mariannemulders.reismee.nl

Kerst in Doha

Qatar Doha Kerstavond 24 en 1e kerstdag 25 december

Waar zal ik beginnen? Op 21 december vertrokken van Schiphol met de KLM een rechtstreekse vlucht van ruim 6 uur. Alles verliep voorspoedig. En Tim stond ons aan de luchthaven met zijn auto op te wachten. Bijzonder om na 3 maanden hem weer fysiek te zien en te knuffelen. En hem de oren van het hoofd te vragen over het expat leven! Want skypen is fijn, maar toch anders.

Op de 22 ste moest hij nog werken en hebben wij na het late ontbijt de omgeving verkend. S middags moesten we thuis zijn on de schoonmaakster op te vangen, die je overigens ’s ochtends nog kunt bestellen. Ze blijft 4 uur en strijkt aan het einde nog even zijn hemden. Wat een luxe allemaal. In een jaar van een arme student die het niet breed had naar dit leven.

Hij woont in the Pearl. (Voordat de Cathari in de olie zaten, zaten ze in de handel van parels. Een gebied dat opgespoten is en in een ring verrijzen 30 woontorens waarvan er al veel klaar zijn. In het midden een jachthaven met veel luxe boten en tussen de torens en de haven een ruimte waar geen auto’s, fietsers etc. mogen komen. Een wandelpromenade. Het appartement is groot!! Alleen al het overdekte balkon is 8 bij 4m met uitzicht over de lage bebouwing richting de skyline van Doha. Ieder appartementen gebouw heeft een zwembad en jacuzzi en fitness ruimtes. Apart voor vrouwen en apart voor mannen.

En natuurlijk overal rondom het helder groen blauwe water. Wel veel herrie van grote auto’s die met veel power heen en weer rijden. (Benzine prijs is hier 25 cent) Vliegtuigen vooral in de nachtelijke uren. En veel herrie van machines die de bouw van het aanpalende gebouw aan het afronden zijn.

Bijzonder is dat al deze 30 appartementen gebouwen even hoog zijn en per appartement een vierkant blok vormen. Maar alle details zijn anders. Ieder blok is net anders opgebouwd Na de begane grond, vier garage verdiepingen en dan begint de teller op 1. Tim woont op de 3e verdieping eigenlijk dus op 8 hoog. Zijn huisnummer is 311 en hij is jarig op 11 maart. Wat een toeval? Er zijn 20 verdiepingen. Op de begane grond zijn er veelal winkels, cafés restaurants, een binnenpromenade voor als het heel heet is. In de zomermaanden gaat het hier richting de 50 graden, wel voornamelijk droge lucht, dus lage luchtvochtigheid. De levensstandaard is hier 20% hoger dan in Nederland. Dus huren, eten etc allemaal prijzig.

In Qatar wonen 3 miljoen mensen, het land isongeveer even groot als Nederland en van die 3 miljoen mensen zijn er maar 400.000 origineel Qatari. De rest is allemaal import, veel mensen uit India en Nepal.Dit land heeft geen probleem met al die allochtonen. Als je werk hebt mag je erin. Maar je kunt geen Qatari worden. Je kunt dus geen procedure in werking stellen om te naturaliseren, maar je kunt er lang blijven wonen. Maar het bedrijf waar je werkt moet een Qatari als sponsor hebben of te wel een stille vennoot.

Als Tim thuis komt gaan we uit eten, happy hour lekkere cocktail op het dakterras van een hotel buiten maar wel met de Heather aan. Alcohol is overal verboden maar niet in de westerse hotels. Je moet je met paspoort legitimeren. Soms gaat ook je tas door de scanner.

Dag 2 De 23 ste december

Na het ontbijt zwemmen en zonnen op het terras, want bij het zwembad is er ‘ s ochtends geen zon gezien de hoogte van de gebouwen de de stand van de zon in de winter. Dan op naar Ikea voor nog wat inrichtings spullen kopen, 4 mensen gedurende een week te logeren. Lunchen daar en daarna de kerstboodschappen doen. Eerste kerstdag eten we thuis, 2e kerstdag uit. De supermarkt in een mall is van Franse origine: Carrefour. Enorm groot alles is er te koop. Altijd leuk om al die exotische groenten en fruit te bekijken en te kopen! En dan wordt er voor ons ingepakt. Alles gaat in plastic tasjes! Hier is het niet gebruiken van zoveel plastic nog niet doorgedrongen en ik merk hoe het bij ons/mij al gewoonte is om niets in een plastic tasje mee te nemen.

Op de 24 bezoeken we de mall of Qatar net nieuw geopend. Buiten de stad midden in het zand uit de grond gestampt. Er om heen wordt de metrolijn aangelegd zoals op veel plaatsen in Doha. Natuurlijk alles boven de grond. De grond is hard. Maar de Pearl is wel onderheid omdat dit opgespoten land is. The mall of Qatar allemaal luxe winkels en de grootste imax van het midden-oosten. Etc etc .En natuurlijk de foodcourt, lekker even lunchen tussen veel nationaliteiten. Nagenoeg geen Europeanen! Tim gaat in de nacht 02.00 Simone en Ernst van het vliegveld halen. Wij gaan gewone tijd naar bed.

25 december Mist in de ochtend laag hangend met de torens boven de mist uit, ontbijt buiten, zwemmen zonnen en we bekijken de maquette van de Pearl met daarna een fysieke sightseeing. Wat een enorme villa’s worden hier gebouwd. Midden in ligt Kempinsky Hotel omringd door water, een paleis lijkt het wel. In de Pearl is een Italiaans Venetië deel met grachtjes en bruggetjes. Ga ik zeker nog een keer te voet doen. Ernst zegt H et gevoel te hebben in een filmset rond te rijden. Alsof er allemaal voorkantjes staan.

Intussen suddert de kalkoen in de oven en begint het heerlijk te ruiken.

Trees

Klinkt goed,heerlijk om het mee te maken.
Wij hebbeen een zachte winderige kerst maar wel droog.
Een weekje zon lijkt mij wel wat
Geniet met elkaar en voor een ieder fijne dagen en een goed2017
Liefs

Hilda en Jan Willem

Hallo lieve meiden, jullie grossieren langzamerhand in bijzondere ervaringen!!
Lijkt me geweldig om een keer te zien allemaal, maar zou er voor geen goud willen wonen!
Onze kerstkaart ligt op jullie deurmat , maar die was zeer waarschijnlijk niet meer op tijd om jullie goede kerstdagen te wensen. Ook deze mail (bijna) niet meer, maar toch wensen we jullie nog een geweldige tijd met elkaar en een gelukkig en vooral gezond en ontspannen 2017!!
Doe ook onze heel hartelijke groeten aan de jongens!
Veel liefs, Hilda & JW

Bert de Vaal

Geniet maar lekker van al die luxe. Doe Tim en Ernst maar de hartelijke groeten van ons. De foto's zijn prachtig.
Wat een schitterende gebouwen.

Ineke de Bruin

En od ertussen zitten wij innig tevreden in ons minihuisje met de houtkachel aan en drie tevreden slapende honden en buiten stormt het. Over twee dagen weer nachtvorst.
Allebei is heerlijk, maar voorlopig vind ik het wel prima zo: van jullie de Dorische reisverhalen en ik oer-Hollands op de Veluwe. Doe alle geliefden de groeten, dikke zoen en tot alter

Ineke de Bruin

Beetje typefouten in vorige bericht, komt door de IPad ????

Nanette

Klinkt allemaal erg goed. Wat een droom moet het zijn om als jachtmakelaar in die haven te werken. Daar moeten zulke mooie boten liggen. Heeft Tim het daar niet te warm in de zomer?