mariannemulders.reismee.nl

Doha 1e dag

Donderdag 10 maart.

Na een vlucht van 6 uur met de KLM kwamen we aan in Doha, de hoofdstad. Het is hier 2 uur later dan in Nederland.

We werden opgewacht door Tim en zijn samen een auto gaan huren. Het werd een Nissan Xterra 4x4 ivm de wegen in Qatar mede omdat we op onderzoek willen en hier niet alles geasfalteerd is. De details die mij niets zegen maar het is een 4.0 l V8.

Op naar het appartement waar wij gaan logeren. Van de luchthaven naar het centrum zijn er links en rechts van de weg wel 15 meter hoge en ongeveer 1,5 meter brede rechte palen volledig gevuld met de teksten van de Koran en led verlichting. De palen krijgen alle kleuren van de regenboog. Van groen naar rood etc. wordt je naar het centrum geleid.

Overal verlichte gebouwen en eerste blik op de skyline. Nou naar binnen naar de 17e verdieping, wij mogen in de master-bedroom. Wat doen we eerst, eten dus lopend naar de grootste mall van Doha en eten in de food-court. Alles, te kust en te keur, en de winkels veel bekende merken. Beneden in de mall een ronde ijsbaan waar geschaatst wordt.

En dan moet er nog naar Ikea gegaan worden voor beddengoed. Ja je leest het goed Ikea! En het is donker, 4 banen brede weg en iedereen wisselt van baan zonder richting aan er geven. Men gooit de auto voor de jouwe kortom zenuwslopend. En dan het vertrouwde Ikea alles is exact hetzelfde behalve de Arabische opschriften. Ikea is hier trouwens open tot 23.30.

Thuis nog even een glaasje. Maar je mag in het openbaar hier geen alcohol drinken ook niet importeren. Alleen als je inwoner bent van Qatar heb je een speciaal pasje etc etc. En drank is duur hier net als in Noorwegen, maar in alle hotels mag in bars wel alcohol geschonken worden.

Vrijdag 11 maart

Tim is 28 geworden. 's Morgens gelijk even naar buíten op het balkon. Wat een uitzicht het appartement is direct aan zee gelegen. Maar de balustrade is glas en met hoogtevrees durf ik niet helemaal naar de rand te lopen.

Na het ontbijt op naar het noorden van Qatar. Ongeveer 80 km. Ook buiten Doha bijna de hele weg 2 maal 4 banen, maar voor wie. Na een uurtje tanken we en een bakje koffie. Een gloednieuw benzinestation, 2 weken open en bijna niemand te zien!? 28 liter voor 9 euro.

Tim is hier eerder geweest en brengt ons naar een prachtige lagune, azuurblauwe zee, eb, drooggevallen stukken met bootjes en hier en daar een struikje. Dan lunchen, Libanees, in een klein dorpje verderop. We passeren een wijk waar fors gebouwd wordt mooie huizen aan zee met gouden poorten en omheiningen. De volgend stop is een ruïne hoe oud? Nb Doha is van de tachtiger jaren uit de grond gestampt net als Dubai. Deze ruïne is aan de zee gelegen maar achter de muren aan de zee is het schrikken, een enorm berg afval voornamelijk plastic. Wat wordt het toch heeeel hard nodig dat we ophouden met plastic gebruik!

En dan gaan we off road. Man man wat een weg. Hobbelen en Tim vertelt dat hij dit traject met een collega heeft gedaan zonder 4 wheel drive en dat het niet te doen was. We komen nog bij een Fort dat gerestaureerd wordt en waar een expositie is over het verleden van oa het gesteente waarmee het fors gebouwd is.

Bizar is het volgende: ik zie lantaarnpalen aankomen, gelukkig asfalt maar dan blijkt dit in the middele of nowhere een weg te zijn die nooit is afgemaakt inclusief rotondes in het zand met palmen, die nu overigens dood zijn.

We gaan zo uit eten. Tot het volgende bericht.

Lydia

Hey vakantiegangers, het gaat lekker met jullie zo te zien, alweer lekker op stap, Geniet er van hoor!
Ben benieuwd naar de verhalen straks,
Liefs
Lydia

Jenny

Gefeliciteerd met jullie zoon.

Claudia

Gefeliciteerd met Tim. Leuk verhaal en die benzineprijs ongelooflijk. Veel plezier nog!

Irma en Michas

Gefeliciteerd met Tim. Wel even heel wat anders dan Noorwegen. Leuk om te lezen weer jullie verhalen! Leuk ook dat Tim de weg een beetje weet en jullie op sleeptouw neemt. Kom je wellicht toch op plaatsen die je zelf in zo'n korte tijd niet gevonden zou hebben.

Lucia

Gefeliciteerd met Tim. Klinkt als een bijzondere omgeving.

Adrie

Hoi wereldreiziger,
klinkt erg spannend allemaal.
Have fun!

Jetty