eten. De eerste kennismaking. Een double date zoals Tim het noemt. Wij rustig thuis. Heerlijk even niets.

Op vrijdag maken ook wij kennis met Tims vriendin. We beginnen samen met elkaar aan de voorbereidingen voor the new years eve party in de stijl van de twintiger jaren.

31 december het feestje

Gezien de hoge kosten van drank is het hier gebruikelijk dat men zijn eigen drank meebrengt en ook iets te eten. De mannen op sjiek in pak met kikker en de dames in de glitters. Leuk zo feestelijk. Was voor ons lang geleden. En grappig om te zien dat Tim een echte gastheer is zoals mijn vader dat ook deed. En die hield ook van dit soort feestjes. Kleding volgens voorschriften etc. Voor ons was het ook wennen om ondanks bijna allemaal Nederlanders toch voortdurend in het Engels te communiceren. Ontmoette een jonge vrouw fotografe in Qatar. Fotografeert voor haar werk voornamelijk bruiloften van Qatari. Maar ze doet veel editing foto’s combineren. Dan was er een Braziliaanse, net getrouwd met een Nederlander.

De gesprekken over cultuur en hoe je je gedraagt in zo’n land als Qatar. Interessant ik snap dat Tim past in zo’n omgeving. En zij vertelde ook even fijntjes hoe moeilijk het is voor haar getrouwd met een Nederlander om nederland binnen te komen definitief. Dat schijnt in andere Europese landen veel eenvoudiger te zijn!??

Nieuw jaar 1 januari 2017Een nieuwjaarsduik met erwtensoep en Unox rookworst! Jawel hoor. Maar met een klein gezelschap en natuurlijk lekker water!!! Alhoewel de locals het nu fris vinden!! De zooi opruimen natuurlijk en restanten opeten, bellen via whatsap met Nederland. Kortom nu gaat komende 10 dagen hier het gewone leven weer van start. Tim moet werken en wij gaan ons eigen programma verzorgen.

Maandag 2 januari De Pearl waar Tim woont heeft verschillende delen. Hij woont in the port of Arabia. Vandaag kozen we ervoor om de hele ring te lopen en weer terug, allemaal voetgangerszone en volgens de berichten hier totaal 6 km maar volgens mijn stappenteller wel bijna 8 en dan 25 graden en mind you allemaal steen veelal marmer etc. Dus er komt vanaf de grond ook nog veel warmte! Het was dus zwaar vooral na al dat eten en drinken in de afgelopen dagen Ha Ha! ‘s Middags heerlijk liggen soezen bij het zwembad. Deze dag was zo’n senioren overwinterings dag. Zo heb ik me dat altijd voorgesteld. Een paar dagen is heerlijk maar dan houd het ook op. Morgen gaan we het Museum of modern art bezoeken.

Iedereen alle goeds en veel gezondheid voor 2017

Lucia

Mooie verhalen weer. Jullie ook nogmaals de allerbeste wensen en nog leuke dagen in Qatar.

Bert de Vaal

Wat een leuke verhalen, jullie zien zo nog eens wat
Ook namens Ria, jullie een heel gelukkig 2017 toegewenst.

Jetty

Dag vakantiegangers!
Wat leuk om jullie avonturen te lezen!
Zo'n oudejaarsavond lijkt me heel bijzonder! Wij maken er niet zo'n bijzondere avond van! Gewone kleding in ieder geval!
Veel plezier nog! ????????????

Helen

Weer leuk om te lezen zo'n verhaal. Ik kijk uit naar jullie verdere belevenissen volgens " eigen programma" en natuurlijk de beste wensen van ons voor een avontuurlijk nieuw jaar, want zoals je zegt even een dagje soezen bij een zwembad is leuk maar daarna is het weer op zoek naar avontuur.

Trees

Was het een mooi museum?
Apart om de feestdagen in zo'n heel andere omgeving mee te maken.
Voor jullie allen een goed en gezond 2017
Komen auto ' s daar wel vast te zitten door het zand en dan bedoel ik niet dat je de wielen vast laat lopen in het zand maar daar hebben we het wel over als jullie terug zijn .nog een volle week om te genieten.
Liefs

Addy

Wat een mooie verhalen en foto,s en alle goeds in 2017.

Lidy

Ziet er allemaal erg chique uit en gezellig, iedereen heeft vel plezier zo te zien! Hier heel simpel , maar ook gezellig met Clint en Marloes :)