mariannemulders.reismee.nl

Reisvirus

Vandaag over 11 dagen vertrekken we.
Ik heb last van het reisvirus. Steeds meer ga ik merken dat sommige mensen dat virus heel vaak krijgen en anderen er niet bevattelijk voor zijn. Ik vraag me echt in toenemende mate af wat dat is. Waar komen die verschillen vandaan?
Heeft het echt alleen te maken met genieten van nieuwe dingen, vergezichten, ander eten, uit je comfort zone zijn? Of heeft het financiële redenen?
Je zou bijna denken dat mensen met een meer autistische inslag graag vast houden aan patronen, hetzelfde doen, eten, vooral geen veranderingen.
Maar reizen kan ook beangstigen door het onverwachte, niet te controleren, niet te voorspellen zaken waar je voor komt te staan.
Juist daarvan kan ik van reizen zo genieten.
Maar er is ook sprake van een familiegen! In dezelfde tijd zit mijn zus voor 8 weken in de Philipijnen, mijn oudste zoon gaat voor zijn werk in Qatar wonen, zit mijn jongste met vrienden voor de gezelligheid een weekend in Dublin en gaat mijn neef (zoon van zus) voor zijn werk naar Indonesië. De bewondering en nieuwsgierigheid naar de "wereld" heb ik in mijn jeugd meegekregen van mijn vader. Zijn zus is spontaan na de oorlog met een militair naar Amerika vertrokken. En haar nakomelingen wonen er nog steeds. En een andere oudere zus van mijn vader vertrok op haar zestiende naar Brussel waar ze uiteindelijk een Zwitser ontmoette en haar verdere leven in Zwitserland heeft gewoond.
Maar vanavond was er in Dordrecht een lezing over het Noorderlicht door iemand die vorig jaar een reis naar Noord-Finland heeft gemaakt.
Alhoewel ik verwacht had dat de lezing veel informatie zou bevatten over wat het Noorderlicht nu precies is, ging haar verhaal meer over fotograferen in extreme kou en donker. Ze heeft 4 dagen/avonden het noorderlicht gezien.
Met het blote oog zie je alleen het groene licht en de fotocamera kan ook het rode licht registeren. Maar wat blijkt de periode van volle maan is een slechtere periode om het noorderlicht te zien. En midden in onze vakantieweek is het volle maan. Maar die is er niet de hele tijd als het donker is.
Dus inmiddels houden wij ons bezig met maanopkomst en ondergang, zonnevlekken en plasmawolken en de app met voorspellingen over het noorderlicht in termen van: go, try of no!
Maar stel we krijgen helemaal geen noorderlicht te zien? Wat dan?
De kunst is om te genieten van de sfeer en alles wat reizen in de winter boven de poolcirkel met zich meebrengt. Überhaupt het artic light. De overgang van licht naar donker en andersom gaat, als er zon is met veel tinten blauw, paars en rood gepaard.
En mijn conclusie is dat je naar noord-Finland moet gaan als je de kans op het noorderlicht wil vergroten, maar temperaturen tot min 45 graden is iets teveel uit mijn koukleum comfortzone.
Dus het gaat niet alleen om die ene week maar zo gauw de boeking rond is begint het verheugen, kaarten bestuderen maar nu ook you tube filmpjes kijken en natuurlijk het reisprogramma van Joanna Lumley BBC op de iPad. En bij thuiskomst de foto's , maken van het album en het nagenieten. Dus minimaal 6 weken plezier!
En jullie hopelijk een beetje met ons mee!

Reacties

Reacties

Hilda Offerhaus

Alvast heel veel plezier met de voorpret! En verstandig dat jullie niet alléén op hert Noorderlicht focussen!
Liefs Hilda

Adrie Tepas

Ja, Joanna's reisprogramma's zijn geweldig. Gelukkig hebben jullie een goede camera, dat maakt veel verschil. Die ziet meer dan jij met het blote oog.
Veel plezier vast!

Trudi

6 weken genieten is geweldig , vooraql als de reis zelf (maar) 1 week is.
Héél veel plezier en ik hoop tog op een paar mooie foto's van je!!
Liefs, Trudi.

Bernadet

Jullie reis is al een tijdje bezig dus..voor morgen een heel voorspoedig vertrek vanaf Schiphol en reis naar het noorden!
Geniet ze!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!